Reklama

Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy

Moderní auta jsou stále komplikovanější a zlé hlasy tvrdící, že to bude znát hlavně v servisech, úrodnou půdu neminuly. Třebaže není vše jen černé.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy

1.6.2018 | Petr Prokopec

Moderní auta jsou stále komplikovanější a zlé hlasy tvrdící, že to bude znát hlavně v servisech, úrodnou půdu neminuly. Třebaže není vše jen černé.

Když Horacio Pagani v roce 2007 navštívil Prahu, uvedl, že pohled do motorových prostorů jej začíná rmoutit. Již v té době agregáty ztrácely kouzlo své jednoduchosti a stávaly se postupně stále složitějšími. To na jednu jednu stranu může pomoci jejich efektivitě či výkonu, na straně druhé je to ale zesložiťuje a činí dražšími i náchylnějšími k dříve neznámým poruchám. Od té doby jde vývoj přesně tím směrem, ze kterého Pagani příliš nadšený není a který pohonné jednotky od jejich původní podoby stále více vzdaluje.

Nové studie dvou německých pojišťoven naznačují, že právě stále vyšší komplexnost dnešních aut - nejen jejich motorů - vede ke stále vyšším účtům za jejich opravy. Společnost CarGarantie, která patří k největším evropským nezávislým pojistitelům, ve své nejnovější studii uvádí, že průměrná cena oprav loni narostla o 12 Eur (cca 310 Kč) na 514 Eur (13 200 Kč). Jde přitom o největší meziroční nárůst za posledních několik let.

Další studie, která pro změnu pochází od firmy GDV, hledí na věc z větší perspektivy. Z její strany byla zkoumána data spojená s 20 různými typy aut, mezi něž patří i malé vozy, stejně jako supersporty. Kromě toho bylo u každého modelu sledováno 12 komponentů, které při haváriích doznávají největšího a nejčastějšího poškození. Zatímco v roce 2013 u takové skupiny průměrná cena oprav činila 2 400 Eur (61 600 Kč), loni to již bylo 2 700 Eur (69 300 Kč).

Z analýz vyplývá, že 20,3 % financí vyplacených autoservisům připadá na opravu hnacího ústrojí, jež zahrnuje i turbo. To odpovídá i stesku Horacia Paganiho, neboť právě tato oblast doznala největšího nárůstu ve složitosti. Kvůli papírovému snížení spotřeby je třeba více komponentů, jež je třeba roztáčet, a to logicky navyšuje riziko poruchy. Není tedy překvapivé, že za hnací ústrojí u nových aut utrácí motoristé nejvíce. U starších aut jsou náklady na opravy těchto poruch relativně menší (17,7 %).

V případě starších vozů pro změnu nejvíce peněz (24,2 %) vydáte za poruchy motoru, ačkoliv v rámci četnosti oprav připadá na pohonné jednotky až desáté místo. U moderních automobilů je to méně, což jen potvrzuje, že ačkoli samotné motory lze vyrobit stále kvalitněji, další související technika jako turbodmychadla je činí k zranitelnějšími.

Třetí nejvyšší výdaje jsou spojené s převodovkami, zejména těmi automatickými se dvěma spojkami, čtvrté s elektrickým systémem a šesté s palubní elektronikou. Tato oblast totiž dříve nebyla na takové úrovni, jako je nyní, proto je nepřekvapivě hodně poruchová. Moderní auta se ale příliš nezlepšila, v jejich případě jsou výsledky obdobné.

GDV dodává, že do budoucna nelze očekávat úlevu. Zejména Evropská unie apeluje na stále nižší spotřebu paliva a větší množství asistenčních systémů, což logicky povede k ještě vyšším účtům za opravy. Také je třeba dodat, že auta nejsou opravdu složitá zase tak dlouho a teprve přijdou roky, kdy servisy začnou navštěvovat vozy s těmi dnes nejmodernějšími systémy, které tou dobou budou třeba 10 let staré.

Pokud jde o elektronické asistenty, společnost pracuje se dvěma scénáři. Dle prvního by minimálně šesti elektronickými berličkami mělo být v roce 2035 osazeno pouze 40 procent všech aut. Ve druhém je pak kalkulováno s 80 procenty. A bere v potaz samozřejmě i jejich pozitivní vliv na nehodovost, což by nutnost některých oprav mohlo snížit.

Ve výsledku ale GDV naznačuje, že i v druhém scénáři elektronické berličky zabrání maximálně 56 procentům všech odvratitelných nehod, což podle firmy není zase tak moc. Problémem totiž je stále to samé - jejich instalace zvyšuje cenu aut, stejně jako jsou tyto prvky náročné na opravu. Zranitelnost moderních aut má tedy do onoho roku narůst ještě o další tři až čtyři procenta, což nakonec navýší i ceny pojistného, a to až o 10 %.

Pokud vás tedy netěší dosavadní vývoj, na lepší zítřky se netěšte. Podle německých pojišťoven bude jen hůř - auta se budou zejména pod tlakem EU stávat stále složitějšími, aniž by to mělo avizovaný vliv na jejich spotřebu a bezpečnost. Jejich servis a opravy ale mají být stále dražší zcela nesporně...

Srovnání nejčastějších poruch moderních aut a jejich starších předchůdců

Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy - 1 - Poruchy aut dle pojistoven 02Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy - 2 - Poruchy aut dle pojistoven 01

Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy - 3 - Autoservis ilustracni foto 01Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy - 4 - Autoservis ilustracni foto 02Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy - 5 - Autoservis ilustracni foto 03Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy - 6 - Autoservis ilustracni foto 04Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy - 7 - Autoservis ilustracni foto 05Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy - 8 - Autoservis ilustracni foto 06Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy - 9 - Autoservis ilustracni foto 07Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy - 10 - Autoservis ilustracni foto 08Toto jsou nejčastější závady moderních aut. Srovnání se staršími potvrzuje obavy - 11 - Autoservis ilustracni foto 09
Stále komplexnější technika moderních aut znamená, že udržet tyto vozy při životě je finančně stále náročnější

Zdroje: CarGarantie, VCD

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama