V Británii zakázali stáčení tachometrů novým zákonem. Nezměnilo se vůbec nic

Manipulace se stavem tachometrů je obrovský nešvar trhu s ojetými auty a je třeba proti němu bojovat. Zbytečný zákon ale zkrátka není ta cesta.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

V Británii zakázali stáčení tachometrů novým zákonem. Nezměnilo se vůbec nic

2.11.2017 | Mirek Mazal | 19 příspěvků

Manipulace se stavem tachometrů je obrovský nešvar trhu s ojetými auty a je třeba proti němu bojovat. Zbytečný zákon ale zkrátka není ta cesta.

Nedávno jsme probírali, zda při koupi nového auta dát přednost skutečně zcela novému vozu nebo raději zvolit ojetinu. Oba přístupy mají své výhody a nevýhody, jeden aspekt jsme ale nevyzdvihli dostatečně - že ojeté auto má vždy nějakou historii, která kupujícímu obvykle nebude dostatečně dobře známa. Tedy pokud si vůz nekupuje od někoho z rodiny a neměl jej skoro den co den na očích.

Za normálních okolností by šlo „jen” o to, jak s vozem předchozí majitel zacházel, do hry ale vstupují všemožní vykukové, kteří se snaží zejména v některých případech využít informační mlhy a něco na tom vydělat. Pokud nějaký prodejce ojetin dostane do rukou auto ojeté za dva roky tak, že tomu nevěříte, ani když ho vidíte před sebou, bude považovat skoro za hřích historii vozu nepozměnit - nejčastěji změnit stav najetých km a buď zahodit nebo padělat servisní záznamy.

Je to ta nejjednodušší, nejčastější a také nejodpornější věc, kterou prodávající může udělat a dochází k ní velmi často. Podle odhadů jezdí v ČR až 40 % ojetých aut se stočeným tachometrem, jde tedy skoro o každý druhý vůz. Bojovat proti tomu to nešvaru je nepochybně třeba, problém je ale v tom, že se o to skoro nikdo nesnaží. My se alespoň pokoušíme ukazovat vám auta jako to výše zmíněné a připomínat, že jakákoli pochybnost nad dokumentací historie vozu by měla znamenat okamžité otočení na podpatku, to ale pochopitelně nikomu nezabrání kupující podvádět. A mnozí bohužel naletí.

Policie a další autority by proti tomu bojovat mohly, pokud by chtěly. Už dnes bude ve většině případů stočení tachometru naplňovat znaky skutkové podstaty trestného činu podvodu dle § 209 trestního zákoníku, viz například rozhodnutí Nejvyššího soudu spis. zn. 7 Tdo 1287/2013 nebo nález Ústavního soudu ve věci spis. zn. III. ÚS 736/14. Oproti oněm 40 % „stočených” aut je ale jen špetka judikátů o prokázaném podvodu. Proč?

Policie obvykle mluví o složitém dokazování a volá po novém zákonu, který by zakázal změnu stavu najetých kilometrů auta jako takovou. Podobně se vyjadřuje i zbytek Evropy, problém se řešil i v Evropském parlamentu, který by rád zcela zakázal úpravu stavu tachometrů napříč kontinentem. Směrnice stanoví, že při zjištění manipulace se záznamem ujetých kilometrů, členský stát zajistí odpovídajících postih a potrestání viníka. Zní to jako cesta, ale skutečně někam vede?

Ve Velké Británii už zvláštní zákon proti stáčení tachometrů mají pět let a s odstupem takové doby už si můžeme říci, co jeho zavedení přineslo. Ve stručnosti řečeno: nic. Odhady hovoří o tom, že cca 2,3 milionu tamních vozů má stočený tachometr, nicméně od roku 2012 bylo podáno jen 140 trestních oznámení, což vedlo k 117 odsouzením. To je podobná kapka v moři jako u nás, zákon nezákon.

Po vydání evropské směrnice britská vláda slibovala konečně zabojovat proti stáčení tachometru a kontrolovat firmy, které se tím zabývají. Spekulovalo se, že by tyto firmy byly úplně zrušeny. Vyznělo to opět do ztracena. Úřady tvrdí, že vymáhání nového zákona pro ně není jednoduché, a tak efektivita vázne. Firmy dále existují a po domluvě upraví počet najetých kilometrů tak, jak si majitel vozu přeje. Hrozba postihu není dostatečný strašák, tím by mohla být vyšší aktivita odpovědných orgánů. Taková ale neexistuje.

Zkušenost Velké Británie ukazuje, jak pošetilé je myslet si, že jakýkoli zákon sám od sebe něco změní. Autority mohou jednat už léta, pokud by chtěly, ale nejednají jen proto, že je to „moc práce” a pláčou nad nedostatečnou legislativou. Když pak dostanou do rukou jednodušší nástroj, nezmění se prakticky nic, protože „moc práce” je to pořád. Rozhodně víc než nedělat nic.

Samozřejmě, podvádění s tachometry za účelem oklamání kupujícího neschvalujeme, to ani v nejmenším. Naopak jsme všemi deseti proto, aby toto hanebné jednání bylo stíháno a trestáno. Bojovat proti němu je ale třeba v prvé řadě prací, ne zákonem a do té se zjevně nikomu nechce, i když k nalezení nejednoho auta s pozměněnou historií stačí počítač připojený na internet. Soudy jsou připraveny už dnes podvody spojené se stáčením tachometrů trestat, jen jim někdo musí často amatérsky jednající viníky „naservírovat”. Bohužel se to ne a neděje a jiný zákon na tom zjevně nic nezmění...

V Británii zakázali stáčení tachometrů novým zákonem. Nezměnilo se vůbec nic - 1 - Stoceni tachometru dalsi 01V Británii zakázali stáčení tachometrů novým zákonem. Nezměnilo se vůbec nic - 2 - Stoceni tachometru dalsi 02V Británii zakázali stáčení tachometrů novým zákonem. Nezměnilo se vůbec nic - 3 - Stoceni tachometru dalsi 03V Británii zakázali stáčení tachometrů novým zákonem. Nezměnilo se vůbec nic - 4 - Stoceni tachometru dalsi 04V Británii zakázali stáčení tachometrů novým zákonem. Nezměnilo se vůbec nic - 5 - Stoceni tachometru dalsi 05V Británii zakázali stáčení tachometrů novým zákonem. Nezměnilo se vůbec nic - 6 - Stoceni tachometru dalsi 06V Británii zakázali stáčení tachometrů novým zákonem. Nezměnilo se vůbec nic - 7 - Stoceni tachometru dalsi 07V Británii zakázali stáčení tachometrů novým zákonem. Nezměnilo se vůbec nic - 8 - Stoceni tachometru dalsi 08
Stočení tachometru je u moderních aut práce na minutku, a tak se k němu uchyluje stále dost podvodníků. Bojovat proti tomu lze i bez nových zákonů, v Británii nakonec ani ten nezměnil vůbec nic

Zdroj: Auto Express

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 19 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše