Jak bojují automobilky proti krádežím aut přes bezklíčový vstup? Většina vůbec nijak

Je to smutné defilé nemohoucnosti většiny výrobců, kteří zatím nedokázali najít účinné opatření proti primitivní technice zlodějů v ceně několika stovek korun.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jak bojují automobilky proti krádežím aut přes bezklíčový vstup? Většina vůbec nijak

4.7.2019 | Mirek Mazal

Je to smutné defilé nemohoucnosti většiny výrobců, kteří zatím nedokázali najít účinné opatření proti primitivní technice zlodějů v ceně několika stovek korun.

Problém krádeží aut zneužitím bezklíčového vstupu a startu trvá a zatímco zloději si s lehkostí odváží jedno auto za druhým, automobilky tápou při hledání funkčních bezpečnostních opatření. Kriminálníci jsou vždy o krok napřed, o tomto problému se ale ví už léta, přesto dodnes existují jen jednotky výrobců, kteří by byli schopni slabinu systému odstranit.

Připomeňme, že celá potíž spočívá v tom, že velmi primitivní technika, kterou zloději pořídí za pár stovek přes internet, dokáže prodloužit signál klíče tak, že si auto myslí, že je majitel v jeho blízkosti, i když je klíč ve skutečnosti klidně o desítky metrů jinde uvnitř majitelova domu či kanceláře. Takto lze auto nepozorovaně odemknout, nastartovat a odvézt kamkoli bez povšimnutí kohokoli.

Nedostatečná odolnost bezklíčových systémů je hlavním důvodem zvyšujícího se počtu odcizených automobilů napříč vyspělými zeměmi. Britský Auto Express se tak poptal desítek výrobců, jaká opatření proti zlodějům dosud přijali a přehled získaných odpovědí najdete níže. Je znepokojivý, neboť i u nejnovějších modelů většina automobilek nepřišly s uspokojivými řešením, které by krádežím zabránilo a ponechalo systému bezklíčového vstupu a startu jeho komfortní fungování.

BMW a MINI

Opatření proti krádežím: Tzv. spící klíče

Zrovna koncernu BMW je třeba zatleskat. Všechny nové vozy značek BMW a MINI jsou dnes dodávány s tzv. spícími klíči. Jednoduché zařízení v monitoruje pohyb a pokud klíč zůstává na jednom místě, přestane vysílat jakýkoliv signál. Ukrást auto pomocí klíče ležícího na polici u vás doma tak není možné, novinka ovšem není přístupná starším modelům.

FCA Alfa Romeo, Fiat, Jeep

Opatření proti krádežím: Deaktivace, navíc jen někdy

Vozy koncernu Fiat Chrysler Automobiles nemají žádnou ochranu proti zneužití bezklíčového vstupu. Jediné, co vám značky mohou nabídnout, je deaktivace systému, navíc ne u všech modelů.

Ford

Opatření proti krádežím: Tzv. spící klíče, Faradayovy sáčky

Nečinné klíče pro aktuální Fiestu a Focus byly představeny v dubnu, novinka je tedy k dispozici jen u těchto dvou modelů. Spící ovladače je ale možné dodatečně dodat i majitelům starších aut za cenu okolo 2 tisíc Kč. Jinak Ford nabízí jen metalické sáčky, které brání zneužití signálu na bázi Faradayovy klece.

PSA Peugeot, Citroen, DS & Vauxhall

Opatření proti krádežím: Deaktivace

Skupina PSA nenabízí opět nic, ale zástupce řekl, že je to „v současné době vyvíjené bezpečnostní řešení“. Bezklíčové systémy jinak mohou být jen deaktivovány.

Honda

Opatření proti krádežím: Nic (nesděleno)

Honda odmítla odpovědět na slušně položené otázky týkající se prevence zneužití bezklíčových systémů, takže jistě žádným řešením nedisponuje. Automobilka jen dříve prohlásila, že „bude neustále pracovat na zdokonalení elektronických řídicích systémů svých automobilů“.

Hyundai

Opatření proti krádežím: Nic (nesděleno)

Ani Jihokorejci nechtěli nic říci, takže neměli co říci. Pracovníci údajně budou „pokračovat ve vývoji a aktualizaci účinných protiopatření“.

Jaguar Land Rover

Opatření proti krádežím: Ultra-širokopásmový přenos

Britská nadnárodní automobilka byla pochválena nezávislými testy, takže její opatření fungují, u nových modelů už od loňska. JLR používá ultra-širokopásmovou technologii proti jednoduchému zesílení frekvencí zloději, která je schopna identifikovat, jak daleko je klíč reálně od vozu a příliš dalekému pokusu o otevření zabránit.

Kia

Opatření proti krádežím: Faradayovy sáčky

Novou Kiu zákazník dostane se systémem bezklíčového vstupu a zavíracím pouzdrem KiaSafe. Jde o klasický rušící sáček s logem automobilky. Stávající majitelé si ho mohou koupit za 9,99 liber (284 Kč). Rozumnější řešení neexistuje, výrobce plánuje aplikovat další ochranu na nové modely „jakmile to bude možné“.

Maserati

Opatření proti krádežím: Nic (nesděleno)

Italové na základní otázky reagovali slovy, že jejich systémy proti krádeži jsou „v souladu s bezpečnostními standardy“. Takže je možné je standardně ukrást, bohužel.

Mazda

Opatření proti krádežím: Deaktivace

Bezklíčový vstup u nové Mazdy 3 lze vypnout i nastavením ze strany majitele, to lze ale stěží označit za uspokojivé řešení. Očekává se, že tato funkce bude k dispozici všem modelům poslední generace. Prodejci také mohou zakázat bezklíčové systémy na starších kusech nastavením v servisu. Opět bída, ale aspoň že zcela zdarma.


Jak bojují automobilky proti krádežím aut přes bezklíčový vstup? Většina vůbec nijak - 1 - Jak se auta s keyless chrani pred zlodeji 01Jak bojují automobilky proti krádežím aut přes bezklíčový vstup? Většina vůbec nijak - 2 - Jak se auta s keyless chrani pred zlodeji 02Jak bojují automobilky proti krádežím aut přes bezklíčový vstup? Většina vůbec nijak - 3 - Jak se auta s keyless chrani pred zlodeji 04
Většina automobilek není schopna systémy bezklíčového efektivně zabezpečit proti zneužití...

Mercedes-Benz

Opatření proti krádežím: Tzv. spící klíče, deaktivace

Bezklíčové přívěsky s logem hvězdy vyrobené od léta 2018 mají snímače pohybu stejně jako BMW. Systémy Keyless-Go u všech Mercedesů lze vypnout dvojitým stiskem tlačítka zámku po vystoupení, kdy dioda LED třikrát zabliká pro potvrzení.

Mitsubishi

Opatření proti krádežím: Deaktivace

Pohodlný bezklíčový vstup lze deaktivovat, aby se vozidla nedala krást pomocí ovládnutí elektromagnetického relé. Mitsubishi říká, že používá „klouzavé klíčové kódy“, které pokaždé vysílají úplně jiný signál, ale to používají všichni, zneužití keylessu to nezabrání.

Nissan

Opatření proti krádežím: Deaktivace

Nissan uvedl, že bezpečnostní důvody brání odhalit, zda existuje opravná položka pro potenciální chyby zabezpečení. Takže zcela jistě žádné řešení neexistuje. Bezklíčové funkce lze alespoň vypnout v nastavení infotainmentu většiny stávajících modelů.

Renault, Dacia, Alpine

Opatření proti krádežím: Deaktivace

Skupina Renault též nemá k dispozici žádné účinné opatření, ale majitelé mohou deaktivovat funkce přístupu bez klíče. Společnost aktuálně zkoumá technologie určené pro budoucí automobily.

Subaru

Opatření proti krádežím: PIN kód, deaktivace klíče a/nebo senzor

Signály klíčku lze vypnout stisknutím jeho dvou tlačítek. Majitelé se mohou rozhodnout, zda budou bránit svůj vůz nutným zadáváním PINu před každým startem motoru. Vnitřní senzory ovladače keyless je možné deaktivovat. Opět nekomfortní, ale lepší než nic.

Suzuki

Opatření proti krádežím: Deaktivace

Prodejci Suzuki mají návod na částečné vypnutí systému, konkrétní kusy mají tuto informaci uvedenou v příručce příslušného modelu. Vedení automobilky sdělilo, že zaměstnanci pracují na zabezpečení nových vozidel pro rok 2021.

Toyota a Lexus

Opatření proti krádežím: Deaktivace

Automobilový kolos jménem Toyota se k budoucím plánům nevyjádřila a nemá tedy k zatím dispozici žádné účinné řešení. Fungování pohodlného ovládání vozidla může být jedině odpojeno, a to u vozů Toyota i Lexus.

Koncern Volkswagen (Audi, Porsche, Seat, Škoda, VW)

Opatření proti krádežím: Deaktivace

Němci též nic nezmohli řeší a zneužití keyless řeší opět jen obyčejným vypnutím celého systému. Zatím se nepodařilo najít méně drastické, ale ideální řešení. Zákazníci si musejí počkat, náprava je předmětem intenzivního výzkumu.

Volvo

Opatření proti krádežím: Deaktivace, do budoucna tzv. spící klíče

Společnost Volvo představí vypínací klíče „později v tomto roce“ u nových automobilů, řešení tedy existuje, ale zatím není v prodeji. Prodejci mají možnost zakázat funkci bezklíčového vstupu a nechat zároveň prvky keyless stále funkční. To zní trochu zmatečně, předpokládáme ale, že je možné vypnout bezklíčový vstup, ale nikoli start.

Jak bojují automobilky proti krádežím aut přes bezklíčový vstup? Většina vůbec nijak - 4 - Jak se auta s keyless chrani pred zlodeji 05Jak bojují automobilky proti krádežím aut přes bezklíčový vstup? Většina vůbec nijak - 5 - Jak se auta s keyless chrani pred zlodeji 06Jak bojují automobilky proti krádežím aut přes bezklíčový vstup? Většina vůbec nijak - 6 - Jak se auta s keyless chrani pred zlodeji 07
...univerzálním řešením jsou jen obaly fungující jako Faradayova klec nebo úplná deaktivace systému - obojí jde proti komfortu jeho používání

Zdroj: Auto Express

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše