Reklama

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt

Letos jsme svědky bezprecedentního omezování nabídky motorů i celých modelů aut. I tady ale platí, že jde o minci se dvěma stranami.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt

19.4.2018 | Petr Miler | 3 příspěvky

Letos jsme svědky bezprecedentního omezování nabídky motorů i celých modelů aut. I tady ale platí, že jde o minci se dvěma stranami.

Už od ledna vás připravujeme na letošní evropskou automobilovou apokalypsu. Zářijový příchod nových testů spotřeby emisí pro všechny vozy v prodeji má v kombinaci s nástupem normy Euro 6c za následek motorovou vybíjenou, při níž automobilky vyřazují z nabídky jednu pohonnou jednotku za druhou. A s nimi někdy i celé modely.

Důvody jsou obvykle tři. Tím prvním a všeobjímajícím je, že homologovat auto podle nových pravidel je velmi komplikované a časově náročné, což tlačí do pozadí zájmu méně důležité verze toho kterého vozu. Některé tak budou homologovány až později než v září, takže z nabídky zmizí dočasně, jiné - obvykle ty na konci životního cyklu - už nejsou nové homologaci podrobovány vůbec a skončí zcela. Tím druhým je, že Euro 6c znamená obvykle nutnost instalace filtru pevných částic i do vozů s benzinovými motory. Některé na to nejsou vůbec konstrukčně připravené a úprava je znovu komplikovaná, takže neproběhne hned, pokud vůbec. A ten třetí je tak trochu průsečíkem obou výše zmíněných - některá auta prostě není rozumně možné novým pravidlům přizpůsobit a z nabídky nadobro vypadnou.

Obětí už je spousta a nejde nutně jen o mnohokrát přetřásané silné stroje jako BMW M3, BMW M550i, BMW M760Li, Subaru WRX STi či Audi SQ5 a SQ7. Za oběť novým normám padla a padne i spousta obyčejných motorů i modelů - například Peugeoty přijdou o diesel 2,0 BlueHDi 150, několik verzí benzinového 1,2 či atmosférickou 1,6 VTi. Sekyra čeká benzin 2,0 EcoBoost Fordu, dvoulitrový diesel Subaru nebo údajně (zatím to nebylo potvrzeno) i kompletní nabídku Renaultu Clio. Ten má příští rok nahradit nová generace a Renault už se prý nebude obtěžovat s homologací současného provedení na pár měsíců prodejů.

Tohle všechno jsou smutné zprávy, kterých nutně bude jen přibývat, ani v tomto případě ale nejde o minci s jednou stranou. Situace, do které EU automobilky svým rychlejším než dříve zamýšleným postupem dostala, může mít i jiné, nepřímé dopady. Pravda, výrobce aut asi nepotěší ani ty, zákazníci by z nich ale radost mít mohli.

Nastalý stav způsobuje u dealerů aut obavy, že v posledním letošním kvartálu zaznamenají prudký pokles prodejů, neboť vlastně ani nebudou mít co prodávat. Někteří se tak předem snaží zásobit v budoucnu nedostupnými vozy a ani nemají moc na výběr - výroba od září „neprodejných” vozů končí obvykle mezi březnem a květem (z dalšího vyplyne, proč o tolik dříve) a nemoci většinu roku prodat zákazníkovi některý z žádaných vozů by po ně znamenalo velký problém. Je to pro ně ale tak trochu hra vabank - mít žádané auto, které jinde nepůjde koupit, může vyhnat cenu nahoru. Pokud jich ale na trhu bude moc, stane se pravý opak, a to nikoli pouze kvůli převisu nabídky.

Lidé z EU totiž ve své vypočítavosti nejsou hloupí. Byli si tak předem vědomi, že kdyby měla od září 2018 platit pravidla pouze pro nově vyrobené vozy, automobilky si vyrobí auta do zásoby, budou je prodávat klidně ještě rok nebo dva a svou potíž s nutností nové homologace obejdou. EU tak stanovila, že nutnost nové homologace se týká i skladových aut a pozdější registraci dovoluje pouze v odůvodněných případech a jen v omezeném počtu případů. Konkrétní limity musí stanovit národní autority a třeba ve Velké Británii jde v tuto chvíli o 0 aut. U nás o 100 vozů každého modelu.

Stovka M3, s tím by BMW chvíli vystačilo, zrovna tohle je ale auto, které si ze skladu koupí málokdo. U Renaultu Clio nebo Škody Fabia 1,4 TDI by skladové auto problém nebylo, ale 100 kusů je tady pro změnu kapka v moři. Pokud se tak nyní někdo zásobí, hraje vabank i kvůli tomu, že koncem srpna může zjistit, že překročení kvót pro skladová auta znamená nutnost prodeje vozu koncovému zákazníkovi do 31. 8. nebo jeho registraci na sebe. A obojí ve výsledku povede k jednomu: výraznému tlaku na snížení cen takto přebytečných aut.

Zatím je předčasné říci, jaký konkrétní efekt bude tento stav mít, velkou neznámou je pro obě strany obchodu. Například ve zmíněné Velké Británii čeká tamní WhatCar? okolo 1. září výrazné slevy na některé předzásobené modely a dá se očekávat, že něco podobného se stane i u nás. Bude třeba tou dobou bedlivě sledovat situaci a případně rychle jednat. Jestli je to pro vás dostatečnou náplastí na značné omezení nabídky nových aut vůbec, to už zvažte sami, je to ale z pohledu zákazníka asi jediná věc, kterou lze na nástupu WLTP a Euro6c vnímat pozitivně.

Galerie vybraných obětí nových emisních testů a norem Evropské unie

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 1 - Audi SQ5 2017 falesne vyfuky 03Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 2 - Audi SQ5 2017 falesne vyfuky 04Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 3 - Audi SQ5 2017 falesne vyfuky 05Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 4 - Audi SQ5 2017 falesne vyfuky 09Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 5 - Audi SQ5 2017 falesne vyfuky 10Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 6 - Audi SQ5 2017 falesne vyfuky 11
Problémy s novými testy mají Audi SQ5...

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 7 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 03Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 8 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 05Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 9 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 08Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 10 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 16Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 11 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 41Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 12 - Test Audi SQ7 TDI 2016 prvni 76
...i silnější SQ7

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 13 - BMW X5 F15 2014 oficialni 01Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 14 - BMW X5 F15 2014 oficialni 02Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 15 - BMW X5 F15 2014 oficialni 04Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 16 - BMW X5 F15 2014 oficialni 10Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 17 - BMW X5 F15 2014 oficialni 21Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 18 - BMW X5 F15 2014 oficialni 23
Současné BMW X5 čeká v Evropě buď úplný konec nebo úplná eliminace benzinových motorů

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 19 - BMW X6 2015 oficialni sada 04Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 20 - BMW X6 2015 oficialni sada 06Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 21 - BMW X6 2015 oficialni sada 09Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 22 - BMW X6 2015 oficialni sada 11Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 23 - BMW X6 2015 oficialni sada 13Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 24 - BMW X6 2015 oficialni sada 47
To samé platí o X6

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 25 - BMW M760Li xDrive Individual 2017 prvni foto 01Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 26 - BMW M760Li xDrive Individual 2017 prvni foto 02Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 27 - BMW M760Li xDrive Individual 2017 prvni foto 03Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 28 - BMW M760Li xDrive Individual 2017 prvni foto 04Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 29 - BMW M760Li xDrive Individual 2017 prvni foto 07Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 30 - BMW M760Li xDrive Individual 2017 prvni foto 10
Řada 7 přijde o všechny benzinové motory nejméně do března 2019

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 31 - BMW M3 2017 druhy facelift 01Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 32 - BMW M3 2017 druhy facelift 04Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 33 - BMW M3 2017 druhy facelift 03
Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 34 - BMW M3 2017 druhy facelift 07Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 35 - BMW M3 2017 druhy facelift 08
M3 se v květnu přestane vyrábět bez náhrady

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 36 - BMW 5 2017 G30 nove oficialni vse 001Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 37 - BMW 5 2017 G30 nove oficialni vse 002Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 38 - BMW 5 2017 G30 nove oficialni vse 004
M550i čeká dočasné vyřazení z nabídky

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 39 - BMW X1 2016 prvni oficialni sada 03Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 40 - BMW X1 2016 prvni oficialni sada 02Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 41 - BMW X1 2016 prvni oficialni sada 01Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 42 - BMW X1 2016 prvni oficialni sada 06Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 43 - BMW X1 2016 prvni oficialni sada 09Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 44 - BMW X1 2016 prvni oficialni sada 47
X1 přijde o některé benziny...

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 45 - BMW X2 2018 prvni oficialni sada 05Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 46 - BMW X2 2018 prvni oficialni sada 08Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 47 - BMW X2 2018 prvni oficialni sada 10Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 48 - BMW X2 2018 prvni oficialni sada 11Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 49 - BMW X2 2018 prvni oficialni sada 12Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 50 - BMW X2 2018 prvni oficialni sada 20
...to samé X2

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 51 - Test Mini Countryman Cooper SD ALL4 04Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 52 - Test Mini Countryman Cooper SD ALL4 08Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 53 - Test Mini Countryman Cooper SD ALL4 15
A Mini čeká zatím neupřesněné „pročištění” nabídky

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 54 - Renault Clio 2016 facelift prvni sada 05Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 55 - Renault Clio 2016 facelift prvni sada 06Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 56 - Renault Clio 2016 facelift prvni sada 13
Úplně skončit má do příchodu nové generace Renault Clio

Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 57 - 10 budoucich klasik Hagerty 2018 28Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 58 - 10 budoucich klasik Hagerty 2018 29Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt - 59 - 10 budoucich klasik Hagerty 2018 30
A sekera s nejasnými vyhlídkami na další evropskou existenci stihne i Subaru WRX STi

Inspirace: WhatCar?

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 3 příspěvky

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama