Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Číňané teď v crash testech bourají auta tak, že to do jednoho napálí dvěma jinými zboku naráz
9.12.2024 | Petr Miler
Automobilový sendvič? Hamburger test? Nebo snad čínská trojka? Říkat se tomu dá lecjak, na každý pád tomu nelze upřít kreativitu, která nakonec ukazuje, jak daleko se posunula pasivní bezpečnost aut z Číny.
Crash testy neboli nárazové zkoušky se prostřednictvím fyzických simulací pokouší napodobit různé typické nehody, ke kterým se v běžném provozu můžete nejčastěji připlést, a zkoumají, jak v nich to či ono auto obstojí. Je to logický postup, který nepochybně vede k tomu, aby se ten který vůz při nejčastějším typu nehod postaral o posádku co možná nejlépe. Jenže podobný přístup současně darem i prokletím.
Už před víc jak dekádou se totiž ukázala jeho ošidnost. Jakési „normované nárazy” a schopnost aut v nich obstát začala pro automobilky znamenat tolik, že vývoj vozu nasměrovaly tak, aby jejich vozy co nejlépe obstály v těchto zkouškách a pak... Pak už jim to bylo jedno. Čest výjimkám, třeba Volvo to nedělalo, ale na konstrukci spousty aut bylo vidět, že když je vystavíte trochu jinému než obvyklému typu nehody, mohou najednou i s pěti hvězdičkami na klopě dopadnout velmi tristně.
Tato historie tedy dává jisté ospravedlnění jinak celkem nesmyslnému testu čínského Chery, které svůj Exeed Sterra ES vystavilo jakési sendvičové zkoušce. Tohle auto tedy postavilo na plac, z každé strany do něj současné poslalo dva jiné vozy a bum, oba stroje ho slisovaly naráz. Je to skutečně docela absurdní situace, neboť takovou nehodu jsme v životě neviděli, Chery ji ale ospravedlňuje tím, že se přece může stát při nepovedené 180° otočce přes oba pruhy na dvouproudé silnici. Tak ano, teoreticky může, ale reálně by to chtělo extrémní shodu okolností. Nicméně tím jsme zase na začátku - jsou to nevyzpytatelné situace, které vás i v moderních autech mohou zabít, ne ty typické.
Nemusíme říkat, že Chery v tomto testu obstálo s pozoruhodným nadhledem, jinak by se tím nechlubilo. Celá zkouška proběhla v čínském Tianjinu za podpory tamního automobilového technologického a výzkumného centra CATARC. A aby byla náležitě fér, všechna auta byla stejného typu, tedy i ty dva bílé stroje jsou Sterry ES. Každá z nich do třetího sourozence nabourala rychlostí 60 km/h v úplně stejný moment, ale do jiného místa a pod jiným sklonem - jedno do předního rohu pod úhlem 30 stupňů od příčné osy vozu, druhé přímo do prostoru pro cestující z pod úhlem 0 stupňů od příčné osy, tedy kolmo k boku.
SrŽe to Exeed Sterra ES přečkala s relativně drobnými následky pro vůz i jeho posádku, nepřekvapí, jinak bychom se o tom nedozvěděli. Obecně ale překvapit může, jak se vůz popasoval s tlakem blížícím se až 35 tunám. Chery k tomu říká, že sloupky náraz vydržely, všech sedm airbagů se nafouklou a dveře se automaticky odemkly. Byla také aktivována funkce tísňového volání. A protože jde o elektromobil, podstatné je i to, že baterie nevykazovala žádné poškození hrozící požárem.
Samozřejmě, jde o nestandardní zkoušku realizovanou pod dohledem automobilky, takže nelze mluvit o objektivním a srovnatelném testu. Přesto to z toho, co víme, vypadá, že pasivní bezpečnost tohoto „Číňana” je opravdu na výši. Podívejte se na to sami.



Číňané se dnes s crash testy svých aut nemažou, to je zjevné. Foto: Chery
Kdybyste měli zájem, tady máte pohled na Exeed Sterra ES v poněkud lepší kondici. Foto: Chery
Zdroj: Chery
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejčtenější články
Němci se Švýcary vyvinuli revoluční bezemisní spalovací motor. Neměla by spíš tohle být budoucnost?
28.3.2025Motoristé, vyhněte se Paříži. Opakujeme, vyhněte se s autem Paříži
28.3.2025Český svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
29.3.2025Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle