Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů

Máme zažité, že auto je v továrně doladěno k dokonalosti a pak odesláno k dealerovi, který zajistí pouze dodání. Tesla to dělá jinak a ma to svá „ale”.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů

4.11.2017 | Petr Miler | 36 příspěvků

Máme zažité, že auto je v továrně doladěno k dokonalosti a pak odesláno k dealerovi, který zajistí pouze dodání. Tesla to dělá jinak a ma to svá „ale”.

Jednou z nejsledovanějších událostí tohoto týdne bylo přiznání Tesly k trápením s rozjetí skutečně sériové výroby nového Model 3 a tanečky okolo toho. Jen o dění v uplynulých dnech by šlo napsat knihu, ve stručnosti řečeno ale Tesla přecenila své síly a doplácí na příliš uspěchanou přípravu výroby. Ta sice měla být „plně sériová” už od prvního představení produkčních aut, faktem ale je, že taková není ani dnes - z rozličných příčin, které se v oficiální rovině mění každý týden.

Ať už je ale hlavní příčinou cokoli, dopady jsou pro automobilku velmi nepříjemné. Ma za sebou nejvíce ztrátový kvartál ve své historii, negativně byla ovlivněna důvěra akcionářů a také zákazníků, kteří čekají na nový Model 3. Těm přišly e-maily zpravující je o dalším odkladu. Jaký bude mít tento příběh konec, nevíme, v návaznosti na toto dění ale Financial Times (FT) informují, jak divoce někdy výroba u Tesly také probíhá.

„V řadě případů byla auta expedována z továrny bez klíčových dílů,” píše FT a jmenovitě uvádí třeba digitální displeje nebo celá sedadla. Opomenutí při výrobě a následné výstupní kontrole? To by bylo hodně podivné a také se to nestalo. Tesla k tomuto postupu přistoupila záměrně, je to jeden z jejích neotřelých způsobů, jak zefektivnit výrobní proces.

Automobilka zkrátka v danou chvíli neměla tyto díly k dispozici a místo aby si vozy nechala v továrně a dokončila je tam, expedovala je k prodejcům nehotové. Prodejci pak dostali i potřebné díly, které museli do vozu domontovat. To je vskutku neobvyklý postup, však nedávno jsme psali o tom, jak expeduje nová auta Škoda - po vyrobení vozu se jej prakticky už nikdo nesmí pořádně dotknout.

Praxe u Tesly je jiná a nikoli neschvalovaná vedením - takto to zkrátka mělo a má být. Je to tedy dobře, je to inovativní, efektivní, cokoli takového? Efektivní za daných okolností možná a jistě to řeší problém, ale také to nejspíše způsobuje jiné. Podle FT to může být jeden z důvodů, proč má Tesla takové problémy s kvalitou a ve studiích spolehlivosti končívá na chvostu. Výstupní kontrola v továrně zkrátka někdy kontroluje auto, které není hotové a dealeři jej tak dobře dohromady nedají.

FT o tom nepíše jen v nahodilé souvislosti, ptá se, jestli Tesla vůbec ví, co to je opravdu sériová výroba a jak moc dalece je nepřipravena vyrábět desítky tisíc aut týdně, jak sama v případě Model 3 chce. Z dostupných informací se totiž zdá, že výroba dosavadních Tesel byla více ruční, než automobilka připouští, což v případě jejich omezené produkce bylo možné. Pokud ale chcete vyrábět půl milionu nebo milion aut za rok, možné už to není.

„Nikdy jsem neviděl tolik manuální práce na výrobní lince,” cituje FT člověka, který prý viděl „továrny na auta po celém světě”. A cituje také bývalého regionálního šéfa Tesly, který potvrdil praxi s doděláváním aut u dealerů. „To už se táhne léta. Bylo to běžné na všech trzích - sedadla nebo displeje byla přidávána dodatečně,” prohlásil.

To všechno pochopitelně vzbuzuje otázky nad schopností Tesly vůbec vyrobit kvanta aut, na která nyní čekají zákazníci po celém světě. A pokud se to podaří, jakou budou mít kvalitu, jak budou spolehlivá - ani první vyhrání, tedy samotné prodání kýžených vozů, tady nemusí být definitivním úspěchem. Jak se zdá, moment spojený s náběhem výroby Model 3, který Teslu „udělá nebo oddělá”, se zdaleka neodehrál letos v červenci. Automobilka si cestu k úspěchu bude muset ještě řádně proklestit...

Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 1 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 01Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 2 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 02Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 3 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 03Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 4 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 04Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 5 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 05Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 6 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 06Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 7 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 07Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 8 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 08Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 9 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 09Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 10 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 10Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 11 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 11Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 12 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 12Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 13 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 13Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 14 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 14Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 15 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 15Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 16 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 16Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 17 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 17Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 18 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 20Tesla expedovala auta zákazníků z továrny bez sedadel či displejů - 19 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 21
U Tesly Model S prý bylo obvyklou praxí vůz z továrny expedovat nehotový a chybějící díly nechat domontovat dealery. Kvalita tím měla a má trpět

Zdroj: Financial Times

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 36 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše