Co když koupíte auto se stočeným tachometrem? Lze se bránit, i dnes

16.2.2017 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Zákon explicitně zakazující úpravu stavu tachometru automobilu u nás nemáme, ale není potřeba. Bránit se lze už dnes, jen je třeba vědět, jak na to.

Asi nikoho nepřekvapíme konstatováním, že ojetá auta nabízená koupi mohou na tachometru ukazovat jiný stav ujetých kilometrů, než jaký by odpovídal realitě. Existence tohoto nešvaru se datuje snad už od dob vzniku prvního měřiče ujeté vzdálenosti a situace dnes zašla tak daleko, že už se vyhlašují žebříčky aut s nejčastěji stočenými tachometry.

Proč se to děje, je nasnadě. Většina zájemců o ojetý vůz pochopitelně hledá co nejméně opotřebované auto a počet najetých kilometrů s tím souvisí. Sice ne nutně tak úzce, jak si někteří myslí, ale tak už to zkrátka chodí - auta s co nejmenším kilometrovým proběhem jsou nejžádanější, takže na trhu mají větší cenu než auta s více najetými kilometry. Takže pro nabízejícího je změna stavu tachometru nejsnazší cestou, jak cenu prodávaného auta zvýšit.

Stočením tachometru se tedy dá auto prodat dráže a pokud někdo stav ujetých kilometrů pozmění s úmyslem vylákat z kupujícího více, jde o podvod, trestné jednání. Spousta lidí přesto volá po zákonu explicitně zakazujícím stáčení tachometrů. Problém je, že stáčení občas není úplně snadno prokazatelné, navíc jak jsme ukázali nedávno, pouhým okem člověk statisícový nájezd leckdy vůbec nepozná.

Můžeme velmi snadno rozlišit mezi dvěma případy. V tom prvním vám prodává auto člověk, který tachometr sám stočil - tehdy se jedná o podvod, se všemi možnostmi, jak se mu bránit. Podle VIN lze auto prověřit různými kanály, nejsnazší způsob představují různé společnosti, které se na tyto věci zaměřují. Některé jsou placené, jiné jsou zdarma, jako např. specializovaný web ministerstva dopravy, kam zadáte VIN a číslo protokolu poslední technické kontroly.

Problém většiny těchto ověření je v tom, že sbírá data z technických kontrol. Takže když auto pochází ze zahraničí a tachometr je stočen ještě před dovozovou TK, na podvod takto není možné přijít. Stejně jako když někdo stočí tachometr před první „technickou” u auta koupeného jako nové v ČR - ta se provádí po čtyřech letech od první registrace a za tu dobu leckteré firemní auto najede statisíce kilometrů. Vlastně ani to neříká celou pravdu - některá auta najedou statisíce kilometrů i za jediný rok...

Druhý případ je, když vám prodává auto člověk, který s tachometrem nic nedělal, který už vůz koupil s nižším než skutečným stavem tachometru. V takovém případě se o podvod jednat nemůže, prodávající se ničeho trestného nedopustil, naopak byl sám obětí podvodu už když kupoval auto pro sebe. Jestli to zjistil už dříve, než vám auto zkusil znovu prodat, se bude velmi obtížně dokazovat.

Každopádně, když koupíte starší auto a teprve poté zjistíte, že stav tachometru je jiný, než kolik vůz skutečně najel, není nic ztraceno. Jako kupující máte několik možností. Při relativně malém rozdílu můžeme hovořit o nepodstatném porušení smlouvy či nesplnění jakosti při převzetí a na místě je požadovat slevu z kupní ceny. A pokud je prodávající rozumný, domůžete se ji bez komplikovaného vymáhání, i pro něj to bude nesnazší cesta, jak se „vás zbavit”.

To ale budou spíše ojedinělé případy. Nicméně i pokud je zjištěný rozdíl výrazný, řekněme v řádech deseti- či statisíců kilometrů, lze se bránit a od smlouvy odstoupit. Je to totiž porušení smlouvy podstatným způsobem; prodávající mohl předpokládat či vědět, že kdyby kupující znal pravdu o kilometrovém proběhu, vůz by vůbec nemusel koupit. A je úplně jedno, když prodávající tvrdí, že skutečný stav km sám neznal.

I často používaná ustanovení o tom, že prodávající neodpovídá za stav tachometru, je zakázané a tudíž neplatné; prodávající za prodávanou věc vždy odpovídá. Minimálně bavíme-li se o autě z bazaru, požadavek na vrácení kupní ceny z důvodu vady zahájí klasické reklamační řízení. Prodávající o něm musí rozhodnout a a kupujícího vyrozumět do 30 kalendářních dnů.

Samozřejmě, lze podat také trestní oznámení pro podvod, jak stojí i výše, ovšem jen v jednom případě je skutečným podvodníkem aktuální prodávající. Jak v minulosti uvedl i Nejvyšší soud, pokud je způsobená škoda větší než 5 000 korun, jde o trestný čin podvodu. V druhém případě je prodávající sám obětí; trestat každého, kdo přijde s autem se stočeným tachometrem do styku, je nesmysl.

Dodejme ovšem, že orientovat se při kupování staršího auta jen podle tachometru je podobně nerozumné. Jsou auta, která jsou za 100 tisíc kilometrů zhuntovaná tak, že jsou těsně před smrtí. Pokud se ale majitel o svůj vůz patřičně stará, může být v perfektním stavu klidně po 300 tisících kilometrech. Je tedy třeba vždy nejprve sledovat stav, pak teprve počet ujetých kilometrů. Pokud se totiž bude orientovat jen podle toho druhého, sami si zaděláváte na problém, který lze nejlépe vyřešit tak, že se mu prostě vyhnete...

Co když koupíte auto se stočeným tachometrem? Lze se bránit, i dnes - 1 - Stoceni tachometru dalsi 01Co když koupíte auto se stočeným tachometrem? Lze se bránit, i dnes - 2 - Stoceni tachometru dalsi 02Co když koupíte auto se stočeným tachometrem? Lze se bránit, i dnes - 3 - Stoceni tachometru dalsi 03Co když koupíte auto se stočeným tachometrem? Lze se bránit, i dnes - 4 - Stoceni tachometru dalsi 04Co když koupíte auto se stočeným tachometrem? Lze se bránit, i dnes - 5 - Stoceni tachometru dalsi 05Co když koupíte auto se stočeným tachometrem? Lze se bránit, i dnes - 6 - Stoceni tachometru dalsi 06Co když koupíte auto se stočeným tachometrem? Lze se bránit, i dnes - 7 - Stoceni tachometru dalsi 07Co když koupíte auto se stočeným tachometrem? Lze se bránit, i dnes - 8 - Stoceni tachometru dalsi 08
Změnit stav digitálního tachometru je dnes velmi jednoduché. Přesto nepotřebujeme žádnou novou legislativu, aby se proti manipulaci s tachometrem bylo možné bránit. A nepotřebujeme ji ani proto, aby takové jednání bylo možné trestat

Zdroje: dTest

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 1 příspěvek

 

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše