Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů
10.10.2019 | Petr Prokopec
Už mnohokrát jsme zmiňovali, že tyto systémy fungují tak nespolehlivě, že mohou někoho i zabít. Úřady dosud mlčely, teď už NHTSA říká, že eviduje prokazatelně způsobené nehody.
V příštím roce oslavíme již stopětatřicáté výročí od vzniku prvního automobilu. Jejich vývoj se za tu dobu posunul o pořádný kus dopředu, stejně jako bezpečnost. Kde dříve byly otevřené kočáry, u kterých vše záviselo na řidiči, tam dnes máme uzavřené karoserie a celou plejádu elektronických asistentů. Ty zde nejsou jen proto, aby zmírnily následky nehody, pokud k ní dojde, ale především proto, aby jí zabránily. Něco takového je jistě chvályhodné, nicméně stejně jako oheň mohou být i moderní systémy jak dobrým pomocníkem, tak i zlým pánem.
Není tomu dlouho, co americká instituce AAA naznačila, že do kategorie ošemetných systémů spadají především automatické brzdy. Tímto prvkem přitom organizace Euro NCAP podmiňuje udělení pětihvězdičkového ohodnocení. Pokud by skutečně fungoval na jedničku, jeho rostoucí význam by dával smysl. Jenže Američané při testu zjistili, že systém reaguje jen za určitých okolností. Stačí však, aby se sešeřilo, a rázem namísto dodatečné ochrany vozíte jen nadbytečná kila navíc.
AAA tehdy vyzkoušela hned čtveřici aut - Chevrolet Malibu, Hondu Accord, Teslu Model 3 a Toyotu Camry - ovšem pokaždé se stejným a tedy nelichotivým výsledkem. Nyní můžeme do party výrobců, kteří zůstávají na půli cesty, přihodit také Nissan, u kterého je ale situace o to horší, že už nejde jen o špatný výsledek testu. Americká NHTSA aktuálně eviduje již více než 800 stížností majitelů ohledně autonomních brzd modelů Rogue a Rogue Sport. První je v Evropě znám jako X-Trail, druhý jako Qashqai. Jde tedy o stěžejní vozy japonské značky, ty nejprodávanější vůbec. Proto jistě také stížnosti míří v prvé řadě na ně, ne proto, že by jiné modely fungovaly zásadně lépe.
Problémem je, že technologie skenující vozovku za pomoci kamer a radarů nebrzdí pouze ve chvílích, kdy detekuje překážku. Občas zašlápne brzdy i ve chvílích, kdy je silnice naprosto čistá. A nejde jen o veřejné komunikace, systém má problémy také v podzemních garážích. Zmást ji dle vyšetřovatelů může naprosto cokoliv od železničních kolejí až třeba po páru stoupající z kanálů. Člověk z masa a kostí by v takovém prvku riziko neviděl, autonomní technologie je však opačného názoru.
Z důvodu selhání tedy dle NHTSA mělo prokazatelně dojít již k 14 nehodám a 5 zraněním. Nicméně skutečný stav může být o poznání horší, neboť spousta nehod způsobených těmito systémy mohla být uzavřena jako selhání člověka, zvláště šlo-li o nehody smrtelné, kde se řidič neměl jak hájit. I mluvčí Nissanu potvrdil, že k těmto incidentům skutečně dochází, a automobilka tak již měla nařídit dealerům, aby při návštěvě aut v servisech zdarma přehráli software řídicí jednotky. Ke svolávací akci se ale Nissan prozatím nechystá.
Zajímavý je pak názor Seana Kanea, zakladatele společnosti Safety Research & Strategies, se kterým se v podstatě můžeme zcela ztotožnit. Kane z problémů viní hlavně NHTSA a podobné agentury, jež výrobce nutí osadit drahou technologií i ta nejdostupnější auta. Jelikož však ta nesmí opustit jistou cenou hladinu, má dotyčný výrobce na výběr - buď prodělá, nebo přijde se systémem, který je dostatečně dobrý pro laboratorní testování, ovšem v reálném světě již neprůstřelný není.
Do značné míry zde tak máme opakování scénáře, jenž vyvrcholil kauzou Dieselgate. Politici a regulátoři své plány spřádají u stolů, ke kterým jen zřídkakdy pozvou odborníky. Jejich záměry tak vlastně ani nemají oporu v realitě. Výrobci aut se přitom musí snažit vejít do stále užších mantinelů, jinak by na ně dopadly tak vysoké pokuty, že by své podnikání mohli zabalit. Proto se často uchylují ke krokům, které bývají i za hranicí zákona.
Není to ale jen problém tlaku regulátorů a nákladů automobilek, tyto systémy jsou obecně problematické. Vyzkoušeli jsme od dob příchodu těchto systémů stovky aut vybavených takovými technologiemi a omylné byly v jednom každém případě. I špičková řešení Audi chybují, když například jako nebrzdící auto přijíždějící po vedlejší silnici označí člověka s nákupním košíkem jdoucím napříč přechodem. Nebo naklánějícího se motorkáře v zatáčce vnímají jako vůz křižující váš pruh. Pokaždé následuje ostré zabrzdění, které může skončit i nehodou, která by se jinak nestala.
Proto tradičně radíme tyto systémy vypínat, neboť i když někdy pomohou, dokážou také uškodit. A do prekérní situace vás snadno dostanou i v momentě, kdy se neděje vůbec nic. Dokud nebudou spolehlivě funkční, nelze je z našeho pohledu považovat za přínos a případ Nissanu řešený NHTSA to jen potvrzuje. Jde přitom nepochybně jen o špičku ledovce, další podobné budou následovat, stížnosti jsou dle agentury evidovány i na jiné modely a jiné značky, jen zatím ne v takové míře.


Nissan má problémy s autonomními brzdami...
...jimiž jsou osazeny modely Rogue Sport (Qashqai)...
Zdroj: NHTSA, Nissan
Bleskovky
- Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019 - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
8.12.2019 - Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
6.12.2019 - Ve Švýcarsku našli opuštěné Porsche 911, to pravé překvapení ale čekalo v motoru
5.12.2019 - Řidič v plné rychlosti vyjel ze silnice a přeskočil asi 12 aut stojících poblíž
5.12.2019
Nejnovější články
- Lada Niva bude znovu Lada Niva, Rusové ji po letech vysvobodili z amerického zajetí
před 2 hodinami - Téměř smrtelná nehoda Elona Muska znamená, že se nedočkáme motorky Tesla
před 3 hodinami - Nejvíce poruchová auta všech tříd pro rok 2020 dle Němců: Šest modelů a jedna značka
včera - Příchod nové generace poslal dolů ceny i špičkových Golfů VII, některé vážně lákají
včera - Král matrací rozprodává svou kolekci aut, zbavuje se i unikátů postavených na míru
včera - Muž na Mercedesu bez karoserie ukázal, co s auty dělají přejezdy příčných prahů
včera - Bizarní pick-up Tesly se opakovaně ukázal v provozu i s Elonem Muskem za volantem
včera - Odvěký konkurent Top Gearu srovnal levné hatchbacky, zvítězil nečekaně ten nejstarší
včera - Žena z hor podlehla kouzlu McLarenů, v neobvyklém prostředí provozuje celou sbírku
včera - EU nařídila sledovat už od roku 2020 spotřebu každého řidiče, někteří na to doplatí
včera
Živá témata na fóru
- xDrive/Flex 4-Allradsystem/LSD Magna vs Haldex 5. generace 07:56 - honziss
- Politický koutek 07:37 - Dix
- Video a Nordschleife, the best of 00:51 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 23:12 - vonkreuz
- Další zajímavá autovidea 21:02 - Vrooom
- Volkswagen obecne 18:57 - driver
- Detektory policejních radarů 15:26 - AntiRadary.cz
- koupě BMW E36 318 is 15:05 - david316i
- BMW Divize 12:48 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 08:24 - bojler
Autobazar
Audi A4 1.4 TSI
r.v. 2017
580 000,- KčAudi A4 2.0 TDI
r.v. 2015
560 000,- KčAudi A6 3.0 TDI
r.v. 2016
630 000,- KčAudi A4 2.0 TDI
r.v. 2015
430 000,- KčAudi A4 2.0 TDI
r.v. 2015
430 000,- KčAudi A6 3.0 TDI
r.v. 2016
800 000,- Kč