Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Dekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární
13.8.2022 | Petr Miler
Někteří by diesely nejraději sprovodili ze světa, pro určitý typ aut a jejich využití ale byly a stále jsou nepřekonatelnou volbou. I dekádu a půl starý naftový Mercedes S 350 CDI to jasně ukazuje.
Když se občas chytáme za hlavu nad plány politiků přikazovat a zakazovat určité typy pohonů s tím, že nikdo nemůže vědět, kam nás vývoj posune za 10 nebo 15 let, brání je někteří s tím, že to není zase tak dlouhá doba. Ona to ale je dlouhá doba, z pohledu stále se zrychlujícího vývoje techniky je to spíše věčnost, během níž se může stát úplně cokoli. Stačí se podívat, v jaké pozici byly třeba dieselové motory před 15 léty, to kvůli svému rychlému vývoji Evropě stále více vládly. A kde byly o dalších 15 let dříve - to kvůli své neschopnosti podat rozumný výkon v rozumně kultivovaném balení neznamenaly téměř nic. V horizontu jedné a půl dekády takový vývoj předem neodhadl nikdo.
Dnes se může zdát, že dieselům odzvonilo, je to ale znovu spíše dílo regulací než jejich faktického úpadku. Pro důkaz se vrátíme o právě o 10 až 15 let zpátky v čase, kdy v prodeji byl tehdy nový Mercedes třídy S generace W221, který se nejlépe prodával ve verzích S 320 CDI a S 350 CDI. Tedy s šestiválcovým dieselem o výkonu nejprve 173 kW (232 koní) a později 190 kW (258 koní) točivým momentem 540 resp. 560 Nm. Na více jak 2 tuny vážící auto to jistě nejsou ohromující hodnoty, ony ale stačí. A v kombinaci s dalšími vlastnostmi dieselů dělají z této verze žádoucí volbu i dnes.
Připomíná to přiložené video, na němž se právě eSko W221 ve verzi 350 CDI (či BlueTec, chcete-li) prohání po německé dálnici. I z něj je patrné, proč lidé naftovou variantu volili nejčastěji - je to nikoli pomalé (stovka i dnes v praxi za okolo 8 s, 100-200 km/h okolo 27 s, maximálka bez problémů 250 km/h) auto, které sice v nízkých rychlostech náznakem připomene, že jej pohání rachtavý motor, ve vyšších rychlostech se ale zcela ztrácí v ostatních zdrojích hluku. K tomu dokáže s podobným autem hýbat snadno za méně než 10 litrů nafty na 100 km a v závislosti na velikosti nádrže zajistit až 1000kilometrový dojezd na tankování, který kdykoli snadno doplníte během pár minut.
Právě v tomto ohledu hledají diesely obtížně sobě rovného - ve velkých a těžkých autech, jako je toto nebo jakými jsou větší SUV, je to jediný způsob pohonu, který zajistí příjemnou, nenucenou dynamiku za minimální hlučnosti a více než přijatelné spotřeby paliva s rozumným akčním radiem. Výsledkem je dokonalý polykač dálničních kilometrů a není šance, aby se mu dnes vyrovnalo cokoli benzinového, natož pak elektrického. Proto byly tak populární a v čistě faktické rovině se na tom nic nezměnilo.
Bavíme se navíc o snadno dekádu a půl starém autě, které dnes koupíte od nějakých 150 tisíc Kč jako verzi S 320 a přibližně od 250 tisíc jako S 350. Přidejte si k tomu, že jde o luxusní, prostorný, velmi dobře vybavený vůz a je to skoro okouzlující mix vlastností, za danou cenu určitě. Dnešní diesely umí ještě více, mohou být podstatně výkonnější, tišší a přitom úspornější, doba jim ale nepřeje. A to přesto, že ve zmíněných ohledech nebyly překonány a i toto staré auto by leckterý modernější pokus o jinou technickou alternativu svým celkovým mixem vlastností strčilo do kapsy.



Dekádu a půl starý Mercedes S W221 s šestiválcovým dieselem umí na německé dálnici pořád ukázat, čím je výjimečný. Takové auto dnes pořídíte snadno od 150 tisíc Kč ve verzi 320 CDI a asi o 100 tisíc dráž jako novější 350 CDI. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroj: AutobahnNation@Youtube
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 před 9 hodinami
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 před 11 hodinami
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter