Slavná značka sovětských náklaďáků je rozprodávána na kusy, vaz ji zlomilo Rusko

73 let vyráběla těžké stroje do nepohody či úchvatné závoďáky s motory z tanku. Tomu všemu je teď konec, pádu na úplné dno už může v případě KrAZu zamezit jen zázrak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Slavná značka sovětských náklaďáků je rozprodávána na kusy, vaz ji zlomilo Rusko

5.8.2019 | Mirek Mazal

Slavná značka sovětských náklaďáků je rozprodávána na kusy, vaz ji zlomilo Rusko

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

73 let vyráběla těžké stroje do nepohody či úchvatné závoďáky s motory z tanku. Tomu všemu je teď konec, pádu na úplné dno už může v případě KrAZu zamezit jen zázrak.

Před pár dny jsme mohli sledovat průběh pokusu o oživení slávy sovětského závodního tahače KrAZ-5450, který proti západním soutěžním strojům vytáhl s upraveným motorem z tanku T-64. S návratem jednoho z pozoruhodných produktů sovětského strojírenství to, osud samotné automobilky KrAZ je ale zřejmě zpečetěn.

Kremenčugskij avtomobilnyj zavod je těsně před bankrotem. Věřitelé si nárokují aktiva společnosti jako prostředek pokrytí dluhů, které firma v posledních letech nasekala. Podle dostupných zdrojů se celkové závazky firmy pohybují v miliardách korun a zřejmě to nejsou přehnané odhady. Jen ukrajinská státní banka Oschadbank eviduje neuhrazené pohledávky ve výši 899,4 milionů ukrajinských hřiven, tedy asi 817 milionů Kč.

Dozvídáme se o tom díky rozhodnutí kyjevského soudu, který odmítl odvolání KrAZu finančnímu ústavu dovolil přejít k exekucím. Ty firmu začnou doslova rozebírat, neboť nejprve budou směřovat na adresu dceřiných podniků automobilky. Rozvrácení firemní struktury pak znehybní všechny návazné procesy prvotně sovětské výrobny aut, která funguje už od roku 1946. Pokud se nestane zázrak rozprodej aktiv firmu definitivně pošle do úpadku.

Dlouhodobě bezproblémové hospodaření KrAZu spadlo do hluboké krize v roce 2014 po přerušení obchodních vztahů mezi Ukrajinou a Ruskem. Uzavřené objednávky nákladních automobilů pro ukrajinskou armádu nemohly kompenzovat ztráty způsobené úplným zastavením prodejů produktů do Ruska, kde většina ropných a plynárenských uskupení využívala nákladních vozidel právě značky KrAZ. Paradoxně Rusové, kteří kdysi na Ukrajině automobilku založili, se tak nyní postarali o její pád až na kolena.


Slavná značka sovětských náklaďáků je rozprodávána na kusy, vaz ji zlomilo Rusko - 1 - KrAZ je tesne pred bankrotem 01Slavná značka sovětských náklaďáků je rozprodávána na kusy, vaz ji zlomilo Rusko - 2 - KrAZ je tesne pred bankrotem 02Slavná značka sovětských náklaďáků je rozprodávána na kusy, vaz ji zlomilo Rusko - 3 - KrAZ je tesne pred bankrotem 03Slavná značka sovětských náklaďáků je rozprodávána na kusy, vaz ji zlomilo Rusko - 4 - KrAZ je tesne pred bankrotem 04Slavná značka sovětských náklaďáků je rozprodávána na kusy, vaz ji zlomilo Rusko - 5 - KrAZ je tesne pred bankrotem 05Slavná značka sovětských náklaďáků je rozprodávána na kusy, vaz ji zlomilo Rusko - 6 - KrAZ je tesne pred bankrotem 06Slavná značka sovětských náklaďáků je rozprodávána na kusy, vaz ji zlomilo Rusko - 7 - KrAZ je tesne pred bankrotem 07Slavná značka sovětských náklaďáků je rozprodávána na kusy, vaz ji zlomilo Rusko - 8 - KrAZ je tesne pred bankrotem 08Slavná značka sovětských náklaďáků je rozprodávána na kusy, vaz ji zlomilo Rusko - 9 - KrAZ je tesne pred bankrotem 09
KrAZ zásoboval hlavně ruský trh těžkými nákladními vozy, po přerušení vztahů mezi Ruskem a Ukrajinou se KrAZ dostal do problémů, ze kterých se už zřejmě nedokáže vymanit

Zdroj: Drom

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše