Tesla zoufale touží po penězích. Zlevnila Model 3, dle experta je ale problém jinde

Finanční kondice americké automobilky má daleko k optimální, a tak se snaží prodat, co se dá. Levnější Model 3 může pár lidí okouzlit, podle Sandyho Munra ale zásadní problém nic takového neřeší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla zoufale touží po penězích. Zlevnila Model 3, dle experta je ale problém jinde

19.10.2018 | Petr Prokopec

Tesla zoufale touží po penězích. Zlevnila Model 3, dle experta je ale problém jinde

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Finanční kondice americké automobilky má daleko k optimální, a tak se snaží prodat, co se dá. Levnější Model 3 může pár lidí okouzlit, podle Sandyho Munra ale zásadní problém nic takového neřeší.

Tesla byla založena již před patnácti lety, za tu dobu ovšem ani jednou nevykázala zisk za jakékoli delší období. Elonu Muskovi jistě nelze upřít kredit za některé inovativní postupy, které se ukázaly být správnou cestu, v případě výroby se ovšem stále více ukazuje, že automobilka neměla zkoušet znovu vynalézt kolo, ale spíše se držet osvědčených postupů.

Tvrdí to automobilový expert Sandy Munro, jehož firma se zabývá rozebíráním aut a následnou analýzou jejich konstrukce. Výrobci se tak mohou kupříkladu dozvědět, kde mají mezery či kde naopak byl jejich produkt předimenzován. Úpravou postupů pak mohou zefektivnit celý produkční proces, což logicky vede k lepšímu výrobku i vyššímu zisku. Za to si Munro nechává královsky platit, v případě Tesly však učinil výjimku a kalifornské automobilce zaslal zdarma 227 návrhů na zlepšení.

Oč jde? Munro po rozebrání černé Tesly Model 3 uvádí, že zásadní problém leží v řešení karoserie, za níž stojí lidé bez předchozích zkušeností s vývojem automobilů. Vše je tak zbytečně překomplikované, přičemž mnohé výztuhy jsou na místech, kde to není potřeba. V řadě případů pak bylo použito složitých vícedílných řešení, místo aby Tesla vyvinula jednoduchou součástku. A navíc umístění bodů svaru nevyhovuje automatizaci výroby.

Munro konkrétně poukazuje na spodní část vozu, kde najdeme ocelový a hliníkový rám. Nicméně automobilový expert dodává, že jeho přítomnost není až tak nutná, neboť dostatečnou pevnost má zajišťovat již paket baterií usazený v podlaze. Díky tomu je Model 3 těžší a dražší, aniž by však instalace rámu měla nějaký příznivý efekt.

Tesla dle automobilového experta „teprve dělá chyby, které všichni ostatní udělali již před mnoha lety“. A právě z toho důvodu má sestavení Modelu 3 stát značku o dva tisíce dolarů (cca 44 550 Kč) více, než kolik vydá BMW za montáž i3. Munro dále na základu demontáže Tesly Model 3 zkritizovat i samotný výrobní proces. Dle něj totiž neexistuje důvod, aby automobilka zaměstnávala při tak nízké produkci a vývoji pod vlastní střechou 10 tisíc lidí, když Toyota či GM by danou činnost zvládají s méně než polovičním množstvím.

I tento postřeh je zásadní. Munro totiž dodává, že u vozu za 50 tisíc dolarů (1 113 650 Kč) připadá 34 700 USD (772 900 Kč) na samotnou výrobu. Zahrnuta v to ovšem není logistika a především mzdy zaměstnanců. Není tak vlastně ani možné, aby Tesla začala vyrábět základní verzi svého nejnovějšího sedanu, neboť její ztráta by ještě narostla.

Automobilka sice v reakci na Munroovu zprávu uvedla, že od zahájení výroby Modelu 3 provedla řadu zásadních změn ve výrobním procesu, ani to ale zjevně nestačí. Automobilový expert si stále stojí za názorem, že ač Tesla designem elektromobilu nastavila novou laťku, zoufale potřebuje schopné lidí s předchozími zkušenostmi v branži.

Budoucnost značky tedy evidentně závisí na tom, zda bude zejména Musk ochoten připustit, že mnohé dosavadní kroky byly chybné a že není možné reformovat průmysl tam, kde to zkrátka nejde. To ještě více ohrožuje jeho pozici neochvějného vládce značky ve vztahu k ostatním akcionářům.

Na jednu stranu si však šéf značky může oddechnout, neboť mimosoudní řešení sporu s komisí pro cenné papíry již bylo posvěceno soudem. Musk navíc oznámil, že koupí na trhu akcie Tesly za 20 milionů dolarů (445,5 mil. Kč), aby tak kompenzoval pokutu, již značka zaplatila za jeho tweet.

S ohledem na rychlost, jakou ovšem Tesla pálí hotovost, jde o pouhou kapku v moři, automobilka totiž pro svou další existenci potřebuje miliardy každý měsíc. Problémem ovšem je, že ve Státech již dodala přes 200 tisíc aut, kvůli čemuž dochází k redukci vládních dotací. Ty dosud činily 7 500 USD (167 050 Kč), od 1. ledna 2019 však daná částka bude poloviční.

Krácení vládního příspěvku by samozřejmě mohlo mnohé dosud neuspokojené zájemce o Model 3 odradit. Proto Tesla přišla s novou základní verzí Modelu 3 a svým nejdostupnějším vozem vůbec - zadokolkou, jejíž dojezd byl nejspíše jen elektronicky omezen na 260 mil (418 km). Vůči již existujícímu provedení tak musíte u dobíjecí stanice stavět o 50 mil (80 km) dříve.

Novinka startuje na 45 tisících dolarech (1 mil. Kč), tedy o zhruba čtyři tisíce dolarů (89 tis. Kč) níže než zadokolka s prodlouženým dojezdem. Ta z nabídky zmizela, s nikterak omezenou kapacitou baterií je tak již možné počítat pouze u vozů se dvěma elektromotory a pohonem všech kol. Ty přitom startují na 54 tisících dolarech (1,2 mil. Kč).

Tohle je poslední projev snah Tesly zakotvit ve vodách černých čísel, Munro ale říká, že pokud neupraví celý výrobní proces, je zcela jedno, co bude provádět na jeho konci. Peníze jí totiž i nadále budou protékat mezi prsty.


Tesla zoufale touží po penězích. Zlevnila Model 3, dle experta je ale problém jinde - 1 - Tesla Model 3 Sandy Munro 2018 nove foto 01Tesla zoufale touží po penězích. Zlevnila Model 3, dle experta je ale problém jinde - 2 - Tesla Model 3 Sandy Munro 2018 nove foto 02Tesla zoufale touží po penězích. Zlevnila Model 3, dle experta je ale problém jinde - 3 - Tesla Model 3 Sandy Munro 2018 nove foto 03Tesla zoufale touží po penězích. Zlevnila Model 3, dle experta je ale problém jinde - 4 - Tesla Model 3 Sandy Munro 2018 nove foto 04Tesla zoufale touží po penězích. Zlevnila Model 3, dle experta je ale problém jinde - 5 - Tesla Model 3 Sandy Munro 2018 nove foto 05
Sandy Munro po demontáži Tesly Model 3 uvedl, že automobilka jej vyrábí zbytečně komplikovaně a tedy i draze. Proto v podstatě nemá šanci dosáhnout zisku

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše