Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volvo říká, že končí s diesely a tohle auto má být důkaz. Realita je úplně jiná
16.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švédové si nedají pokoj a budou se k dieselům vyjadřovat negativně, i když jsou na nich existenčně závislí. Nová S60 diesel opravdu nedostane, ale z jiného důvodu než odklonu od nich.
Dnes rovněž zabrousíme na téma dieselových motorů. Ve světě aut dochází k radikálním změnám osud náhle upadající obliba naftových aut patří mezi jednu z velkých událostí. Diesely zjevně mají zlatý věk za sebou a nyní jednoduše přichází ústup ze slávy a na jejich místo nastupují hybridní jednotky. Právě na ně klade většina automobilek největší důraz, neboť zejména mild hybridy nejsou až tak náročné na vývoj a výrobu a nejsou tedy ani příliš drahé. Minimálně papírově ale zaručují spotřebu a emise dieselů.
Zejména v případě některých značek to ale neznamená, že by naftovým motorům mohly prostě zamávat. Minulý měsíc jsme vám ukazovali, jak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech a mezi těmi vůbec nejvíce závislými figurovalo švédské Volvo. Jako překvapení se tak mohou jevit slova šéfa švédské automobilky Håkana Samuelssona o tom, že nové Volvo S60 bude nabízeno pouze s benzinovými či hybridními motory, naftovými nikoli.
Prý tím potvrzuje odhodlání Volva s diesely zcela skoncovat - třebaže postupně - a může se to tak opravdu jevit. Zvlášť když nová V60 diesely má to může působit jako odvážný krok do neznáma. To ale jen v případě, kdy si nezmapujeme pravé pozadí tohoto rozhodnutí.
Stačí se podívat na prodeje obou modelů v Evropě v posledních letech a skutečný důvod je jasný. Například v loňském roce Volvo na starém kontinentu prodalo 44 tisíc kusů kombíku V60, po technicky spřízněném sedanu ovšem sáhlo pouze 8 tisíc lidí. Z této porce navíc většina měla benzínový motor. I když by tedy pro automobilku nejspíše nebylo technicky složité nabídnout i naftovou S60, zájem o ní v Evropě je tak malý, že se to nevyplatí. Další generace S60 bude navíc vyráběna v nové továrně značky v americkém Ridgeville, kde by museli montovat dieselové verze jen kvůli „pár Evropanům”.
Nic přelomového se tedy nestalo, Volvo dále bude diesely nabízet a to jednoduše tak dlouho, dokud bude muset - tedy dokud na nich bude závislý odbyt toho či onoho modelu. Omezené odhodlání Samuelssona je ostatně patrné z jeho dalších slov, dle nějž nemá vyřazování dieselů z nabídky záležitost žádnou spojitost s emisemi. Za vším máme hledat vlastně jen peníze. „Netvrdíme totiž, že diesely jsou mnohem špinavější. Jsou ale komplikovanější a hlavně dražší.“
Výhodou dieselů je samozřejmě nižší spotřeba a tedy emise CO2, nicméně jelikož svět nyní větší váhu klade na oxidy dusíku, budou muset automobilky vyrukovat se stále extrémnějšími anti-emisními opatřeními. A to bude ještě více navyšovat složitost těchto motorů, stejně jako jejich cenu. V rámci mild hybridů přitom stačí jen sáhnout po 48voltovém elektrickém okruhu (ale mnohdy ani to), startéru/generátoru, větší baterii, a je vymalováno.
Prakticky stejným směrem, jako Volvo, míří i Porsche. Německá automobilka sice nejdříve oznámila, že hodlá své portfolio zcela oprostit od dieselů, aby pak tohle prohlášení mírnila, v brzké budoucnosti ale na trh uvede dieselový Cayenne, který se postaví po bok menšího SUV Macan. Pohánět jej ovšem bude pouze šestiválcová jednotka, nikoliv osmiválcová, která je zřejmě definitivně ze hry. Všechno jsou to ale rozhodnutí odrážející aktuální ekonomickou realitu - žádné prásknutí do stolu a iracionální úprk od dieselů se nekoná a nejspíše nikdy konat nebude...

Nové Volvo S60 bylo již dříve odhaleno únikem, nyní pro změnu víme, co máme resp. nemáme čekat pod kapotou. Důvody jsou ale trochu jiné, než jak je sama automobilka prezentuje
Nová V60 na stejných technických základech diesely má, protože je to v Evropě důležitý model. S60 nikoli
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejčtenější články
Milionové gesto: Michael Schumacher nově podepsal helmu určenou pro charitativní aukci, možná to s ním není tak zlé
14.4.2025Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát
14.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Mercedes končí s dalšími dvěma modely, v době úspor musí pryč z nabídky vše, co není dostatečně „progresivní”
14.4.2025Prodejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
14.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva