Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropu zasáhla zkáza kombíků, z kdysi žádaných aut se stává okrajová záležitost
16.10.2019 | Petr Prokopec
Jen pár modelů díky několika národům dokáže vzdorovat moderním trendům, a tak odbyt kombíků za posledních pár let razantně klesl. Výhled do budoucna ale řadě výrobců brání vzít do zaječích.
Mluvit o tom, že zákazníci momentálně u prodejců aut nejčastěji sahají po SUV, by bylo nošením dříví do lesa. Auta se zvednutým podvozkem a zvýšenou stavbou karoserie již z trhu prakticky vytlačila kdysi rodinami nadmíru oblíbená MPV a nově začínají zasazovat ránu i kombíkům. Stejně jako vozy z tohoto segmentu totiž zvládají pobrat velké množství nákladu, navrch však přihazují zajímavější design a někdy i jisté terénní schopnosti. Stinnou stránkou sice je vyšší spotřeba i cena, v tomto směru ale již klientela přemýšlí spíše srdcem než hlavou.
Kde ovšem převládá hlas rozumu, to jsou automobilky. MPV totiž sice valná většina z nich poslala k ledu či nahradila právě SUV a crossovery, kombíky se však úplného vyhynutí obávat nemusí. A to přesto, že jejich registrace dramaticky klesají. Zatímco v roce 2016 byly Evropě prodány takřka dva miliony aut se skoro bezedným prostorem nad zadní nápravou, letos nebude pokořena hranice 1,7 milionu registrací. To je více jak 15% pokles za pouhé tři roky a vyhlídky do dalších let předpokládají pád až pod 1,5 milionu prodaných kombi ročně. Z toho důvodu třeba Alfa Romeo, Citroën, Honda či Nissan již takové vozy vůbec nenabízí - loni činil jejich tržní podíl v Evropě jen 11 % (SUV 34 %), což z nich dělá stále více okrajovou záležitost.
„Abychom byli upřímní, původně jsme zvažovali, že Clio Grandtour bude nahrazeno, ale nakonec jsme se rozhodli, že tak neuděláme,“ uvedl Olivier Brosse z Renaultu. Tím jen naznačil, že i Francouzi měli v rámci kombíků zaječí úmysly, ale nakonec zaveleli jinak. Kombíky je tak v jejich případě možné pořídit hned v několika obchodních třídách. Chalupářský ideál tak nenásledoval případu MPV jako Espace či Scenic, které jsou nyní minulostí, respektive se daleko více podobají off-roadům než klasickým minivanům.
Francouzi ovšem nejsou národem, jemuž by kombíky měly děkovat za svou záchranu. Renault je totiž sice v nabídce podrží, ovšem zákazníky tyto vozy hledají jinde. Nepřekvapí, že v rámci globálních registrací v roce 2017 skončilo 72 procent všech nově prodaných kombíků v Evropě. Co by vás ale již udivit mohlo, to jsou tři největší útočiště. V čele pelotonu totiž stojí s 31procentním podílem na celkových registracích Švédsko, druhé je ovšem s 21 procenty Česko, jenž překonalo i Německo (17 %).
Stejně zajímavé je, po kterých vozech kupci nejčastěji sahají. Mezi malými vozy jde totiž o již zmiňované Clio, stejně jako o Škodu Fabia. Mezi kompakty pro změnu vládne Octavia a Ford Focus, zatímco nejvyšším patrům dominují hlavně prémiovky jako Audi A4, Audi A6 či BMW řady 5. Nemalé prodeje má ovšem na kontě také Volkswagen Passat, kterému záda kryje Škoda Superb. Pokud jsme tedy nazýváni národem chalupářů, zjevně je pro to velmi dobrý důvod.
Lze přitom jen dodat, že SUV jsou momentálně pod velkou palbou kritiky, neboť jsou spojené především s vyšší spotřebou a emisemi. To do budoucna může být opravdu zásadní problém, neboť narůstá tlak na vyšší efektivitu. To by nakonec mohlo vést k poklesu výšky SUV, čímž bychom tu rázem měli návrat kombíků v plné slávě. Značky, které je tedy ponechávají ve svém portfoliu, tedy mohou mít jednoho dne k dispozici pár trumfových es.
Stále méně lidí kupuje kombíky na úkor SUV. Jejich současný vzestup je ale do důchodu poslat nemá, za čímž stojí nejen Češi, ale také Škoda, jejíž modely patří mezi nejžádanější
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 8 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 11 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB