Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely

2.11.2016 | Petr Prokopec | 14 příspěvků

Ford začíná poznávat druhou stranu mince krátkodobého ekonomického úspěchu. Globální modely musí znovu více přizpůsobovat jednotlivým trhům.

Ford byl svého času automobilkou, proti které jsme nemohli říci křivého slova. Nabízela především jízdně zajímavé modely, se kterými byla právě proto velmi úspěšná i u lidí, které jinak řidičské aspekty zase tak moc nezajímají. Inu, pokud se vám s vozem dobře jezdí, nemusíte mu říkat „řidičské auto”, abyste ho chtěli. Poté však sešel na scestí.

Ford byl po roce 2008 výrazně zasažen globální ekonomickou krizí a musel se výrazně zadlužit, aby přežil bez bankrotů či vládních pomocí jako jeho američtí konkurenti. V důsledku následných snah o návrat do černých čísel tak modrý ovál rozprodal prakticky celé své impérium, do kterého spadaly značky jako Aston Martin, Jaguar či Volvo. Kromě toho tehdejší šéf značky Alan Mulally přišel se strategií One Ford, dle které měl jeden model oslovit zákazníky po celém světě.

Ekonomické úspěchy to přineslo značné, ale už tehdy jsme varovali, že Mulally není takový génius, jak se některým zdálo. Ve své podstatě začal na některých trzích jen projídat image vybudovanou předchozími produkty značky novými vozy vyrobenými s cílem uspořit co nejvíce na jejich vývoji a výrobě. Proto One Ford, proto jeden model pro celý svět - úspory z rozsahu fungovat ještě nepřestaly.

Někde to přineslo i lepší vozy, v Evropě se ale stal pravý opak. Nejnáročnější zákaznické obci nové Fordy nezřídka nesedly a nakonec i my jsme je ostře kritizovali - současný Focus z testu vyšel jako karikatura sebe sama a nové Mondeo jako stín své vlastní minulosti. A zákazníci Fordu to z velké části těžko mohou vidět jinak - modrý ovál si dnes může jen zdát o svých tržních podílech z minulých dvou dekád.

Ford tuto kritiku dlouho odmítal, teď ale připouští, že nejde po správné cestě. Potvrzují to slova designového šéfa Moraye Calluma, dle něj strategie One Ford „dosáhla svého vrcholu“ a Ford se musí vrátit k předchozím aktivitám, dle kterých budou nové modely „ušity více na míru každému regionu“.

Za příklad si Callum bere příští generaci Fordu Focus, která „sice bude základním modelem ve Spojených státech, ovšem nikoliv v Evropě“. Z toho důvodu sice budou obě verze podobné, ovšem ta zámořská dostane menší výbavu. Nikoliv však tu, kterou najdete v interiéru, řeč je spíše o mechanice. Američané prý klidně skousnou „méně sofistikovaný podvozek“, zatímco pro Evropu budou vyvinuty vytříbenější komponenty.

Tento přístup by měl zajistit spokojenost a tedy rostoucí prodeje na obou kontinentech. Otázkou je, jestli se tímto přístupem podaří napravit škody na reputaci, která především v Evropě kvůli globální strategii poněkud utrpěla. To ale možná půjde hůře, než si plánuje, neboť designově nemáme u chystaných vozů oproti těm současným čekat drastické změny. „Nezměníme styl dramaticky. Pouze budeme pokračovat v jeho rozvoji.“

Ford se navíc dále snaží o oslovení co nejširšího publika, i proto se ostatně Ford pokouší kromě mainstreamu lovit i prémiové zákazníky, pro něž je určena odnož Vignale. Callum potvrdil, že luxusní verzi dostane i příští generace Fordu Fiesta. V dohledné době ale nemáme očekávat samostatný model této divize, jako je tomu třeba u francouzské konkurence.

Ale zpět k současným problémům Fordu. Zajímavé je totiž podívat i se na to, proč pan Callum mluví o vyčerpání strategie One Ford. O prodejních problémech Fordu v Evropě asi mluvit netřeba, ovšem Fordu se přestává dařit i v Americe. Začínají tam klesat prodeje a firma začíná přistupovat k odstávkám výroby. V tomto ohledu jsme nedávno informovali o pozastavení Fordu Mustang, mimo to čekají v závěru roku týdenní „prázdniny“ rovněž továrnu ve Wayne v Michiganu, kde se vyrábí Focus a C-Max. Poptávka po nich v září poklesla o 14,5 procenta, respektive o 12,4 %.

A jelikož Ford v příštím roce očekává jistý propad celého amerického trhu, snaží se co nejvíce zredukovat počet skladových vozů. Továrna ve Wayne je přitom jedním ze středobodů změn, které značka plánuje. Výrobu méně poptávaného Focusu chce odsunout do Mexika, kde je levnější pracovní síla. Místo něj by se pak v Michiganu vyráběli SUV Bronco a pick-up Ranger, tedy vozy, po kterých je v Americe i díky pádu cen benzinu stále větší hlad. Přizpůsobování se konkrétním požadavkům jednotlivých regionů tedy již fakticky začalo...

Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 1 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 01Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 2 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 02Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 3 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 03Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 4 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 04Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 5 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 05Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 6 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 06Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 7 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 07Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 8 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 08Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 9 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 09Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 10 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 10Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 11 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 11Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 12 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 12Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 13 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 13Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 14 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 14Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 15 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 15Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 16 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 16Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 17 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 17Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 18 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 18Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 19 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 19Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 20 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 20Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 21 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 21Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 22 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 22Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 23 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 23Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 24 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 24Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 25 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 25Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 26 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 26Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 27 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 27Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 28 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 28Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 29 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 29Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 30 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 30Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 31 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 31Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 32 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 32Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 33 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 33Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 34 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 34Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 35 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 35Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 36 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 36Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 37 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 37Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 38 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 38Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 39 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 39Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 40 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 40Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 41 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 41Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 42 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 42Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 43 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 43Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 44 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 44Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 45 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 45Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 46 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 46Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 47 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 47Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 48 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 48Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 49 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 49Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 50 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 50Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 51 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 51Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 52 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 52Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 53 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 53Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 54 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 54Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 55 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 55Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 56 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 56Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 57 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 57Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 58 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 58Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 59 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 59Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 60 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 60Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 61 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 61Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 62 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 62Strategie One Ford nefunguje, pro Evropu znovu vzniknou zvláštní modely - 63 - Ford Focus 2014 facelift nova sada 63
Strategie One Ford podle amerického designového šéfa značky přestává fungovat. Patrné je to třeba na modelu Focus, jehož prodeje klesají ve Státech i v Evropě právě proto, že je pro všechny a pro nikoho

Zdroje: Autocar, Auto News

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 14 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše