Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vtip dne? Bezpáteřní čínská automobilka žaluje Mercedes kvůli plagiátorstvi
24.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mercedes platí za velkého průkopníka ve světě aut, Číňané pak za ty, kteří na stejném poli nevymysleli snad nikdy nic. Že by se nyní karta obracela?
Plagiátorství patří k Číně stejně neodmyslitelně jako tamní Velká zeď a automobilům se ani trochu nevyhýbá. Kdysi jsme „čínskému automobilovému snu” věnovali podrobný článek a na této praxi se za dlouhých šest let od jeho vydání prakticky nic nezměnilo. Bylo sice překvapivé, když tamní soudy loni v prosinci daly za pravdu BMW a zastavily zneužívání bavorského loga, ke kterému docházelo ze stran firem Deguo Baoma Group a Chuangjia. Tento spor je ale třeba brát jen jako opravdu raritní výjimku z pravidla, běžně se totiž evropské, americké či japonské značky na největším trhu světa spravedlnosti nedovolají. Takový Land Rover a nebo Porsche by mohly vyprávět.
S ohledem na tato fakta nám přijde úsměvné, že nyní se předmětem sporu stal Mercedes. Ovšem nikoliv jako strana, která si stěžuje na čínské automobilky, které mu za léta zcizily kde co. Místo toho byla třícípá strana sama žalována za to, že zasahuje do duševního vlastnictví značky Chery. Důvodem je označení EQ, se kterým Mercedes vyrukoval loni v Paříži a pod kterým hodlá uvádět na trh elektrifikované vozy.
Chery ovšem poukazuje na svůj model eQ, který má v nabídce již po dva roky. A jelikož jde o elektromobil (respektive elektrickou verzi hatchbacku QQ), čínská firma se nejspíše obává toho, že by jí případný vstup Mercedesu se stejně znějícím modelem na její domácí trh mohl uškodit. A právě proto se snaží zabránit tomu, aby německá značka mohla označení EQ v Číně užívat.
„Pokud by vstoupili na čínský trh, poškodilo by to naši ochrannou známku. Mercedes-Benz EQ a naše eQ jsou si výrazně podobné, jejich produkt je také elektromobilem,“ potvrdil výše zmiňované mluvčí Chery. Jeho slovům se ale opravdu můžeme jen smát, neboť se dá předpokládat, že po zahájení prodeje mnohem dražšího německého vozu by registrace toho čínského jen narostly. Navíc si musíme připomenout, co je to Chery.
Tato značka proslula bezpáteřním plagiátorstvím v poměru 1:1 a nevyhnula se ani používání právě cizích jmen. Ve svém portfoliu v posledních letech měla modely jako A1, X1 či X5. V případě prvního zmíněného šlo přitom o městské mini, v případě druhých dvou o SUV. Tím ale snaha o parazitování na BMW či Audi neskončila, momentálně totiž portfolio Chery zahrnuje také A3 vyráběný jako hatchback i sedan.
To jsou ale jen shnilé třešinky na zapáchajícím dortu, sám model QQ je totiž plagiát dobového Chevroletu Matiz a jeho obdob. Není to ani omylem licenční produkt, koncern GM Chery v roce 2003 žaloval a právníci automobilky před soudem ukázali, jak lze dveře originálního Matizu bez jakýchkoli úprav použít na sériovém Chery QQ. Američané spor přesto nevyhráli - soud po vleklém sporu v roce 2005 konstatoval, že si GM své patenty řádně nepřihlásil.
Do značné míry tu tedy máme jistou parafrázi přísloví „zloděj honí zloděje“ v té nejabsurdnější podobě - firma kopírující cizí jména se zkopírovaným supermini v nabídce si stěžuje, že chce někdo použít jeho jméno? To zní vážně jako vtip. Však Mercedes by rozhodně nehodlal profitovat z „úspěchu“ již existujícího modelu eQ, jako to udělalo Chery u „svých” modelů. Oddělení německé značky zabývající se ochrannými známkami by si přesto mělo drbat hlavu, že mu existence elektromobilu se stejným jménem unikla. A zrovna v Číně, na které Mercedes do značné míry staví své aktuální úspěchy...
Toto je Chery eQ, plagiát Chevroletu Matiz s údajně originálním jménem
A toto je koncepční Mercedesem EQ - stejné jméno má nést celá řada elektrických modelů třícípé hvězdy
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před hodinou - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva