Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 70 miliard chtějí další významný podíl

Největším akcionářem pýchy německého automobilového průmyslu je od loňska Číňan Li Shufu a už jeho vstup Němce vyděsil. Teď oznámila své plány další čínská firma, dlouholetý partner Mercedesu BAIC.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 70 miliard chtějí další významný podíl

13.5.2019 | Petr Prokopec

Největším akcionářem pýchy německého automobilového průmyslu je od loňska Číňan Li Shufu a už jeho vstup Němce vyděsil. Teď oznámila své plány další čínská firma, dlouholetý partner Mercedesu BAIC.

Jak se Němci dívají na čínské firmy? To víceméně záleží na konkrétní situaci. Když se loni stal největším akcionářem Daimler miliardář Li Shufu, začalo u našich sousedů hotové pozdvižení. Celý národ se totiž začal obávat toho, že by veškeré technologie třícípé hvězdy mohly velmi snadno zamířit na východ. Samotná automobilka Geely, kterou Li vlastní, je však momentálně vnímána kladně, neboť se postarala o převzetí problematického Smartu.

Nálady Němců jsou tedy jako na horské dráze, přičemž nejprve jsme tu měli jen samá negativa, jenž následně vystřídalo pozitivní oznámení o zbavení se ztrátové značky městských vozů. Renomé zachránců ale Číňanům dlouho nevydrželo, nově jsou totiž opětovně vnímáni jen jako moderní kolonizátoři. Opětovně je pak u toho i Mercedes-Benz, značka Geely však byla nahrazena firmou BAIC, se kterou má ostatně třícípá hvězda dlouhodobé zkušenosti.

BAIC již v roce 1984 založila společnost Beijing Jeep Corporation, která bylo vůbec první spoluprací jakékoliv čínské automobilky se západním zahraničním partnerem. Toto partnerství přestálo i převzetí Jeepu Chryslerem v roce 1987, přičemž poté, co americká automobilka po nějaký čas spadala pod Daimler, stalo se majetkem třícípé hvězdy. Ta se pak sice s Chryslerem zase rozešla, čínský joint venture si však ponechala. S jeho opětovným rozjezdem si ale dala na čas, stalo se tak až v roce 2005.

Spolupráce se přitom začala prohlubovat, dokonce až do takové míry, že Mercedes začal odmítat všechny ostatní partnery ze země se zdí viditelnou až z vesmíru. BAIC tak dostalo nemalý šok, když zjistilo, že největším akcionářem třícípé hvězdy se stal jeden z jejích nejzásadnějších konkurentů. Vedení značky tak začalo nejen bít na poplach, ale rovněž i konat. A jak už nejspíše asi začínáte tušit, svými skutky BAIC dostalo Němce opětovně do rozpaků.

Tato čínská automobilka si nyní hodlá též koupit akcie Daimleru, v plánu je uchvátit pětiprocentní podíl. Zabránit tomu nemůže v podstatě nikdo, neboť většina akcií firmy je obchodována na volném trhu a právě na něm by zmíněný podíl měl vyjít na 2,7 miliardy Eur (cca 69,44 miliardy korun). To je obecně vzato spousta peněz, pro BAIC ale nejde o zásadní sumu.

Otázkou však je, zda je nakonec budou moci z peněženky vytáhnout, neboť právě kvůli obavám z převzetí německých národních pokladů tamní vláda vytvořila fond, jež by těmto krokům měl zabránit. V tomto případě to ale bude pro Němce složité - čínský trh je pro Daimler nadmíru důležitý a bez spolupráce s BAIC na něm prakticky nebude moci působit. Proč by tedy vláda měla bránit nákupu zrovna ze strany BAIC, zvláště když třícípá hvězda sama vlastní v čínské firmě 9,55procentní podíl a s Mercedesem nespolupracujícími Li Shufuovi patří ještě víc?

Tento obchod tedy nejspíše klapne a není přehnané tvrdit, že z Daimleru se postupně stává čínská automobilka - tak významné akcionáře z jiných zemí nemá. Takového osudu se minimálně v nejbližší době nemusí bát třeba BMW, které je z více než poloviny ovládáno rodinou Quandtů. Porsche a tedy i Audi pak mají pro změnu pod palcem klany Porsche a Piëchů, ani v tomto případě tak prodej nevypadá pravděpodobně.


Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 70 miliard chtějí další významný podíl - 1 - Mercedes-Benz a BAIC auta pro Cinu 01Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 70 miliard chtějí další významný podíl - 2 - Mercedes-Benz a BAIC auta pro Cinu 02Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 70 miliard chtějí další významný podíl - 3 - Mercedes-Benz a BAIC auta pro Cinu 03
Mercedes ve spolupráci s BAIC vyrábí třeba sedan třídy A v prodlouženém provedení...

Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 70 miliard chtějí další významný podíl - 4 - Mercedes-Benz a BAIC auta pro Cinu 04Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 70 miliard chtějí další významný podíl - 5 - Mercedes-Benz a BAIC auta pro Cinu 05Z Mercedesu se stává čínská automobilka, za 70 miliard chtějí další významný podíl - 6 - Mercedes-Benz a BAIC auta pro Cinu 06
...či protaženou třídu E. Ani jeden z těchto modelů nedováží do Evropy

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše