Výrobce pneu koupil na testy moderní Lady, po jedné zimě je léta nechává hnít u sídla

Moderní Lady máme tendenci vnímat jako vozy, které jsou svou kvalitou blízké západní produkci, zkušenost finského výrobce pneumatik ale naznačuje něco trochu jiného. Auta byla tak nepoužitelná, že je po chvíli odepsal.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Výrobce pneu koupil na testy moderní Lady, po jedné zimě je léta nechává hnít u sídla

17.7.2019 | Petr Prokopec

Moderní Lady máme tendenci vnímat jako vozy, které jsou svou kvalitou blízké západní produkci, zkušenost finského výrobce pneumatik ale naznačuje něco trochu jiného. Auta byla tak nepoužitelná, že je po chvíli odepsal.

Ladu Vesta jsme v poslední době zmiňovali zejména v souvislosti s policejními aktivitami. Zatímco však na Slovensku se od ruského kombíku očekávají nemalé věci, zejména s ohledem na přizvednutý podvozek, v rodném Rusku méně praktická verze zklamala. Sedan totiž nezvládl jeden z klasických policejních manévrů, tedy tzv. J-turn, kdy jedete rychle pozpátku a následně se sekvencí několika kroků obrátíte o 180 stupňů. Vesta přitom udělala i něco navíc, neboť se neotočila pouze okolo horizontální, ale taktéž několikrát okolo vertikální osy.

Jak se nyní ukazuje, Vesta má problémy se stabilitou již od svého zrodu a potíže má i se spolehlivostí. Ukazuje to zkušenosti pneumatikářské společnosti Nokian, která si na sklonku roku 2015 pořídila několik exemplářů Lady Vesta, které měly posloužit k testům při vývoji pneumatik. Finové tak zjevně hodlali na vývoji ušetřit, neboť do té doby byla jejich flotila složená z Volkswagenů Golf GTI a Polo GTI.

Nokian ale zjevně zkoušel šetřit na nesprávném místě. Testovací jezdec Janne Laitinen, který je mimo jiné držitelem světového rekordu v jízdě na ledu (získal jej s upraveným Audi RS6, jehož tisíc koní rozjel na 335,7 km/h), totiž uvedl, že vůz má velké problémy se stabilitou, zvláště pokud na ledu či sněhu dojde k prudkému ubrání plynu. U běžných aut tento problém řeší stabilizace, nicméně ta byla v případě testovacího vozu vyřazena kvůli snadnější čitelnosti. Nic takového se ovšem nedostavilo.

Laitinen dále uvedl, že kromě nevypočitatelného chování byl vůz za nízkých teplot prostoupen zvuky připomínajícími praskání ledu. Ty byly slyšitelné zejména v oblasti střechy, která evidentně není vzorem těsnosti. Velmi pravděpodobně se totiž pod vnější panely dostala voda, jenž následně zmrzla a poté řidiče jak rušila, tak zhoršovala tuhost celé konstrukce. Na něco podobného si kdysi stěžovali i ruští novináři v testech.

Technici pneumatikářské společnosti následně zjistili, že zakoupené vozy mají problémy s brzdovým systémem a správně nefunguje ani řídicí elektronika, mj. ABS. Něco takového se neslučuje s potřebami vývoje nových pneumatik, a tak byly oba vozy hned po jedné zimě poblíž sídla firmy areálu ponechány svému osudu, Finové se je nejspíše Ladě ani nesnažili vrátit či vyměnit za jiné, neboť dodnes neregistrované Vesty stojí na stejném místě dodnes. Zapadávají listím a podle webu Lada-Vesta2.ru začínají i korodovat. Takhle se Finové k autům zachovat nemuseli, na druhou stranu, pokud by vozy fungovaly, určitě by to neudělali.


Výrobce pneu koupil na testy moderní Lady, po jedné zimě je léta nechává hnít u sídla - 1 - Lada Vesta na snehu a ledu 01Výrobce pneu koupil na testy moderní Lady, po jedné zimě je léta nechává hnít u sídla - 2 - Lada Vesta na snehu a ledu 02
Výrobce pneu koupil na testy moderní Lady, po jedné zimě je léta nechává hnít u sídla - 3 - Lada Vesta na snehu a ledu 03Výrobce pneu koupil na testy moderní Lady, po jedné zimě je léta nechává hnít u sídla - 4 - Lada Vesta na snehu a ledu 04
Jakkoliv byla Lada Vesta vyvíjena s ohledem na ruské počasí, jízda na sněhu a ledu pod taktovkou Nokianu ji dělá potíže

Výrobce pneu koupil na testy moderní Lady, po jedné zimě je léta nechává hnít u sídla - 5 - Lada Vesta Nokian odstavene 2019 01Výrobce pneu koupil na testy moderní Lady, po jedné zimě je léta nechává hnít u sídla - 6 - Lada Vesta Nokian odstavene 2019 02
Zakoupené testovací exempláře tak byly po jedné zimě Nokianem odstaveny a u sídla firmy stojí dodnes

Zdroj: Lada-Vesta2.ru

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše