Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Obytné vozy totálně propadly v crash testech, Švédové je překřtili na pojízdné rakve
15.5.2019 | Petr Prokopec
Pokud toužíte po dovolené ve stylu Jeremyho Clarksona, musíte se smířit s jistými riziky. Osudnými se vám mohou stát standardy i vybavení karavanů.
Pokud patříte mezi fanoušky Jeremyho Clarksona, zcela jistě vám neunikla letošní série pořadu The Grand Tour. Ta byla přijata velmi pozitivně, zejména i proto, že studiové záběry byly upozaděny na minimum a hlavní důraz byl kladen na tzv. epické výlety. Jeden takový se odehrál i v osmé epizodě, kdy byl Jezza spolu s Richardem Hammondem a Jamesem Mayem poslán na dovolenou v obytném voze. Trojice však ujela jen pár kilometrů, než jí došlo, že se bude dělit o jedinou toaletu. Výsledkem tak byla koupě tří dalších přívěsů, které byly ihned předělány k obrazu svých majitelů.
Jestli jste tento díl neviděli, rychle to napravte, rozhodně stojí za to. I proto bychom se vůbec nedivili, kdyby pomalu polovina planety rázem zahořela touhou minimálně po vyjížďce v jednom z nich. Jakmile ale shlédnete níže přiložené video, za kterým stojí švédská dopravní agentura Trafikverket, nejspíše si své přání rozmyslíte. Když jim totiž nadále budeme říkat už jen pojízdné rakve, nepůjde zdaleka o přehnané tvrzení.
Crash test Švédů se zaměřil na náraz čelními partiemi. To není náhoda, vše má oporu v reálných statistikách. Ve Skandinávii totiž od roku 2014 obliba obytných vozů neskutečně narostla, jak dokazuje 50procentní růst registrací. Souběžně s tím se ale zvyšuje i nehodovost a bohužel i úmrtnost. Za oněch pět let tak v karavanech zemřelo šest lidí, z toho čtyři minulý rok. Dalších 100 lidí pak bylo zraněno, přičemž společným jmenovatelem je skoro ve všech případech náraz přídí.
Agentura Trafikverket se zaměřila na dva typy obytných vozů, a sice jak na plně integrované, kdy vše je vyrobeno jedním výrobcem jako celek, tak i na semi-integrované. V jejich případě přitom od jedné značky pochází šasí spolu s kabinou, veškerá nástavba je však dodána nezávislou společností. Ta by sice měla dodržovat veškeré standardy spojené s výrobcem podvozku, ovšem realita je taková, že s karavany jsou spojené mnohé výjimky v zákonech - zejména pak v Americe.
Crash testy probíhaly při typické rychlosti 64 km/h, ovšem vysoka hmotnost nástaveb se postarala o své. Výsledky jsou tak přímo katastrofální. V případě semi-integrovaného karavanu by totiž řidič neměl dle Trafikverket šanci přežít. A ve vážném ohrožení se ocitl i zbytek posádky, neboť veškeré vybavení obytného vozu můžeme při nehodě považovat za projektily, jimž stojíte v cestě.
V případě plně integrovaného typu lze mluvit o trochu vyšší bezpečnosti, ovšem ani v tomto případě šampaňské bouchat nebude. Od vozu se totiž zcela oddělila karoserie, neboť výrobce sáhl i po dřevěných panelech. Utržena pak byla i některá sedadla, stejně jako palubní deska. A nejinak dopadl i za řidičem trůnící stolek, který byl navíc vymrštěn proti krku a hlavě vzadu sedícího cestujícího. Je tedy zjevné, že i tentokrát šlo posádce o život.
Agentura Trafikverket tak nyní tlačí třeba na organizaci Euro NCAP, aby se na testování obytných vozů zaměřila a především aby zpřísnila stávající standardy. To je smysluplný záměr - jakkoli nejsme přáteli příliš tvrdých pravidel pro cokoli, jistý rozumný standard by výrobci měl být dodržen. A to se tu zjevně dobrovolně neděje.
Po švédském testu obytných vozů vás nejspíše touha na dovolenou strávenou v nich velmi rychle přejde, označení pojízdné rakve není v tomto případě nikterak nadnesené
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
29.3.2024 - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
29.3.2024 - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
29.3.2024 - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
29.3.2024 - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
29.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz