Mechanik popsal, jaké palivo tankovat do auta, abyste dostali co nejvíc za co nejmíň

Dražší tankování má svá specifika, která ukázal zkušený automechanik. Příplatek určitě nezvýší výkon, může jen působit preventivně pro jednotlivé součástky motoru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Mechanik popsal, jaké palivo tankovat do auta, abyste dostali co nejvíc za co nejmíň

16.10.2019 | Mirek Mazal

Dražší tankování má svá specifika, která ukázal zkušený automechanik. Příplatek určitě nezvýší výkon, může jen působit preventivně pro jednotlivé součástky motoru.

Debaty o skutečném přínosu pohonných hmot různých značek a typů nikdy neskončí. Subjektivní dojmy z natankování u oblíbené benzínky jsou zdrojem konverzací po celém světě. Ještě dlouho můžeme čekat boje zastánců například žluté čerpací stanice, která je určitě lepší než ta vedlejší s červeným logem. Ještě záživnější jsou laické rozbory kvality jednotlivých paliv - dražší musí být přece lepší, což léta rozporují spořiví řidiči tankující každý týden po rodinném nákupu u nejbližšího hypermarketu.

Do džungle protichůdných pohledů na stejnou realitu se rozhodl vnést jasno zkušený automechanik s pseudonymem ChrisFix. Natočil poučné video, proč benzín s vyšším oktanem neposkytuje více energie a nemusí být nutně lepší, zároveň ale neopomenul říci, v čem spočívají jeho výhody a vše co možná nejnázorněji předvést.

Veličina známá jako oktanové číslo ve skutečnosti udává odolnost paliva ve směsi se vzduchem proti samozápalu při kompresi ve válci. Samovolné vznícení je známé pod pojmem klepání motoru a jde o nekontrolované detonační hoření nastávající před tím, než píst dosáhne horní úvratě. Časté klepání může agregát velmi rychle odrovnat. Výrobci používají čidla klepání, jejichž data jsou používána k úpravě předstihu zážehu směsi. Motor se tak umí přizpůsobit palivům s různým oktanovým číslem, aniž by mu hrozilo poškození. Ale pochopitelně, vše má své limity.

Hodnota vhodného oktanového čísla je vždy viditelně označena přímo na pistoli, nebo v bezprostřední blízkosti čerpacího stojanu. Pozor u Američanů, kteří udávají trochu jiná čísla, protože používají vlastní stupnici složenou z aritmetického průměru oktanových čísel získaných vlastními metodami. Prodávaná kapalina je ale stejná jako u nás, kde se obvykle prodávají benziny s oktanovými čísly 91, 95, 98 a 100.

ChrisFix zdůraznil, že vyšší číslo nikdy neznamená vyšší výkon, to je často důvod utrácení peněz za dražší tankování. Vyhledávání stanic s vysokooktanovým benzínem je doporučeno majitelům přeplňovaných motorů nebo jednotek s vysokou kompresí, protože uvnitř válců vzniká kritická teplota schopná nechtěné samozápaly vyvolat.

I benzíny se stejným oktanovým číslem od stejného výrobce se ale mohou cenově lišit, protože se u nich liší množství používaných aditiv. Základní složky pohonných hmot jsou neměnné, operuje se ale se složkami dodatečně přidávanými při výrobě. Dražší nabídka často obsahuje obohacené látky slibující například odstranění karbonových i jiných usazenin, oxidační stabilitu, odolnost proti dalšímu zanesení při dlouhé nečinnosti motoru a podobná lákadla. A obvykle to nejsou marketingové výmysly.

Nic z toho ale citelnější zatlačení do sedačky při odjezdu z čerpací stanice opravdu nezaručí, stejně jako nesmyslně vysoké oktanové číslo. Ideální tedy je používat palivo s předepsaným oktanovým číslem věrohodné značky, které reálně nabízí to, co slibuje, takto dostanete ze svého auta nejvíce výkonu za nejméně peněz. Vozu můžete s citem pro něj dopřát lépe aditivované palivo za více peněz, tím nic nezkazíte, po vyšším oktanovém čísle ale má smysl sahat pouze tehdy, je-li pro motor předepsané, nebo jste motor upravovali. Z moderních turboagregátů je snadné dostat více výkonu pouhou úpravou elektronického řízení a zde obvykle dostanete tím více, čím vyšší oktanové číslo benzin má. Sami můžeme posloužit zkušenostmi s výrazně upravenými turbomotory koncernu VW, u nichž přímo úpravce hovoří o jiném výstupním výkonu v závislosti na použitém palivu. A i v praxi je rozdíl znát.


Mechanik popsal, jaké palivo tankovat do auta, abyste dostali co nejvíc za co nejmíň - 1 - ChrisFix Jaka pouzivat paliva pro dana auta 01Mechanik popsal, jaké palivo tankovat do auta, abyste dostali co nejvíc za co nejmíň - 2 - ChrisFix Jaka pouzivat paliva pro dana auta 02Mechanik popsal, jaké palivo tankovat do auta, abyste dostali co nejvíc za co nejmíň - 3 - ChrisFix Jaka pouzivat paliva pro dana auta 03Mechanik popsal, jaké palivo tankovat do auta, abyste dostali co nejvíc za co nejmíň - 4 - ChrisFix Jaka pouzivat paliva pro dana auta 04Mechanik popsal, jaké palivo tankovat do auta, abyste dostali co nejvíc za co nejmíň - 5 - ChrisFix Jaka pouzivat paliva pro dana auta 05Mechanik popsal, jaké palivo tankovat do auta, abyste dostali co nejvíc za co nejmíň - 6 - ChrisFix Jaka pouzivat paliva pro dana auta 06Mechanik popsal, jaké palivo tankovat do auta, abyste dostali co nejvíc za co nejmíň - 7 - ChrisFix Jaka pouzivat paliva pro dana auta 07Mechanik popsal, jaké palivo tankovat do auta, abyste dostali co nejvíc za co nejmíň - 8 - ChrisFix Jaka pouzivat paliva pro dana auta 08Mechanik popsal, jaké palivo tankovat do auta, abyste dostali co nejvíc za co nejmíň - 9 - ChrisFix Jaka pouzivat paliva pro dana auta 09Mechanik popsal, jaké palivo tankovat do auta, abyste dostali co nejvíc za co nejmíň - 10 - ChrisFix Jaka pouzivat paliva pro dana auta 10
Používat palivo s vyšším oktanovým číslem nemá významný smysl, pokud nutnost neuvádí výrobce vozu a nebo motor není pro jeho použití upraven. Aditiva navíc pomoci mohou

Zdroj: ChrisFix@Youtube

Mirek Mazal

 

Autobazar

zobrazit vše