Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká
9.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ještě nedávno bylo módní tvrdit, že diesely jsou zlé a patří do hrobu. Na autosalonu v Ženevě už taková slova uslyšíte od málokoho.
O dieselových motorech se zase hovoří i mimo automobilový svět. Verdikt německého spolkového soudu v Lipsku umožnil tamním metropolím, aby „producentům sazí“ vystavily stopku, pokud koncentrace škodlivin v ovzduší překračují nastavené limity. Již tak klesající zájem o diesely se tímto ještě prohloubil, jejich ceny pak zamířily opravdu výrazně dolů. Vypadalo to na začátek cesty k jejich úplnému konci přesto šéf koncernu VW Group Matthias Müller v tomto týdnu vyjádřil přesvědčení, že dieselové motory čeká velmi brzy renesance.
Bylo to velmi překvapivé prohlášení, však to byl právě Müller, kdo ještě před pár měsíci mluvil o tom, že by nafta měla být výrazněji zdaněna. Ze hry by tak rázem byly nižší provozní náklady, jež jsou s diesely spojené. K tomu ale nejspíše nedojde, místo toho většina automobilek začne na politiky tlačit, aby diesely zachránily. K dispozici totiž mají fakta, která by ekoaktivisté nejraději nechali pod pokličkou.
Nejhlasitěji je nyní slyšet Müllerův kolega, šéf Volkswagenu coby značky Herbert Diess. Ten řekl, že zmíněné rozhodnutí soudu začalo akorát malovat strašidelné vize, které jsou naprosto zbytečné. „Před pár lety docházelo k překračování povolených limitů emisí v ovzduší ve Stuttgartu po 800 hodin ročně. Minulý rok to byly pouze tři hodiny. Situace se soustavně zlepšuje, neboť vše je nyní čistší,“ dává nahlédnout do statistik Diess. A rovnou dodává, že „před třemi lety limit překračovalo 90 měst. Loni nich bylo jen 70, z čehož 50 bylo těsně nad limitem. To znamená, že letos či příští rok se dostanou pod limit.“
„Zbude nám tak 20 měst, kde kvalita ovzduší je velmi špatná jen v některých oblastech. Jde o místa s hustou dopravou nebo úzké uličky, kde se vzduch nehýbe. Pokud pak přijde zácpa, vzrostou emise na úroveň, která již není dobrá pro lidské zdraví. A právě zde je třeba něco udělat. V těchto městech mají problém pravděpodobně tři nebo čtyři ulice. A i ty se dočkají čistého ovzduší, i kdybychom nic neudělali, už kvůli přirozené obnově vozového parku.“
Podle Diesse je tedy problematika s emisemi NOx v ovzduší záležitostí, která se sama od sebe během pár let vyřeší a nové diesely v tomto kontextu považuje „nikoli za problém, ale za součást řešení”. Více je totiž znepokojen emisemi CO2, které mají vliv na změnu klimatu a právě těch produkují diesely díky své efektivitě méně než benzinové motory. Volá tedy, stejně jako opětovně i Müller, po záchraně dieselů, které ve srovnání s benzinovými motory produkují méně tohoto jinak užitečného plynu. Zmiňovaný zákaz dieselů by podle něj byl kontraproduktivním krokem.
Je nám přitom jasné, co si v tuto chvíli myslíte - že strůjce celé zkázy náhle zjistil, že bez dieselů nedokáže udržet průměrné emise značky pod 130 gramy na kilometr, respektive pod 95 g/km od roku 2021. Prodej elektromobilů se zatím nerozjel tak, jak mnozí doufali, a ještě nějaký ten pátek ani nerozjede. Nicméně oba vrcholní manažeři Volkswagenu nejsou ve svém stanovisku osamoceni, basu s nimi drží i řada ostatních automobilek.
„Nový diesel je dobrou volbou,“ řekl v Ženevě šéf Jaguaru a Land Roveru Ralf Speth. První zmíněná značka přitom na výstavišti Palexpo odhalila svůj první produkční elektromobil I-Pace. Britská automobilka je tak aktuálně jednou z mála, jež nabízí veškeré druhy pohonu, od benzinových a dieselových přes hybridy až po ryzí elektřinu. Zákazníci ovšem nejvíce sahají po „producentech sazí“, proto je značky zemřít nenechají.
„Za diesely se vyplatí bojovat,“ dodává k tématu Harald Krüger, šéf BMW. „Jsou chytřejší volbou“. S tím souhlasí i vývojový šéf Mercedesu Ola Källenius, dle něj je ovšem udělat ještě krok navíc. Míněno je tím spárování dieselových motorů s elektromotory. Tyto plug-in hybridy třícípá hvězda bude nabízet již od letošního léta. Kromě toho ovšem značka má k dispozici i kombinaci benzinových motorů a elektřiny.
„Pokud v určité chvíli nebudeme evidovat dostatek zákazníků toužících po dieselech, pak je přestaneme vyrábět. Nicméně toto je rozhodnutí, které musí učinit právě zákazníci,“ říká Carlos Tavares, šéf PSA. I francouzské automobilky jsou tedy za záchranu dieselů, stejně jako třeba ty korejské. Šéf evropské divize Hyundai Markus Schrick se nechal slyšet, že velká SUV nelze vyrábět bez dieselů.
Ve výsledku zde tak vlastně máme jen jednu jedinou značku, která nejen mluví o konci dieselů, ale zároveň je ze svého portfolia také postupně vyřazuje, a tou je Toyota. Ovšem i u japonské automobilky najdeme výjimky, a to stejně jako v případě Hyundai i velkých SUV. Ty jsou ostatně s diesely nabízeny i v Americe, a to bez jakéhokoliv problému. Ve výsledku tak vlastně jen záleží na tom, kdo jaké statistiky a fakta předčítá...
Zakazovat dieselům vjezd do měst je nesmysl, zvláště u moderních jednotek, které jsou vůči ovzduší i relativně šetrné
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
- Brit Jake Dixon opouští Katar a letí domů: konečně je to v pořádku 17.3.2024
Nejnovější články
- Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 2 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
včera - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
včera - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva