Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla zoufale touží po penězích. Zlevnila Model 3, dle experta je ale problém jinde
19.10.2018 | Petr Prokopec
Finanční kondice americké automobilky má daleko k optimální, a tak se snaží prodat, co se dá. Levnější Model 3 může pár lidí okouzlit, podle Sandyho Munra ale zásadní problém nic takového neřeší.
Tesla byla založena již před patnácti lety, za tu dobu ovšem ani jednou nevykázala zisk za jakékoli delší období. Elonu Muskovi jistě nelze upřít kredit za některé inovativní postupy, které se ukázaly být správnou cestu, v případě výroby se ovšem stále více ukazuje, že automobilka neměla zkoušet znovu vynalézt kolo, ale spíše se držet osvědčených postupů.
Tvrdí to automobilový expert Sandy Munro, jehož firma se zabývá rozebíráním aut a následnou analýzou jejich konstrukce. Výrobci se tak mohou kupříkladu dozvědět, kde mají mezery či kde naopak byl jejich produkt předimenzován. Úpravou postupů pak mohou zefektivnit celý produkční proces, což logicky vede k lepšímu výrobku i vyššímu zisku. Za to si Munro nechává královsky platit, v případě Tesly však učinil výjimku a kalifornské automobilce zaslal zdarma 227 návrhů na zlepšení.
Oč jde? Munro po rozebrání černé Tesly Model 3 uvádí, že zásadní problém leží v řešení karoserie, za níž stojí lidé bez předchozích zkušeností s vývojem automobilů. Vše je tak zbytečně překomplikované, přičemž mnohé výztuhy jsou na místech, kde to není potřeba. V řadě případů pak bylo použito složitých vícedílných řešení, místo aby Tesla vyvinula jednoduchou součástku. A navíc umístění bodů svaru nevyhovuje automatizaci výroby.
Munro konkrétně poukazuje na spodní část vozu, kde najdeme ocelový a hliníkový rám. Nicméně automobilový expert dodává, že jeho přítomnost není až tak nutná, neboť dostatečnou pevnost má zajišťovat již paket baterií usazený v podlaze. Díky tomu je Model 3 těžší a dražší, aniž by však instalace rámu měla nějaký příznivý efekt.
Tesla dle automobilového experta „teprve dělá chyby, které všichni ostatní udělali již před mnoha lety“. A právě z toho důvodu má sestavení Modelu 3 stát značku o dva tisíce dolarů (cca 44 550 Kč) více, než kolik vydá BMW za montáž i3. Munro dále na základu demontáže Tesly Model 3 zkritizovat i samotný výrobní proces. Dle něj totiž neexistuje důvod, aby automobilka zaměstnávala při tak nízké produkci a vývoji pod vlastní střechou 10 tisíc lidí, když Toyota či GM by danou činnost zvládají s méně než polovičním množstvím.
I tento postřeh je zásadní. Munro totiž dodává, že u vozu za 50 tisíc dolarů (1 113 650 Kč) připadá 34 700 USD (772 900 Kč) na samotnou výrobu. Zahrnuta v to ovšem není logistika a především mzdy zaměstnanců. Není tak vlastně ani možné, aby Tesla začala vyrábět základní verzi svého nejnovějšího sedanu, neboť její ztráta by ještě narostla.
Automobilka sice v reakci na Munroovu zprávu uvedla, že od zahájení výroby Modelu 3 provedla řadu zásadních změn ve výrobním procesu, ani to ale zjevně nestačí. Automobilový expert si stále stojí za názorem, že ač Tesla designem elektromobilu nastavila novou laťku, zoufale potřebuje schopné lidí s předchozími zkušenostmi v branži.
Budoucnost značky tedy evidentně závisí na tom, zda bude zejména Musk ochoten připustit, že mnohé dosavadní kroky byly chybné a že není možné reformovat průmysl tam, kde to zkrátka nejde. To ještě více ohrožuje jeho pozici neochvějného vládce značky ve vztahu k ostatním akcionářům.
Na jednu stranu si však šéf značky může oddechnout, neboť mimosoudní řešení sporu s komisí pro cenné papíry již bylo posvěceno soudem. Musk navíc oznámil, že koupí na trhu akcie Tesly za 20 milionů dolarů (445,5 mil. Kč), aby tak kompenzoval pokutu, již značka zaplatila za jeho tweet.
S ohledem na rychlost, jakou ovšem Tesla pálí hotovost, jde o pouhou kapku v moři, automobilka totiž pro svou další existenci potřebuje miliardy každý měsíc. Problémem ovšem je, že ve Státech již dodala přes 200 tisíc aut, kvůli čemuž dochází k redukci vládních dotací. Ty dosud činily 7 500 USD (167 050 Kč), od 1. ledna 2019 však daná částka bude poloviční.
Krácení vládního příspěvku by samozřejmě mohlo mnohé dosud neuspokojené zájemce o Model 3 odradit. Proto Tesla přišla s novou základní verzí Modelu 3 a svým nejdostupnějším vozem vůbec - zadokolkou, jejíž dojezd byl nejspíše jen elektronicky omezen na 260 mil (418 km). Vůči již existujícímu provedení tak musíte u dobíjecí stanice stavět o 50 mil (80 km) dříve.
Novinka startuje na 45 tisících dolarech (1 mil. Kč), tedy o zhruba čtyři tisíce dolarů (89 tis. Kč) níže než zadokolka s prodlouženým dojezdem. Ta z nabídky zmizela, s nikterak omezenou kapacitou baterií je tak již možné počítat pouze u vozů se dvěma elektromotory a pohonem všech kol. Ty přitom startují na 54 tisících dolarech (1,2 mil. Kč).
Tohle je poslední projev snah Tesly zakotvit ve vodách černých čísel, Munro ale říká, že pokud neupraví celý výrobní proces, je zcela jedno, co bude provádět na jeho konci. Peníze jí totiž i nadále budou protékat mezi prsty.
Sandy Munro po demontáži Tesly Model 3 uvedl, že automobilka jej vyrábí zbytečně komplikovaně a tedy i draze. Proto v podstatě nemá šanci dosáhnout zisku
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejčtenější články
- Kim Čong-un přechazí na ruský Aurus, luxusní pancéřovanou limuzínu mu dal přímo Vladimir Putin
21.2.2024 - Stačí přidat „rakev” na střechu, aby se dojezd elektrické Škody Enyaq smrskl z mizerného na tragický
17.2.2024 - Tisíce nových Porsche, Bentley a Audi byly zadrženy v USA kvůli používání zakázaného dílu
17.2.2024 - Někdo najel s malým šestiválcovým BMW M135i za pár let přes 400 tisíc km, teď ho prodává za polovinu obvyklé ceny
17.2.2024 - Dlouholetý šéfdesignér Audi končí, jeho nástupce lépe zapadá do současného směřování značky
17.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva