Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki

Po skandálu Mitsubishi tu máme trable další japonské značky. Její výpočty se ovšem nezdají být záměrným podvodem, spíše lajdáctvím.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki

18.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po skandálu Mitsubishi tu máme trable další japonské značky. Její výpočty se ovšem nezdají být záměrným podvodem, spíše lajdáctvím.

Při pohledu na stále přísnější regulace normované spotřeby ve většině civilizovaného světa bychom mohli dojít k názoru, že automobilky za chvíli budou vyrábět perpetuum mobile. Limity spotřeby resp. emisí CO2 v posledních letech klesají opravdu razantním způsobem a výrobci aut jim až na drobné výjimky kupodivu tiše sekundují. Už dlouho se ví o tom, jak moc výrobci normovanou spotřebu aut uměle snižují, to se ale pohybují jen v rámci nastavených pravidel. Nyní se ukazuje, že si některé automobilky k nízkým číslům dopomáhají způsoby nejen nemorálními, ale i nelegálními.

Poslední týdny titulky médií okupoval skandál Mitsubishi, které při výpočtu spotřeby pro „rodnou hroudu“ nevyužilo japonské metodiky upřednostňující jízdu ve městech, ale sáhlo po americkém cyklu zohledňujícím spíše dálniční provoz. Logicky tak dorazila nižší čísla, se kterými se Mitsubishi snažilo získat náskok před konkurencí, a to po dlouhých pětadvacet let. Asi proto nepřekvapí, že firma nakonec skončila v područí Nissanu.

Nyní tu pro změnu máme přiznání Suzuki, dle kterého u 16 modelů prodávaných na domácím trhu došlo k užití jiných než legálně schválených metod výpočtu spotřeby. Na rozdíl od Mitsubishi zde ale nelze bez okolků mluvit o zřetelném podvodu, spíše o jakémsi ulehčení si práce. Značka totiž data nezískala během samotného jízdního testu, nýbrž pomocí výpočtu u jednotlivých komponentů testovaných ve větrném tunelu, a to na základě valivého a aerodynamického odporu, neboť svůj testovací okruh má v horách u moře, kde se často mění podmínky.

Během vyšetřování, jež japonská vláda nařídila u ostatních domácích výrobců po vypuknutí skandálu Mitsubishi, pak Suzuki provedlo reálné jízdní testy, při nichž prý zjištěné hodnoty zůstaly v pásmu přesnosti měření. Konkrétní data by ale měla být k dispozici až později, po audienci šéfa značky Osamu Suzukiho na japonském zemském ministerstvu dopravy, infrastruktury a turismu.

Dodat lze aktuálně tolik, že akcie Suzuki krátce po oznámení poklesly o 15 procent, aby se nakonec ustálily 11 procent pod dosavadní hodnotou. Níže pak uvádíme seznam všech 16 modelů, u nichž došlo k špatnému výpočtu spotřeby. Jestli se problém týká i jiného než japonského trhu, je zatím otázkou - Suzuki říká, že nikoli, ale problém Mitsubishi se nakonec také ukázal být větší, než značka zprvu přiznávala...

Malé a minivozy

Alto (od 22. prosince 2014)
Alto Lapin (od 3. června 2015)
Wagon R (od 19. září 2012)
Hustler (od 8. ledna 2014)
Spacia (od 15. března 2013)
Every (od 18. února 2015)
Carry (od 20. září 2013)
Jimny (od roku 2010)

Střední a velké vozy

Solio (26. srpna 2015)
Ignis (od 18. února 2016)
Baleno (od 9. března 2016)
SX4 S-Cross (od 19. února 2015)
Swift (od 18. září 2010)
Escudo 2.4 (od roku 2012)
Escudo (od 15. října 2015)
Jimny Sierra (od roku 2010)


Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki - 1 - 2015 suzuki jimny 4sport 01Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki - 2 - 2015 suzuki jimny 4sport 02Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki - 3 - 2015 suzuki jimny 4sport 03Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki - 4 - 2015 suzuki jimny 4sport 04Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki - 5 - 2015 suzuki jimny 4sport 05Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki - 6 - 2015 suzuki jimny 4sport 06Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki - 7 - 2015 suzuki jimny 4sport 07Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki - 8 - 2015 suzuki jimny 4sport 08Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki - 9 - 2015 suzuki jimny 4sport 09Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki - 10 - 2015 suzuki jimny 4sport 10Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki - 11 - 2015 suzuki jimny 4sport 11Spotřebová přetvářka se dále hroutí, nelegální metody přiznalo i Suzuki - 12 - 2015 suzuki jimny 4sport 12
Suzuki Jimny je jedním z vozů, u kterých byla spotřeba vypočítána jinou než schválenou metodikou

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.