Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéfdesignér vysvětlil rozchod Renaultu s Dacií, prý je to tak lepší pro všechny
2.8.2019 | Petr Prokopec
Když Francouzi řekli, že od rumunské značky dají v obchodní rovině ruce pryč, vyvolalo to velké pozdvižení. Teď už se to děje Laurens van den Acker vysvětlil důvody.
Aliancí Renault-Nissan stále více otřásají následky překvapivého zatčení a obvinění Carlose Ghosna. Nissan padá ke dnu a aktuálně nikdo neví, co čekat od budoucnosti. Nelze předpokládat, že by Francouzi nad vším mávli rukou a nečinně přihlíželi dosavadnímu vývoji. Očekávat tedy můžeme spíše sílící boj o moc, ve kterém bude Nissan tahat za kratší provaz - v Renaultu vlastní výrazně menší podíl než protistrana u japonské automobilky, navíc nemá žádná hlasovací práva.
Ať už celá záležitost dopadne jak chce, dotýkat se bude zejména spolupráce s Japonci, tedy i s Mitsubishi. Pod francouzskou část aliance pro změnu spadají značky jako Dacia či Lada, na ty Ghosnovo zatčení velký nemá. To ovšem neznamená, že bychom se u první zmíněné automobilky nedočkali zásadních změn. Renault již loni naznačil, že od rumunské značky hodlá dát v budoucnu v obchodní rovině ruce pryč a teď to skutečně začal dělat.
Tento krok může působit překvapivě, neboť Dacia je stále úspěšnější a zejména Duster zásobuje firemní kasu způsobem, o němž si některé francouzské modely mohou nechat pouze zdát. Netěžit z ní i na trzích, kde Dacia nemá renomé, pouhým použitím znaku Renaultu, se tedy nezdá rozumné, šéfdesignér celé skupiny Laurens van den Acker na tom ale trvá. „Mým cílem je unikátní globální portfolio Renaultu. Jinými slovy tedy zkrátka chci, aby skončily vozy, které mají logo Renaultu, ale jsou deriváty Dacie.“
Co přesně tato slova znamenají? Rozhodně ne to, že by Renault hodlal Dacii poslat k vodě. Van den Acker pracuje především na tom, aby Francouzi již jen nedávali svá loga na rumunská auta, jako tomu bylo dosud. Tato praxe byla na jedné straně nadmíru úspěšná, neboť Renault mohl snadno snížit své ceny, aniž by na nich prodělával a zároveň tak nemusel nákladně představovat značku Dacia na trzích, kde o ní dosud neslyšeli. Na druhou stranu ale podrýval image Renaultu jako prestižnější z obou značek.
Nadto byla tato strategie pro obě automobilky omezující. Vedení skupiny Renault vědělo, které rumunské produkty kdy dorazí, které se dočkají přeznačkování a na které trhy budou vpuštěny. V souladu s tím pak byl koncipován i jejich vzhled, který de facto musel zapadat do nabídky obou značek. Také s tím chce van den Acker skončit, aby se tak jeho oddělení uvolnily ruce a designéři měli více svobody.
„Nehodlám zpochybnit obchodní stránku věci, neboť pro některé trhy byly produkty Renaultu příliš drahé. Nové Dacie jsou ale relativně moderními vozy, jež jsou spolehlivé a dostupné, a tak jsme je přeznačkovali. Pomohlo nám to zanechat nemalou stopu na těchto trzích. Ale nyní v zemích jako třeba Rusko začínáme prodávat stále více aut, a proto se chceme daleko více odlišit,“ potvrzuje výše zmíněné šéfdesignér celé skupiny.
Renault na novou strategii najede postupně. Stávající modely promění jako Sandero a u nových použije strategii, kterou známe z modelu Kaptur (sic). Ten byl vyvinut speciálně pro ruský trh, přičemž disponuje platformou Dacie Duster, vizuálně však odkazuje na Renault Captur. Originální francouzská verze je pak sice modernější, nicméně na druhou stranu disponuje nižší světlou výškou, není k mání s pohonem všech kol a navíc s ohledem na kratší rozvor nabízí i méně prostoru v interiéru.
Renault tedy do budoucna hodlá na některých trzích stále používat rumunskou techniku, ovšem design bude mít stále více svůj a jen na ryzí přeznačkování sázet nebude. Obě značky tak budou moci po stránce designové zamířit trochu jiným směrem. „Tlačím na to, aby Renault byl více latinský a smysluplný, zatímco Dacia bude germánská a robustní. Tato strategie se nám ostatně již nyní začíná vyplácet.“
Podle vedení navíc tento krok vnese více jasna do nabídek obou automobilek, byť jednu výjimku Renault předem připouští. Duster je dnes příliš úspěšný po celém světě na to, aby automobilka žonglovala s jeho popularitou, a tak v jeho případě připouští i použití francouzského loga na plně rumunském designu.
Renault již do budoucna nehodlá přeznačkovávat modely Dacie, místo toho bude na některých trzích užívat rumunskou techniku pro vlastní vozy. Jedinou výjimkou v nové strategii se může stát Duster, alespoň někde
Renault Sandero už prošel proměnou, po které si jej zejména zezadu s Dacií opravdu nespletete
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch