Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu
7.2.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Spatřit toto auto je krásné i smutné naráz. Jeho prodej připomíná odstřel posledního medvěda na Šumavě i hloupou paličatost nejen Ferrari.
Manuální převodovky mizí z nabídky zejména silnějších aut už léta. Na vyjmenování posledních silných vozů, které ještě koupíte s manuální převodovkou stačí prsty obou rukou a ani nevadí, když se párkrát do roka zapomenete u cirkulárky - nabídka se dále zužuje. A značek bez ohledu na zaměření, které nabízí manuál do všech svých aut, je ještě méně.
My si opravdu zajímavé řidičské auto bez ručního řazení dokážeme představit jen stěží, z automobilek to tak ale vidí málokterá. Argumentem, proč ruční řazení z nabídky eliminovat, je obvykle to, že taková auta „nikdo nekupuje”. Není pochyb o tom, že to není v posledních letech nejžádanější artikl, „nikdo” ale u výkonných aut obecně znamená okolo 10 procent zákazníků a v závislosti na konkrétním autě a trhu míří toto číslo výše i níže. Jaguar říká, že mu těch 10 procent zákazníků za to stojí a manuál do nabídky vrátil. Většina ostatních ale tvrdí, že jsou mu tito zákazníci putna a nenabízejí jim prostě nic.
Věříme, že pokud si kamsi do excelové tabulky dáte náklady na vývoj a výrobu relativně malého množství kusů verzí s manuálním řazením a přidáte si na konec slabou poptávku a obvykle nižší cenu než u varianty s automatem, nevyjde to ekonomicky dobře. Jenže takto uvažovat nelze - nabídka manuálů je malá, poptávka po nich přetrvávající a ti, kteří po takovém způsobu řazení stojí, jsou ochotni si právě za takové verze dokonce i připlácet. A nevyšel by i ten Excel jinak, kdyby na konci byl stejný počet aut nabídnutý v rámci výjimečné verze za příplatek?
To není řečnická otázka, dá se na ní odpovědět jedním slovem: ano. Porsche už to poznalo - vrcholné 911 zbavilo manuálů a dočkalo se nejen spršky nadávek, ale také ztráty části klientely. Když zkusmo nabídlo „čistý” Cayman GT4, zaprášilo se po něm jak po džínách za Husáka a dnes už Porsche přiznává, že udělalo chybu. Takové nabízení manuálů pro něj má i ekonomický smysl a zanedlouho přijde další důkaz.
Ferrari a další výrobci se mohou zdát být jinde, jenže nejsou. V Americe se kdysi Ferrari 599 GTB prodalo za 17,4 milionu Kč jen díky manuálu a v Evropě situace není jiná, přitom „automatické” verze stojí zlomek těchto částek. Řeknete si 599 GTB... jenže na ceně rostou i modely jako F430 a také - jistým úhlem pohledu - enfant terrible nabídky Ferrari posledních let, model California.
Tento model se stal u Ferrari posledním, do kterého si šlo manuální převodovku koupit. A automobilka jej ráda používá jako důkaz, že o manuály už nikdo nestál. Zrovna California má daleko k řidičskému autu a tato argumentace zavání oportunismem, nicméně i případ aktuálního prodeje tohoto modelu nakonec dokazuje, že zájemci o Ferrari s manuálem existují. A jsou ochotní platit.
Podle dostupných informací vzniklo Californií s ručním řazením jen pět - tři s pravostranným řízením a dvě s levostranným, z nichž jedno stojí ve firemním muzeu. Tento kus má také levostranné řízení a má být posledním na trhu dostupným Ferrari s ručním řazením určené pro země, v nichž se jezdí na pravé straně silnice. Poprvé prodáno bylo roku 2010 a je jinak naprosto nezajímavé - tři majitelé za 6 let a přes 31 tisíc najetých km z něj dělá všechno, jen ne mimořádně žádoucí ojetinu.
Má ale ono manuální řazení, a tak šlo do dražby na letošním Rétromobile a dočkalo se vskutku pozoruhodného zájmu. Prodáno bylo za 393 360 Eur, tedy přes 10,6 milionu Kč. Podobně ojetý kus s automatem dnes koupíte okolo 3 milionů Kč, klidně i za 2,5, tedy cca za čtvrtinu této částky. Jinými slovy, za manuál tu někdo zase dal asi 8 milionů Kč, podobně jako v případě 599 GTB a nejen v něm.
Pochopitelně, je tu i sběratelský aspekt a kdyby Ferrari zítra nabídlo nějakou edici třeba 488 GTB s ručně řazenou převodovku, 8 milionů si za ni nikdo nepřiplatí. Jsme si ale zatraceně jisti, že kdyby podobně jako Porsche nabídlo 488... GT4 s manuálem a chtělo za pár set vyrobených kusů o milion víc, druhý den má vyprodáno. Proč to Ferrari a další nedělají, nechápeme, možná to chce jen čas. Než přijdou k sobě a vrátí do nabídky to, po čem sice malá, ale na zase tak malá a dosti oddaná část klientely tak touží, prohlédněte si přiložené fotky zatím posledního zákazníkovi prodaného Ferrari s manuálním řazením a levostranným řízením. Je to pěkný pohled, už ta kulisa, tři pedály...
A mimochodem, všimněte si schématu řazení na řadičce - neodpovídá realitě, možná už tehdy ani Ferrari nemělo na skladě řadičku, kde by to bylo schema vyznačeno správně...
O Ferrari s manuálem nikdo nestojí... Akorát i za „obyčejnou Californii” s ručním řazením někdo právě zaplatil několikanásobek toho, co za ty s automatem. I když na ní jinak není zajímavé vůbec nic
Zdroj: Artcurial
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito