Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
BMW 5 E34 mohlo vypadat jako Gran Coupe a řada 8 už 80tých letech
7.6.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že někteří geniální umělci dokázali předběhnout dobu, zní trochu jako klišé. Jenže práce Ercola Spady z roku 1982 dosvědčuje, že o prázdnou frázi jít nemusí.
Žijeme v době, kdy se automobilky snaží oslovit někdy znuděné, jindy technickými kvalitami nových vozů nepobavené zákazníky novými typy karoserie, které dokážou zaujmou alespoň vzhledem. Všemožných kříženců označovaných i v českých zemích za crossovery bychom našli v nabídkách dnešních automobilek nespočet, jedním z těch typických je pokus zkřížit sedan s kupé. Opravdu nejde o novou ideu, však brzy zřejmě vznikne i takto koncipovaná Škoda, dříve než automobilky hlavního proudu ale s podobnými nápady začali výrobci, kteří se rádi označují za „prémiové”.
BMW v tomto případě průkopníkem nebylo, se vším začal konkurenční Mercedes CLS a až dnes si můžete pořídit třeba také šestkové Gran Coupe, které cílí stejným směrem. Stačilo ale málo a už někdejší řada 5 s označením E34 (vyráběna byla v létech 1987 až 1996) mohla touto koncepcí ohromit. A možná také zklamat.
Těžko říci, jak by zákazníci v osmdesátých letech reagovali na takový nápad, zvláště když na designově podobně řešenou řadu 8 i o několik let později říkali ne. Buď jak buď, z dnešního pohledu je velmi zajímavé, že už v roce 1982 vyrukoval tehdejší šéfdesignér BMW, dnes oprávněné uctívaný Ital Ercole Spada, s designovým návrhem pětky E34, která „čtyřdvéřová kupé” přinejmenším evokuje.
Z našeho pohledu velmi elegantní a nadčasový designový návrh vytáhli na světlo světa Italové z fóra Byci a můžete si tak sami prohlédnout, co Spada namaloval před neskutečnými 32 léty. Pokud ve výsledku uvidíte trochu pozdější sedmičky E32 (1986-1994), je to tím, že i tenhle model má na svědomí Spada, třebaže u BMW skončil v roce 1983. Řadu 5 E34, která přišla na trh o rok později, údajně jen ovlivnil. Možná méně, než by se slušelo, tohle podle nás vypadá sakra lépe než sériový vůz s velmi „těžkou” zádí, kterému lehkost a elegance zrovna vlastní nejsou. Posuďte sami...
Návrh BMW 5 E34 z pera Ercole Spady vypadá dodnes sexy
O sériové E34 od J Mayse se to už říci nedá
Spadovy myšlenky se ovšem zračí jak v pozdější sériové sedmičce E32...
...tak nepochybně i v řadě 8 E31. Na ní ale na rozdíl od sedmičky oficiálně žádný podíl neměl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB