Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
K bezproblémovému ukradení vašeho auta teď stačí zlodějům technika za 540 Kč
26.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Samotný způsob krádeže není nový, Číňané ale našli způsob, jak přelstít systémy auta doslova za drobné. Auto pak odemknou až z 300 metrů.
Bezklíčový přístup moderních aut je velmi pohodlný - prostě přijdete, vezmete za kliku, nastoupíte, zmáčknete tlačítko a motor běží. Jenže podobně snadné to mají zloději, když chtějí vaše auto ukrást. Jak je to možné, jsme nakousli nedávno v článku o způsobech, jak lze ukrást auto, a ještě dříve jsme to popsali detailněji.
V principu jde o to, že automobil neustále hledá „klíč”, tedy přístupový modul, v nějakém svém bezprostředním okolí, třeba do jednoho metru. Když k autu s klíčem v kapse přijdete, najde ho a po zatažení za kliku se odemkne. Patřičně vybavený zloděj je schopen zesílit vyhledávací signál auta tak, že klíč najde i na desítky metrů. Třeba když máte auto před domem a klíč visí v předsíni. Úspěšnost takového pokusu o krádež je až nepříjemně velká.
O nákladech na výrobu podobného zařízení zatím kolovaly různé více či méně ověřitelné informace, většinou ale byla cena docela nízká. Věrohodné zprávy hovořily o tom, že cena těchto přístrojů se pohybovala v řádu stovek dolarů, konkrétně, při zkoušce ADACu, který zkoumal 24 moderních aut s bezklíčovým přístupem a všechna odemkl i nastartoval, byly náklady na techniku 225 dolarů - tehdejším kurzem asi 5 400 korun.
I to je docela málo, uvážíme-li možnost snadného odcizení auta v ceně klidně milionů Kč, jenže není to konečná. Na IT konferenci s názvem Hack in the box přišli výzkumníci z čínské organizace Qihoo 360 s „vysílačkou”, která funguje velmi podobně a náklady na výrobu jsou 11 dolarů (270 korun) za kus, tedy 22 dolarů (540 korun) za pár potřebný k prodloužení vzdálenosti, na kterou auto s klíčem komunikuje. Tento způsob údajně funguje až na 300 metrů, ale jedno zařízení musí být v blízkosti auta a druhé v blízkosti klíče.
Princip funkce vysílaček nazvaných HackKEY je takový, že přístroj v blízkosti auta se tváří jako klíč, auto ho rozpozná a „zeptá se” na kód klíče. Tento dotaz přístroj pošle druhému přístroji, který je v blízkosti klíče. Ten se opět „zeptá” klíče a odpověď pošle zpátky přístroji do blízkosti vozu, který mu ji předá. Auto si tedy myslí, že klíč je v blízkosti, a umožní odemknutí a nastartování.
Rozdíl mezi HackKEY a jiným, starším a dražším přístrojům, je zejména v tom, že zatímco ty starší odesílají „dotaz” auta v jeho aktuální podobě, tedy že fungují jako analogové zesilovače, zde přístroj umí signál dekódovat a dále předávat v digitální podobě. Díky tomu na komunikaci stačí menší výkon a tím i roste dosah - právě oněch zhruba 300 metrů.
Výzkumníci zkoušeli HackKEY na dvou autech - hybridním BYDu Qing a Chevroletu Captiva. Obě tato auta mají systém bezklíčového přístupu od nizozemské společnosti NXP, která dodává stejné systémy i pro mnoho dalších modelů aut, jak výzkumníci podotýkají.
„Odvětví si je vědomo, že složitost takového útoku a náklady na jeho provedení se v posledních letech snížily. Automobilky a výrobci přístupových systémů zavádějí řešení k zamezení takovýmto útokům,” řekla poněkud neurčitě mluvčí NXP Birgit Ahlborn. Otázky na zabezpečení konkrétních modelů ale mají být podle ní směřovány přímo na automobilky.
Dobrou zprávou budiž, že se HackKEY nedá koupit, zatím. Zdá se ovšem být jen otázkou času, než jej někdo s dostatečnými schopnostmi sestrojí úplně stejně, s podobnými náklady a buď jej sám použije, nebo jej začne prodávat za odpovídající cenu na černém trhu. Jak jsme nedávno detailně probírali, jedinou spolehlivou ochranou proti ukradení auta tímto způsobem je si nic takového neobjednávat nebo si nechat celý systém deaktivovat a připravit se po komfort s ním spojený. Dokud se zabezpečení nezlepší, je riziko takovéto krádeže velké...



HackKEY je levný na výrobu a velmi účinný - stačí například, aby se jeden komplic držel poblíž majitele v nákupnímcentru a druhý může s vozem zcela nepozorovaně odjet, se stejným komfortem jako sám majitel
Zdroj: Wired
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejúchvatnější sbírku vzácných McLarenů po zesnulém arabském miliardáři celou koupil tajemný kupec. Musela ho stát miliardy
před 8 hodinami„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
26.8.2025Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
25.8.2025
Nejnovější články
Levný rodinný zázrak Renaultu se ukázal v novém. Stojí jen 150 tisíc Kč a vypadá zatraceně dobře
před hodinouSkončila jedna velká éra. Za Godzillou se zavřela voda, zůstává po ní jenom prázdnota
před 2 hodinamiNěmecké automobilové firmy propustily jen za poslední rok přes 51 tisíc lidí, účet za všechny obory je ještě násobně horší
před 4 hodinamiNový VW T-Roc je venku a vypadá dobře, jeho nabídka motorů i kabina jsou ale po všech slibech zklamání
před 5 hodinamiPod šéfem Porsche se houpe židle. Rodiny majitelů už začaly v soukromí vybírat jeho nástupce
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.28. 14:38 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.28. 13:11 - Vrooom
- Další zajímavá autovidea 08.28. 13:09 - Vrooom
- Lampárna (stěžovatelna) 08.28. 11:09 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 08.28. 10:56 - Předseda
- Toyota Land Cruiser 250 || Nezastavitelná legenda 08.26. 23:02 - lukasak12
- Onboard videa 08.26. 21:56 - abgx1
- vyber prveho auta, univerzalne pouzitie 08.26. 20:55 - magalanes