7 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem

5.10.2016 | Marek Bednář | 63 příspěvků

Toužíte-li po dobrodružství, pořízením některého z těchto aut se můžete do jednoho velkého pustit. Hledáte-li ale spolehlivé auto, porozhlédněte se jinde.

Chcete výzvu, vzrušení, dobrodružství? Kupte si jedno z následujících sedmi aut, která se dostala do žebříčku hororových ojetin dle statistik TÜV. Podle této metriky jde o vůbec nejhorší ojetiny, na které můžete na trhu narazit bez ohledu na třídu či stáří.

Nejde tu o pochopitelně o konkrétní kusy, ale o modely jako takové. Pravdou tedy je, že zmiňované závady jsou nezřídka snadno odstranitelné a nikoli neobvyklé, bavíme-li se o deseti- a víceletých autech. Jenže statisticky se jich i ty dotýkají častěji než jiných vozů a také tyto závady dokáží přidělat vrásky na čele.

Jsou tu ale také problémy, které jsou vážnější a jejichž odstranění není ani snadné, ani levné. Nebudeme vás dále zatěžovat obecnými řečmi s pojďme se rovnou podívat, o jaká auta jde a co přesně je trápí.

1. Alfa Romeo 147

Ač vůz lákavý pro začínajícího alfistu, model 147 bývá v TÜV Reportech na chvostu. Většina problémů se týká opotřebovaných kloubů náprav, což by dobře informovaného zájemce o 147 nemělo překvapit, u jiných vozů se ale tyto problémy tak často nevyskytují. To samé platí o prorezlém tlumiči a únicích oleje - to nejsou u starších aut výjimečné závady, liší se ale vážností a četností svého výskytu.

Potíže tkví také v tom, že výrobce doporučuje měnit rozvodový řemen a vodní pumpu každé tři roky, což může stát až 1 000 Eur (27 tisíc korun) nezávisle na motoru. U starších aut je to zanedbáváno a následkem toho může dojít i k přetržení řemene a vážnému poškození motoru. Není neobvyklé ani příliš rychlé opotřebování spojky a závady na převodovce. Problematické je dále těsnění dveří a elektroinstalace, takže třeba kontrolky airbagů problikávají, i když je s vaky samotnými vše v pořádku.

7 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 1 - alfa romeo 147 7nejhorAB 017 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 2 - alfa romeo 147 7nejhorAB 027 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 3 - alfa romeo 147 7nejhorAB 03

2. Chrysler PT Cruiser

Podlehnete-li kouzlu „retroauta” jménem PT Cruiser, je na místě obezřetnost. Levné kousky v české inzerci, které visí na internetu dlouho, tam visí proto, že je nikdo nechce, naopak dobré a dražší vozy bývají velmi rychle pryč, stále o ně je zájem. Autoři žebříčku říkají, že kladné body tu jsou jen dva - odolný výfukový systém a zřídka korodující důležité prvky podvozku. „Možná proto, že motor a převodovka trpí takovým únikem oleje, že tím podvozek ochrání,” dodávají jízlivě.

PT Cruisery trpí na vůle v čepech a kloubech náprav a řízení a častou závadou, ovšem snadno odstranitelnou, je vylámání gumových uchycení táhel manuálního řazení. Benzínové motory o 116 a 141 koních nejsou příliš kultivované ani živé a údajně rády ničí těsnění hlavy válců. Stejně jako na většinu problematických aut z tohoto žebříčku, ani na PT Cruiser část majitelů nedá dopustit.

7 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 4 - chrysler pt cruiser 2006 15CRspoleh 017 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 5 - chrysler pt cruiser 2006 15CRspoleh 027 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 6 - chrysler pt cruiser 2006 15CRspoleh 03

3. Fiat Doblò

Němci uvádí Doblò příslovím FIAT = „Fehler In Allen Teilen”, tj. „chyba v každé součástce”. A skutečně jich nachází docela dost - karoserie prý vykazuje známky koroze už po dvou letech a elektroinstalace je náladová. Benzínové motory trápí těsnění hlav válců a vodní pumpy, diesely zase turbodmychadla, vysokotlaká palivová čerpadla a vstřikovače.

Problémy jsou také s táhly řazení, spínacími skříňkami, klouby a čepy náprav a řízení, úniky oleje a s orezivělými tlumiči výfuků. Chování při jízdě prý také není dobré, zejména při prudkých změnách směru, kdy se může vysoká karoserie i převrátit. Připomeňme ale i první generaci Mercedesu třídy A, která byla právě tímhle nechvalně proslulá.

7 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 7 - fiat doblo 7nejhorAB 017 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 8 - fiat doblo 7nejhorAB 027 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 9 - fiat doblo 7nejhorAB 03

4. Ford Ka

Pokud došlo u Fiatu na německé přísloví, lze u Fordu posloužit anglickým „Fix Or Repair Daily”, tj. že vůz každý den vyžaduje nějakou opravdu. Pro malé a roztomilé Ka je ale největším nepřítelem koroze, a to až do té míry, že je prý snazší vyjmenovat díly, které nereznou - nárazníky, volant a palubní deska. Protože jsou plastové. Teď vážně - koroze opravdu trápí snad všechny plechové díly tohoto vozu. Nejhorší to je v prazích, na podlaze, na všech třech dveřích a okolo hrdla palivové nádrže.

Mohou se také zlomit pružiny na přední nápravě a problematické může být i brzdové vedení. Na druhou stranu, motory jsou odolné a spolehlivé, trochu překvapivě ve vztahu k předchozímu odstavci. Také náhradní díly budou potenciálně levné, protože spousta aut dojede právě na korozi. Pokud se tedy živíte autoklempířstvím a budete své „káčko” parkovat v suchu, mohla by to být schůdná volba.

7 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 10 - ford ka 7nejhorAB 017 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 11 - ford ka 7nejhorAB 027 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 12 - ford ka 7nejhorAB 03

5. Jaguar S-Type

Chcete-li jezdit Jaguarem bez počáteční investice několika milionů korun do nového a zároveň nechcete-li přeznačkované Mondeo, S-Type vypadá zajímavě. Jednak je jeho design dost neobvyklý a jednak má pohon zadních kol. Jenže to, že tahle auta dnes nejsou drahá, má své důvody. U aut do roku 2002 to je automatická převodovka. V jejím „labyrintu”, mechanické řídící jednotce, se může zlomit ventil, což znamená, že převodovka nebude řadit 4. a 5. kvalt. Oprava přijde na nejméně 800 Eur (22 tisíc korun).

U osmiválců jsou také problematická vodítka rozvodového řetězu, protože jsou plastová a věkem se rozpadají. Na vůle trpí také čepy i tyčky řízení a starší auta můžou rezivět zejména pod těsněním dveří. Ovšem, leccos z toho jde vyřešit, např. si koupit šestiválec s manuální převodovkou a najít takový kus, u kterého bylo dbáno na servis.

7 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 13 - jaguar s-type 7nejhorAB 017 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 14 - jaguar s-type 7nejhorAB 027 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 15 - jaguar s-type 7nejhorAB 03

6. Mercedes-Benz ML W163

První generaci třídy ML, označenou W163, by člověk na tomhle seznamu tak nějak očekával, pokud o tomhle autě něco hledal, když o něj v minulosti jevil zájem. Problematické tu jsou zejména čepy a klouby náprav a řízení, které si rychle vyrobí vůle; koroze naopak tak velkým problémem těchto aut není.

Třída ML je také známá nevalnou kvalitou zpracování zejména před faceliftem v roce 2001 a zejména u vozů vyrobených v závodě v americké Alabamě; ty vyrobené u Magna Steyr v Grazu byly smontované lépe. Pokud první ML přesto chcete, vyhněte se verzi 400 CDI - dieselový osmiválec míval problémy s automatickou převodovkou a vada těsnění některé z hlav válců je u něj prý spíš pravidlem než výjimkou.

7 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 16 - mercedes ml 7nejhorAB 017 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 17 - mercedes ml 7nejhorAB 027 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 18 - mercedes ml 7nejhorAB 03

7. Renault Mégane II

Mégane z let 2002 - 2008 může leckoho lákat, protože dostal pět hvězdiček v testu EuroNCAP. Nakolik je zrovna tohle podstatné, je nicméně otázkou. Jiné prvky vozu nicméně mohou být problematické, např. zámek řízení a dálkové zamykání na kódové kartě - tahle auta neměla klíč, startovalo se tlačítkem po zasunutí karty do palubní desky - mohou stávkovat.

Diesely mají problémy s turbodmychadly, benzínové motory zase údajně se startéry a palivovými čerpadly. Všechny motorizace prý trápí alternátory, přetržené gumové držáky výfukového potrubí a klouby a čepy náprav a řízení.

7 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 19 - renault megane 7nejhorAB 017 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 20 - renault megane 7nejhorAB 027 hororových ojetin: těmto autům se v bazarech vyhněte obloukem - 21 - renault megane 7nejhorAB 03

Zdroje: TÜV, Auto Bild

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 63 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše