Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Paříž chce zakázat auta vyrobená před rokem 1997, motorky ještě mladší
14.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nové pařížské omezení mobility se má vztahovat na auta i motocykly z let, které lze těžko mít za starověk.
Třebaže francouzská metropole v posledních dnech plní titulní stránky médií něčím trochu jiným, ani na poli dopravy není v tomto městě klid. Paříž totiž plánuje další omezování svobodné individuální dopravy svých občanů. Tentokrát chce zakazovat auta a motorky, uvedené do provozu před určitými daty, a to nehledě na to, zda jezdí na benzín či naftu.
Starostka hlavního města Francie Anne Hidalgo podle dostupných informací představila plány na zákaz motocyklů vyrobených před rokem 2000 a osobních automobilů zaregistrovaných do roku 1996 včetně. Je to pravděpodobně další krok po plánovaném zákazu všech dieselů na zhruba stovce čtverečních kilometrů Paříže a také po plánu, podle kterého se celá Francie má dieselů postupně zcela zbavit.
Zákaz hovoří o čtyřech kategoriích vozidel, které by na území Paříže nesměly vůbec jezdit, ať spalují co chtějí. Stopka hrozí konkrétně motocyklům vyrobeným před rokem 2000, osobním automobilům registrovaným před 1. lednem 1997, dodávkám a lehkým užitkovým autům registrovaným před 1. říjnem 1997 a autobusům a nákladním automobilům registrovaným před 1. říjnem 2001.
Je potřeba podotknout, že zákaz zatím stále „jen” hrozí, ještě není jistotou, že na něco tak drastického skutečně dojde. Starostka chce zákaz jako návrh údajně představit zastupitelstvu v první půlce února a pokud by prošel, jako zákonné nařízení by mohl existovat od půlky dubna. Kdy by měl vstoupit v platnost, zatím známo není, ale ze snahy o takto rychlé schválení se dá soudit, že ani tohle nebude dlouho trvat.
Návrh má být součástí snahy zlepšit pařížské ovzduší a odpovídá jí nejen svým záměrem, ale i svou drastičností a mírou zásahu do životů občanů. Průměrné stáří automobilů ve Francii bylo v roce 2013 asi 8,3 roku, takže zákaz devatenáct let starých aut a patnáctiletých motorek na první pohled nevypadá jako velký problém. Průměrný věk aut však roste, v roce 2007 byl ve Francii na hodnotě 8,1 roku a systém bonusů a malusů, který značně ztěžuje pořízení moderního auta se spalovacím motorem lidem s nižšími příjmy, věku vozového parku jen škodí.
Zajímavý je také nápad zakázat motocykly jako takový. Ty totiž jednak až na naprosté výjimky nejsou dieselové, takže jejich výfukové plyny jsou mnohem čistší, také menším třením o asfalt tvoří méně pevných částic a také spotřebují jen málo paliva, mnohem méně než automobil, alespoň ve většině případů. A v neposlední řadě netvoří dopravní zácpy, protože jsou fyzicky menší. Navíc jich v zimních měsících, kdy města obecně mívají s ovzduším větší problémy, jezdí méně.
Plán na zákaz „starých” aut a motorek obsahuje i propozice různých dotací právě pro lidi s nižšími příjmy, aby si ti tak mohli pořídit nový automobil či motorku. De facto nebudou mít na výběr a -pro příklad - své dvaadvacetileté Lancie Delta HF Integrale, která je ve špičkovém stavu a se kterou jezdí jen výjimečně, se budou muset zbavit, pokud chtějí zůstat občany Paříže.
Konkrétní aplikace této novinky na historická vozidla, která nevyjíždějí tak často, je však zatím neznámá. Návrh může obsahovat klauzuli, který veterány z nařízení vyjme. I tak ale nemůžeme s takovýmto omezením souhlasit, neboť by příliš zasahovalo do svobody jednotlivce. Pařížanům přejme, ať má zastupitelstvo dostatek rozumu a tento i podobné plány smete ze stolu. Mimo jiné totiž riskuje, že znovu nebude zvoleno, pokud na něco takového kývne...
Auta starší 19 let a motorky starší 15 let by podle nového návrhu zákona měly v Paříži jízdu zakázanou (ilustrační foto)
Zdroj: Moto Mag]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před hodinou - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 3 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 6 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:23 - PepaSFI
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda