Třetina vozů v EU má stočené kilometry, hledá se celoevropské řešení

Podvody se stáčením kilometrů trápí nejen ČR. Například v Belgii ale tento problém už prakticky neznají. Řešením může být celoevropská databáze.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Třetina vozů v EU má stočené kilometry, hledá se celoevropské řešení

25.5.2017 | inzerce

Třetina vozů v EU má stočené kilometry, hledá se celoevropské řešení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podvody se stáčením kilometrů trápí nejen ČR. Například v Belgii ale tento problém už prakticky neznají. Řešením může být celoevropská databáze.

Snížení najetých kilometrů u ojetých aut je technicky snadná a levná manipulace, kterou lze navýšit hodnotu auta o desetitisíce korun. „Podvody s tachometry stojí zákazníky po celé Evropě 5 až 9 miliard euro ročně. Rozhodně to proto není okrajový problém a situaci je nutné řešit,“ říká europoslanec Tomáš Zdechovský z Evropské lidové strany, který se s touto záležitostí i několikrát obrátil na Evropskou komisi. Ta ale vydala jen obecná doporučení: „Evropská unie nyní ošetřuje stáčení kilometrů směrnicí 2014/45/EU, podle které by podvodné stáčení počítadel mělo být trestné a podléhat sankcím. Unie dále doporučuje zaznamenávat stav tachometru po každé technické prohlídce vozidla,“ stojí v odpovědi na Zdechovského otázky.

„V České republice je stáčení trestný čin, protože při něm vzniká škoda vyšší než 5 000 Kč, ale je velmi těžké prokázat, kdo by měl být za stočení přímo zodpovědný,“ komentuje Zdechovský a upozorňuje, že například v Německu zvedli tresty za stáčení už před 10 lety, reálně odsoudili ale jen 2 pachatele a neprokázal se jakýkoliv vliv na snížení počtu podvodů.

„Zaznamenávání stavu tachometru při každé prohlídce auta určitě patří mezi možná řešení. V Belgii na to mají speciální průkazku, tzv. car-pass, bez kterého je auto neprodejné a kupující dokonce může zpětně odstoupit od kupní smlouvy, prokáže-li se nějaký podvod,“ doplňuje Zdechovský. V roce 2015 tak v Belgii zaregistrovali už jen 1 197 případů stočení, což představuje 0,16 % ojetých aut.

„Největší problémy jsou ale s auty z dovozu, zde při přepisu dochází k nejvíce podvodům s historií vozidla, protože země tyto data nesdílejí,“ vysvětluje dále europoslanec a je přesvědčen, že je proto nutné hledat celoevropské řešení - například automatické sdílení dat přes společnou evropskou databázi EUCARIS, která už existuje, ale vlády jednotlivých zemí se musí samy rozhodnout, jestli se tohoto projektu zúčastní. „Česká republika zatím z důvodu ochrany osobních údajů váhá, ale třeba Slovensko už systém využívá a už jsou znát první výsledky,“ uzavírá Zdechovský a věří, že se mu v dohledné době podaří české politiky přesvědčit o výhodách podobných řešení.

Autor: Jitka Fialová

Třetina vozů v EU má stočené kilometry, hledá se celoevropské řešení - 1 - PR Tomas Zdechovsky 2017 01
Europoslanec Tomáš Zdechovský (uprostřed) uspořádal k tématice boje proti stáčení v Praze mezinárodní konferenci s účastí odborníků z ministerstva spravedlnosti, dopravy, politiků i zástupců odborné veřejnosti. Více hashtag #stopstaceni na sociální síti twitter.

Třetina vozů v EU má stočené kilometry, hledá se celoevropské řešení - 2 - Poslanecky klub els logo

inzerce

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.