Tesla „vyřešila” potíže se sokolími dveřmi. Vypnula část senzorů, teď sekají prsty

1.9.2016 | Marek Bednář | 8 příspěvků

(+ videa) Falcon Wing Doors mají díky senzorům znemožnit kontakt s okolím, který by někomu mohl ublížit. Teď byla jejich část potichu vypnuta.

Velkou novinkou a snad největší atrakcí Tesly Model X jsou křídlové zadní dveře. Jmenují se Falcon Wing Doors a jsou ovládány elektricky. Tesla s nimi měla problémy, mimo jiné i kvůli nim přišla na trh později, než bylo v plánu. Přesto se jich nepustila a za toto pro někoho odhodlání, pro jiného tvrdohlavost jí patří palec nahoru.

Problémy s nimi ale neustávají. Protože jsou motorizované, potřebují kolem sebe spoustu čidel kvůli možným kontaktům s okolím či dokonce osobami. Na vnitřních hranách jsou v gumovém těsnění senzory, které dveře okamžitě zastaví, když zjistí překážku. Třeba prst nebo jeho simulaci - okurku. Tenhle typ senzorů je u hran na boku auta.

V obložení části dveří, které tvoří střechu, jsou indukční senzory, které mají fungovat na dotyk. Právě ty ale byly zdrojem problémů - nezřídka detekovaly překážku, i když tam žádná nebyla. Jestli se děl i opak, tedy že překážku nezjistily, i když tam byla, nevíme. Jak se můžete podívat na prvním videu níže, fungovaly, když je jeho autor zkoušel. Elektronika obecně je ale u Modelu X problematická.

Modely X pak dostaly aktualizaci palubního softwaru verze 7.1, která se zabývala „zlepšením funkce Falcon Wing Doors”, jak stojí v oficiálních materiálech. Základem tohoto „zlepšení” ovšem byla deaktivace oněch nespolehlivých senzorů. To samozřejmě problémy vyřešilo, dveře se nyní zavírají dobře. Jenže když do míst, které hlídaly tyhle senzory, strčíte ruku, dveře vás poraní.

Nejsou totiž lehké a navíc jsou motorizované, takže proti překážce bude tlačit nějaká síla. Jak velká, se můžete podívat na třetím videu níže - autor ji měřil tlakoměry a došel k číslu 63 liber, tj. asi 28,6 kg - a to není málo. Jestli dveře můžou fungovat jako nůžky, vyzkoušel okurkou, a zjistil, že ve stříhání takových věci jsou velmi úspěšné.

Co je ovšem největším problémem, je, že Tesla o téhle změně nikomu neřekla. Změny při aktualizaci, které byly oznámeny na displeji vozu při instalaci, hovořily opravdu jen o zlepšení funkce. Tesla serveru Jalopnik na přímý dotaz neřekla více, až svému zákazníkovi, majiteli bílého Modelu X a autorovi třech videí níže, po telefonu prý potvrdila, že senzory byly vypnuty.

Ten se tázal, protože si všiml odlišného chování. Pokud by majitel vozu žádnou změnu nezaregistroval a spoléhal by na senzory, že ochrání třeba jeho dítě (a děti jsou schopné strčit prsty kamkoli...) před přiskřípnutím prstů, ono dítě by mělo dost bolestivou zkušenost. A Tesla by měla možná problém, protože neřekla: „Tahle pojistka nově nefunguje, dávejte pozor.”

Tesla „vyřešila” potíže se sokolími dveřmi. Vypnula část senzorů, teď sekají prsty - 1 - tesla potichu vypnula senzory 01Tesla „vyřešila” potíže se sokolími dveřmi. Vypnula část senzorů, teď sekají prsty - 2 - tesla potichu vypnula senzory 02Tesla „vyřešila” potíže se sokolími dveřmi. Vypnula část senzorů, teď sekají prsty - 3 - tesla potichu vypnula senzory 03Tesla „vyřešila” potíže se sokolími dveřmi. Vypnula část senzorů, teď sekají prsty - 4 - tesla potichu vypnula senzory 04Tesla „vyřešila” potíže se sokolími dveřmi. Vypnula část senzorů, teď sekají prsty - 5 - tesla potichu vypnula senzory 05
Falcon Wing Doors jsou schopny klidně přecvaknout okurku


První video ukazuje ještě funkční indukční senzory


Na druhém je zjištěno, že nefungují, a také tu vidíme pokus se zeleninou


Na třetím se dozvídáme, že síla, se kterou se dveře zavírají, je dost velká

Zdroj: Jalopnik

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše