Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Auto roku 2011: vítězem je překvapivě Nissan Leaf
29.11.2010 | Walter Kraft | 2 příspěvky
Porotci letošní ankety o evropské auto roku (COTY) si museli dát před závěrečným hlasováním hodně zelené. Za vítěze totiž zvolili nepraktický elektromobil Nissan Leaf.
Žijeme v době, kdy zelené nálady hýbou automobilismem tak jako nikdy dříve. Automobilky se již nepředhánějí ani tak v tom, která vyrobí lepší auto, ale v tom, která udělá auto tvářící se ještě ekologičtěji než všechna ostatní. S podobnou motivací vznikl Nissan Leaf, produkční elektromobil, který se může pochlubit slušným výkonem 88 kW. K dispozici má ale akumulátory o celkové kapacitě pouhých 24 kWh, k jejichž nabití z běžné zásuvky potřebuje plných osm hodin času.
Co to v praxi znamená? Zjednodušeně řečeno - Leaf dokáže při 90 % účinnosti elektromotoru vyrobit z této zásoby cca 21 kW pohybové energie. Pokud dnes máte auto s výkonem okolo 85 kW a myslíte si, že jeho potenciál využíváte z jedné čtvrtiny (což je reálné), pojedete stejným stylem s Leafem od dobití jen jednu hodinu. Při typické průměrné rychlosti okolo 80 km/h tak bude reálný dojezd tohoto vozu 80 km. Pak jej můžete osm hodin dobíjet.
K čemu takové auto je? Nechceme říci, že k ničemu, na ježdění po městě bude dobré. Ale tím jeho využitelnost končí, nic více s výše zmíněnými parametry nesvede. Vůz se přitom tváří jako elektrická náhrada současných kompaktů, kterou v žádném případě není.
Že automobilky prezentují své výtvory vzletnými slovy, na tom není nic zvláštního. Ale novináři jsou tu od toho, aby vše uváděli na pravou míru. Nebojíme se říci, že porotci letošního COTY naprosto selhali, když právě Leaf zvolili Autem roku 2011. Není na něm nic technicky mimořádného, pracuje s konvenčním elektromotorem a běžnými li-ion akumulátory, výsledek je s ohledem na již zmíněné využitelný jen velmi úzce. Podobný vůz by mohla vyrábět jakákoli automobilka, pokud měla tu troufalost uvést na trh něco, co není s to sloužit pro nic jiného než příměstské využití a tvářit se přitom jako „elektrický Golf”. Ocenění COTY se přitom za troufalost nedává a jako auto Leaf technicky ani funkčně výjimečné prostě není...
Z vítěze tedy nadšeni nejsme, pojďme se ale podívat na to, jak dopadlí zbylí finalisté letošní ankety. Cenné druhé místo si se ziskem 248 bodů (pro pořádek - Leaf získal 257) připsala Alfa Romeo Giulietta, třetí pak s 244 body patří Opelu Meriva.
Zbylí finalisté skončili následovně: 4. Ford C-Max/Grand C-Max (224 bodů), 5. Citroën C3/DS3 (175 bodů), 6. Volvo S60/V60 (145 bodů) a 7. Dacia Duster (132 bodů).
Uvidíme, jaké výsledky přinese další ročník ankety. Věřme, že se porotci vrátí k racionálnímu uvažování a o vavříny se utkají funkčně výjimečné vozy, přinášející mimořádný přínos jejich uživatelům. Nikoli výmysly s velmi omezeným praktickým využitím, které si pořídí jen pár zákazníků se zájmem ukázat svému okolí, jak ekologicky smýšlejí...



Diskuze 2 příspěvky
Bleskovky
- Řidič dostal postupně 78 pokut a přesto se nepolepšil, teď jde na 3 roky za mříže
25.1.2021 - Řidič BMW zcela ztratil kontrolu nad autem na sněhu, neuvěřitelná reakce jiného ho ale zachránila
22.1.2021 - Video zachytilo, jak řidič v plné rychlosti zasáhl autem vrtulník, to se hned tak nevidí
20.1.2021 - Řidič odtahovky názorně ukázal, jak rychle jde „postaru” vykrást i moderní auta
20.1.2021
Nejčtenější články
- Zbavte se velkých SUV dřív, než bude pozdě, varuje Audi, BMW a Mercedes expert
28.12.2020 - Rusy překvapilo, kolik aut z časů SSSR zůstává v provozu, i tak se mohou Čechům smát
29.12.2020 - Dostupná ojetá auta, na kterých už neproděláte: Může to být i Octavia nebo Passat
29.12.2020 - Nový Ford Mondeo nafocen zvenčí i zevnitř, je to úplně jiné auto než dnes
29.12.2020 - Data modelů teprve vykreslují kolaps Škody v Číně, už ani není její trh číslo 1
29.12.2020 - Jediný šéf významné automobilky dál odmítá SUV i elektromobily, argumentuje logicky
29.12.2020 - Muž ukradl Audi R8, při divoké jízdě s ním nechal omylem puštěnou palubní kameru
29.12.2020 - Manažer konkurenční značky se veřejně vysmál kvalitě Tesly, ani ji nemusel jmenovat
29.12.2020 - Němci změřili skutečný objem zavazadelníků aut a řekli, kdo s ním nejvíc přehání
29.12.2020 - Moderní diesely už nekoupíte bez AdBlue, lidé přitom stále neví, jak s ním zacházet
29.12.2020
Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 01:48 - Zajda
- CNG? PHEV? LPG? co vybrat 23:26 - KrPtKn
- Elektromobily a vse kolem nich 23:07 - _sulcik_
- Ecoboost nebo atmosféra 22:08 - M.Z.
- BMW Divize 20:10 - ExFun
- Jaké nové MPV auto v ceně okolo 500 tisíc? 19:57 - Jenyk
- Politický koutek 19:50 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 16:59 - řidičBOB
- Koronavirus 15:30 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 11:22 - Snowman000