Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých

Je to paradox, ale v době, kdy není problém vyrobit skoro cokoli, přibývá v autech věcí, které nejsou tím, čím se tváří. Tyto nás iritují ze všech nejvíc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých

17.11.2017 | Mirek Mazal | 26 příspěvků

Je to paradox, ale v době, kdy není problém vyrobit skoro cokoli, přibývá v autech věcí, které nejsou tím, čím se tváří. Tyto nás iritují ze všech nejvíc.

„Žádný falešný sníh, žádní falešní sobi...“ S blížícími se svátky v myslích rezonuje přibližně 10 let stará reklama, která dnes při pohledu na nová auta vyvolává v člověku poněkud hořké pocity. I když tato i jiné kampaně ukázaly, že spoustě lidí se jakákoli faleš protiví, novým autům je vlastní stále více.

Ještě před nějakými dvěma dekádami bylo velmi výjimečné, aby v autě bylo něco jen na oko, dnes funkční konstruktérská řešení ustupují designovým výstřelkům, které mají vyvolávat dojem něčeho lepšího, než čím ve skutečnosti jsou. A je to trend, který autům postupuje do morku kosti takovým způsobem, že na první pohled bude na nových vozech brzy více věcí falešných než těch pravých. Obliba výrobců aut v imitacích kde čeho nás fascinuje a irituje současně, však dnes skoro nenajdete nový vůz, kterého by se netýkalo nic z dále zmíněného. Právě tyto klamavé prvky nás iritují nejvíce.

Falešné výfuky

Umělým „výfukům” jsme se věnovali nejednou, nepřestává nás ale ohromovat, v jaké míře a jakým způsobem tento mor postupuje směrem k dalším a dalším vozům. Nejde tu jen o koncovky, u těch konstruktéři mají alespoň nějaké logické vysvětlení, ale o o zcela neexistující vyústění výfukových plynů, které bývá skutečnému výfuku vzdáleno i o desítky centimetrů. Mělo by snad být touhou každého designéra udělat záď hezkou i bez takové kudrlinky. A nebo konstruktéry přinutit přivést do takového místa skutečný výfuk. Je to vážně takový problém?

Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 1 - Auta falesne vyfuky 2017 16Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 2 - Auta falesne vyfuky 2017 17
Nový Seat Ibiza má docela zajímavě střižený výfuk. Tedy na oko, ve skutečnosti tam nemá nic...

Falešné nasávací otvory

Masky některých automobilů připomínají tlamu obludy z pravěku. Nasávací otvory pro vstup vzduchu jsou tak obrovské, že máte strach, aby vás nespolkly. Nemusíte se ale ničeho obávat, nestane se to, z naprosté většiny jsou falešné - buď zcela nebo alespoň z velké části. Znovu se musíme ptát - nejde udělat auto atraktivní s adekvátními vstupy vzduchu? Tesla to s faceliftem Model S dokázala, tak proč by nemohli jiní? Falešných nasávacích otvorů je na dnešních autech tolik, že po jejich eliminaci vypadají komicky.

Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 3 - Maserati GranTurismo 2018 falesne vstupy vydechy Perex
I Maserati GranTurismo má většinu nasávacích otvorů beznadějně falešných

Falešné difuzory

Difuzor? Možná na Bugatti, u masových aut tomu říkejme tomu spíše „tvarovaný plastový panel”. Díky skutečnému difuzoru vzniká podtlak, který vůz přitahuje k zemi. Soutěžní speciály a velmi rychlá auta mají plochý podvozek zakončený difuzorem a celá konstrukce má své funkční opodstatnění. Rodinný vůz s průměrným motorem nemá nic z toho a a ani většina výkonných verzí aut nedisponuje skutečným difuzorem. Přesto jeho imitaci dnes vidíme na kde čem.

Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 4 - Nejvice iritujici falesne veci v autech 01
Ani na ostrých Abarthech nenajdeme reálný difuzor, jen hru na něj

Falešná křídla

Zadní partie vozu bývají nejčastější obětí automobilové falše. Další z častých falešností nacházených právě zde je přítlačné křídlo. Bylo vyvinuto, aby při vysoké rychlosti tlačilo zadní nápravu k silnici. Musí projít aerodynamickými testy, být správně nastaveno, aby jeho tvar a umístění nevytvářelo pouze zátěž nebo odkládací poličku. Bohužel většinou neslouží ke svému primárnímu účelu a jen se snaží dobře vypadat.

Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 5 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 33
Nechceme nikoho jmenovat, ale i většina továrních „přítlačných křídel” nemá se zlepšením aerodynamiky vozu žádnou podstatnou souvislost - obvykle ji jen nekazí

Falešná okna

I okna se musí šidit, aby byl výsledek uspokojivý, pro někoho. Dobře promyšlená linie oken může podvědomě vytvořit charakteristický podpis značky. Ale to by nesměla být pouhá imitace pomocí lesklého plastového panelu, jak si toho můžete všimnout například u Mazdy MX-5 RF, u které na přední boční skutečná okna navazuje lesklá plocha. Asi kvůli vzhledovému odlehčení. Došly snad peníze na sklo, nebo...?

Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 6 - Nejvice iritujici falesne veci v autech 02
Ani jinak vcelku „čistá” Mazda MX-5 si neodpouští hrátky s falší

Falešné vrtané kotouče

U závodních automobilů vrtání brzdových kotoučů pomáhá k odvádění přebytečného tepla a prachu, který se po několika těžkých zabrzděních hromadí mezi brzdovou destičkou a kotoučem. Pokroky v technologii znamenají, že v dnešní době existují i účinnější způsoby, jak se s tímto problémem vypořádat, ale budiž. Přesto najdeme auta, která toto řešení jen naznačují - reálně nejsou vrtané a jen tím omezují styčnou plochu mezi kotoučem a deskou. Že by šlo o dobrý pocit ze „závodních kotoučů“? A nebo upřímně míněnou snahu zákazníkům připomenout, že „brzděním závod ještě nikdo nevyhrál”?

Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 7 - Nejvice iritujici falesne veci v autech 03
Ne každý vrtaný kotouč je skutečně vrtaný, nemluvě o tom, že toto řešení se dnes zdá být překonané

Falešné kryty motoru

Jsou motory, na které je radost pohledět. Leštěné svody nebo technikou přeplněný motorový prostor je radost prohlížet. O to hůř, když po otevření kapoty vidíte velký plastový kryt a nikde nic. Plast vládne světu, u některých značek z něj dokážou vytvarovat i něco jako šestiválcový motor, aby plastový kryt vypadal jako skutečný V6. Co je pod ním bývá ještě trapnější než pokus oklamat všechny okolo.

Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 8 - Skoda Superb TSI 280 vs BMW M760Li xDrive video 06
Motor BMW M760Li je fakticky jistě „meisterstück”, 6,6litrový V12 s dvojicí turb a 610 koňmi, ou. Tak proč musí být jeho majestát skryt pod tímto plastovým deklem?

Falešný zvuk motoru

V době příchodu umělých zvuků jsme si říkali, že taková věc nemůže přežít dlouho. Chyba lávky, daří se jí stále lépe. Vlivem nástupu přeplňovaných motorů jsou auta zvukově nezajímavá, proto se pár chytrých hlav dalo dohromady a na svět přivedli generátory umělého zvuku. Místo motoru a na něj navazujících částí zvuk produkují umělé zdroje krmené buď reálným nebo zcela umělým signálem. Posádka tak sice není připravena o zvukovou kulisu, její kvalita je ale pochybná, podobně jako intenzita. Dnes má takovou věc i spousta škodovek, naštěstí se ji ještě dá zbavit...

Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 9 - soundaktor skoda pod krytem 01Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 10 - soundaktor skoda pod krytem 02Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 11 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 63
Nějak falešný zvukový projev má dnes většina aut s přeplňovanými motory

Falešné obložení interiéru

V interiéru tráví majitel vozu nejvíce času, a tak by se právě tady měly automobilky soustřeďovat na to, aby bylo vše co možná nejlepší, nejskutečnější. Ale neděje se to a vedle umělého zvuku se nás lacině pokouší ohromit falešným obložením toho či onoho typu. Od falešných dřevěných obkladů se přes imitaci hliníku výrobci dopracovali až k napodobeninám karbonu a dokonce i koženého obšití palubní desky, někdy se takto tváří kompletně plastová palubka. Někdy dokážeme pochopit motivaci, ne každému by se žilo dobře na kožených sedačkách s vědomím, že mu padlo stádo krav. Ale karbonové či dřevěné obložení? Buď mám na to skutečné, nebo ať se to plastové netváří jinak...

Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 12 - Skoda Kodiaq Scout drevene oblozeni Zeneva 2017 zive 03Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 13 - Nejvice iritujici falesne veci v autech 04
Falešné cokoli, to je dnes možné v interiéru - od dřeva po karbon

Falešný soutěžní volant

U interiéru ještě jedna poznámka. Volant vznikl jako kruh a měl by tak i běžných aut zůstat. Jenže napodobování závodních aut, kam se zespodu oříznutý volant dává kvůli nedostatku místa, došlo tak daleko, že se s tím setkáme v autech, která si na sportovní ani nehrají. Najdeme jej i ve VW Sharan, skutečně. V některých závodních vozech bývá jen torzo volantu, dočkáme se podobných výstřelků v příštím Rapidu? Nesmějte se, že se s takovými věcmi hůře zatáčí, zjevně nikoho nezajímá, show je na prvním místě...

Nejvíce iritující falešné věci moderních aut: brzy jich bude víc než těch pravých - 14 - Test Skoda Octavia RS 230 prvni 49
V rodinném autě typu Škoda Octavia je nekulatý volant výsměchem. A to je zde nekulatý jen velmi decentně, jsou i horší případy

Je to smutné, ale k pláči občas není jen to, jakým směrem se v posledních letech ubírají nová auta technické stránce, ale kam se posouvají i vizuálně. Stále větší množství na něco si hrajících, jinak zcela nefunkčních věci je toho důkazem. Na návrat do normálního stavu ale zřejmě můžeme zapomenout, to se spíše musíme ptát, kdy se v autech objeví něco jako falešný spalovací motor nebo falešná kulisa manuálního řazení. Na ty zatím nedošlo, zatím...

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 26 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše