Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Hackerský útok na Jeep má dohru. FCA svolává 1,4 milionu aut, ozval se i kongres
27.7.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Možnost prakticky úplného ovládnutí auta na dálku díky propojení automobilů a internetu je větším problémem, než koncern FCA zpočátku připouštěl.
Vítejte ve světě, kdy práce dvou výzkumníků může vyústit v jednu z velkých svolávacích akcí a možná také slyšení před americkým kongresem. V minulém týdnu se totiž hackeři Chris Valasek a Charlie Miller pracující díky bohu „na správné straně barikády” dokázali na dálku zmocnit Jeepu Cherokee modelového roku 2014. Skrze systém UConnect přitom neovládali pouze klimatizaci či audio systém, ale díky vlastnímu firmwaru byli schopni i zcela vypnout motor, nedovolit řidiči ovládat plyn, brzdit, zatáčet... To by v případě hackerů ze špatné strany barikády mohl být v plném provozu slušně řečeno pořádný průšvih.
Koncern FCA, pod který Jeep spadá, se nejprve snažil celou akci zlehčit, neboť naznačoval, že celá akce byla vlastně interně řízená a externě nehrozí jediné nebezpečí. Nicméně o pouhých pár dnů později zde již máme problém jak vrata do kravína, neboť Chrysler momentálně svolává 1,4 milionu vozů k přeinstalování ohroženého softwaru. Jde přitom o modely Viper (vyrobené v letech 2013-2015), RAM 1500, 2500, 3500, 4500, 5500 (2013-2015), Jeepy Cherokee a Grand Cherokee (2014-2015), Dodge Durango (2014-2015), Dodge Challenger a Charger (2015) či Chrysler 200 a 300 (2015).
Majitelé těchto vozů přitom mají tři možnosti, jak se s „mouchami“ vypořádat. V prvé řadě mohou nový software rovnou stáhnout ze stránek Chrysleru. Ve druhé si pak počkají na USB, které jim dorazí poštou. S touto flashkou pak mohou vše vyřešit samoinstalací nebo se rozhodnout pro možnost třetí a vyrazit k autorizovaným dealerům, kteří vše učiní bezplatně za ně. Samotný update zabere přibližně 15 minut, takže nejde o složitou záležitost.
Tím ovšem problémy nekončí. Valaskova a Millerova akce totiž vzbudila velkou pozornost také u bezpečnostní organizace NHTSA, která spustila vyšetřování, na jejímž konci má být vyřčen verdikt, zda nový software je dostatečné řešení proti hackerům. Zároveň přitom zmínila, že Chrysleru jde k duhu, že momentálně nejsou hlášeny žádné nehody spojené se zneužitím, které by stály za zraněním či úmrtím pasažérů (což ovšem neznamená, že se nemohly stát...).
Kromě toho se již vložil do věci i americký kongres, jehož senátoři požadují, aby kritický software (nejen u Chrysleru, ale u všech vozů propojených s internetem) byl zcela izolován a zároveň aby dokázal okamžitě detekovat, zda je napaden hackery. Chrysler přitom dodává, že již učinil nápravu u telekomunikačních úřadů, aby již nemohlo dojít k přístupu na dálku, jaký použili Valasek a Miller.
Bude tedy zajímavé sledovat, jaký bude mít daný problém dopad. Podle expertů ovšem řešením není ani speciální osamocený server té či oné automobilky, který by jejím modelům umožňoval připojení k internetu. Díky němu by totiž výrobce mohl shromažďovat data o svých zákaznících, pročež by docházelo k zásahům do soukromí. Navíc i takový server se může snadno stát cílem útoku hackerů. Že by nám tu pozvolna ožívat Skynet..?
Akce Chrise Valaska a Charlie Millera si vyžádala update softwaru u 1,4 milionu vozů koncernu FCA
Ohroženo je 13 modelů včetně Jeepu Grand Cherokee. Případem se navíc již začala zabývat organizace NHTSA i americký kongres
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 9 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch