Reklama

Šéfdesignér Renaultu vysvětlil rozchod s Dacií, těžit z něj prý budou obě značky

Když Francouzi řekli, že od rumunské značky hodlají dát v obchodní rovině ruce pryč, nastal nemalý poprask. Laurens van den Acker ale míní, že z tohoto komára není nutné dělat velblouda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéfdesignér Renaultu vysvětlil rozchod s Dacií, těžit z něj prý budou obě značky

12.12.2018 | Petr Prokopec

Když Francouzi řekli, že od rumunské značky hodlají dát v obchodní rovině ruce pryč, nastal nemalý poprask. Laurens van den Acker ale míní, že z tohoto komára není nutné dělat velblouda.

Aliancí Renault-Nissan stále více otřásá překvapivé zatčení a obvinění Carlose Ghosna. Aktuálně tak vlastně nikdo neví, co se odehraje do budoucna. Nicméně vzhledem k tomu, že podle veškerých indicií za tímto krokem stojí japonská strana, bylo by velmi překvapivé, kdyby Francouzi nakonec nad vším mávli rukou a pokračovali v dosavadní cestě. Očekávat tedy můžeme spíše sílící boj o moc, kde ovšem Nissan může tahat za kratší provaz - v Renaultu vlastní menší podíl než protistrana u japonské automobilky. Navíc nemá žádná hlasovací práva.

Ať už celá záležitost dopadne jak chce, dotýkat se bude zejména spolupráce s Japonci, tedy i s Mitsubishi, které zachránil Nissan, nikoliv Renault. Pod francouzskou část aliance pro změnu spadají značky jako Dacia či Lada a na ty Ghosnovo zatčení i případné odsouzení velký vliv mít nebude. To ovšem neznamená, že bychom se u první zmíněné automobilky nedočkali zásadních změn. Renault již před půl rokem naznačil, že od rumunské značky hodlá dát v budoucnu v obchodní rovině ruce pryč.

Toto rozhodnutí mohlo působit překvapivě, přeci jen Dacia je stále úspěšnější a zejména Duster zásobuje firemní kasu způsobem, o němž si některé francouzské modely mohou nechat pouze zdát. Netěžit z ní i na trzích, kde Dacia nemá renomé, pouhým použitím znaku Renaultu, se tedy nezdá rozumné, šéfdesignér celé skupiny Laurens van den Acker na tom ale trvá. „Mým cílem je unikátní globální portfolio Renaultu. Jinými slovy tedy zkrátka chci, aby skončily vozy, které mají logo Renaultu, ale jsou deriváty Dacie.“

Co přesně tato slova znamenají? Rozhodně nikoliv to, že by Renault hodlal Dacii poslat k vodě. Van den Acker víceméně jen požaduje, aby Francouzi již nedávali svá loga na rumunská auta, jako tomu bylo dosud. Tato praxe byla na jedné straně nadmíru úspěšná, neboť Renault mohl snadno snížit své ceny, aniž by na nich prodělával. A zároveň tak nemusel nákladně představovat značku Dacia na trzích, kde o ní dosud neslyšeli.

Stran nezvratných výhod však daná strategie byla do značné míry i omezující. Vedení skupiny Renault vědělo, které rumunské produkty kdy dorazí, které se dočkají přeznačkování a na které trhy budou vpuštěny. V souladu s tím pak byl koncipován i jejich vzhled, který de facto musel zapadat do nabídky obou značek. Právě s tím chce van den Acker skončit, aby se tak jeho oddělení uvolnily ruce a designéři měli více svobody.

„Nehodlám zpochybnit obchodní stránku věci, neboť pro některé trhy byly produkty Renaultu příliš drahé. Nové Dacie jsou ale relativně moderními vozy, jež jsou spolehlivé a dostupné, a tak jsme je přeznačkovali. Pomohlo nám to zanechat nemalou stopu na těchto trzích. Ale nyní v zemích jako třeba Rusko začínáme prodávat stále více aut, a proto se chceme daleko více odlišit,“ potvrzuje výše zmíněné šéfdesignér celé skupiny.

Renault do budoucna najede na strategii, jež již byla použita u modelu Kaptur. Ten byl vyvinut speciálně pro ruský trh, přičemž disponuje platformou Dacie Duster, vizuálně však odkazuje na Captur. Originální francouzská verze je pak sice modernější, nicméně na druhou stranu disponuje nižší světlou výškou, není k mání s pohonem všech kol a navíc s ohledem na kratší rozvor nabízí i méně prostoru v interiéru.

Renault tedy do budoucna hodlá na některých trzích stále používat rumunskou techniku, ovšem pouze některé prvky jako třeba architekturu. Na ryzí přeznačkování ale již docházet nemá. Obě značky tak budou moci po stránce designové zamířit trochu jiným směrem. „Tlačím Renault, aby byl více latinský a smysluplný, zatímco Dacia bude germánská a robustní. Tato strategie se nám ostatně již nyní začíná vyplácet.“

Podle vedení navíc tento krok vnese více jasna do nabídek obou automobilek, byť v jednom případě bude matení publika povoleno. Jak asi očekáváte, jde o již zmíněný Duster, který je jednoduše příliš úspěšný po celém světě, aby se v jeho případě pro některé z trhů cokoliv měnilo.

Šéfdesignér Renaultu vysvětlil rozchod s Dacií, těžit z něj prý budou obě značky - 1 - Renault Duster 2018 prvni sada 01Šéfdesignér Renaultu vysvětlil rozchod s Dacií, těžit z něj prý budou obě značky - 2 - Renault Duster 2018 prvni sada 02Šéfdesignér Renaultu vysvětlil rozchod s Dacií, těžit z něj prý budou obě značky - 3 - Renault Duster 2018 prvni sada 03Šéfdesignér Renaultu vysvětlil rozchod s Dacií, těžit z něj prý budou obě značky - 4 - Renault Duster 2018 prvni sada 04Šéfdesignér Renaultu vysvětlil rozchod s Dacií, těžit z něj prý budou obě značky - 5 - Renault Duster 2018 prvni sada 05Šéfdesignér Renaultu vysvětlil rozchod s Dacií, těžit z něj prý budou obě značky - 6 - Renault Duster 2018 prvni sada 6Šéfdesignér Renaultu vysvětlil rozchod s Dacií, těžit z něj prý budou obě značky - 7 - Renault Duster 2018 prvni sada 07Šéfdesignér Renaultu vysvětlil rozchod s Dacií, těžit z něj prý budou obě značky - 8 - Renault Duster 2018 prvni sada 08Šéfdesignér Renaultu vysvětlil rozchod s Dacií, těžit z něj prý budou obě značky - 9 - Renault Duster 2018 prvni sada 09Šéfdesignér Renaultu vysvětlil rozchod s Dacií, těžit z něj prý budou obě značky - 10 - Renault Duster 2018 prvni sada 30
Renault již do budoucna nehodlá přeznačkovávat modely Dacie, místo toho bude na některých trzích užívat rumunskou techniku pro vlastní vozy. Jedinou výjimkou v nové strategii se stane Duster, alespoň někde

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama