Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
I takto může skončit přehnaná úprava turbodieselu, motor doslova exploduje
2.12.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jakýkoli turbomotor láká k relativně jednoduchým úpravám zvyšujícím jeho výkon. Tato byla sice extrémní, i tak ukazuje možné konce.
Benzinové motory s turby jsou modlou posledních let, u těch dieselových je ale přeplňování skoro standardem přes dvě dekády. Stejně dlouho pak tyto motory lákají k relativně jednoduchým úpravám, do kterých řada majitelů neváhá pustit. Dnes už tomu filtry pevných částic zamezují, ale vzpomeňte si sami na léta nedávno minulá a množství naftových aut s „očouzenými” zadními nárazníky. Byla jich spousta a to byly pořád jen vozy, u kterých se úprava (nebyly-li tedy porouchané...) příliš nepovedla.
Většinou se lidé spokojí s tím, že motoru takto přidají pár desítek koní. Oblíbená bývala třeba úprava koncernového 1,9 TDI ze 100 koní na 130, což motoru při rozumném zacházení těžko něco udělá. Někteří ale zacházejí dál a zkouší z podobných pohonných jednotek dostat výkonu víc a víc. A dnes vám ukážeme dílo firmy, která se z nich snaží dostat snad úplně nejvíc.
Říká si Firepunk Diesel a pouští se do takových věcí, že z velkých dieselů (typicky osmiválce Cummins 6,7, klidně s trojitým přeplňováním) dostává i tisíce koní výkonu. A protože hranice jsou tu od toho, aby se překonávaly, zkouší z komplexně upravených nafťáků vymáčknout vždy o nějakou tu stovku koní k dobru. Na obrázcích níže vidíte právě zmíněný Cummins, který po úpravách skončil na dynamometru, aby předvedl, co dokáže.
Nedokázal toho málo, motoru bylo naměřeno neskutečných 2 200 koní výkonu, pak se ale rozlétl. Dříve, než stihl dosáhnout plánovaných 2 400 koní. Skutečně doslova explodoval, většina pohonné jednotky z testovací stolice vyrvala jak divoký kůň z otěží a nechala na ní jen ze setrvačnosti zoufale rotující klikovou křídel s torzy pístů. Lavon Miller, majitel a šéf firmy, že neví, co přesně se stalo, ale na tento motor byl plnící tlak 9,6 baru (sic) prostě příliš. Teď bude firma analyzovat i videa, která vidíte níže, aby pravý důvod odhalila a příště se takovému konci vyhnula. Miller říká, že motor se roztrhal na takové prvočinitele, že použít z něj už půjde jen hlava a vstřikovače, vše ostatní je na maděru.
Tohle se jistě nestane po běžném chiptuningu, ale pokud budete příliš drásat motor nepřipravený na opravdu velké plnící tlaky, snadno se totéž může stát i při atakování mnohem nižších výkonových met. Nakonec, kdo dnes má pod kapotou skoro sedmilitrový diesel...
Záběry z jedné...
...i z druhé strany zachycují brutální zkázu jednoho extrémně upraveného turbodieselu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- Němci vyzkoušeli ojetý VW Golf VIII kombi. Auto s větším kufrem než Octavie upadlo, pořád ale má co nabídnout
4.4.2024 - Ford zrušil plány na odhalení nových elektromobilů v roce 2025, sázka na jednu kartu dál nevychází
5.4.2024 - Nová Toyota Taisor vypadá všelijak a jmenuje se podobně, ale za 217 tisíc Kč?
5.4.2024 - Krachující Fisker je vážně zralý na odstřel, podle úřadů už neumí ani pořádně přidělat autům dveře
5.4.2024 - Staré kousky nové doby: Renault dal klíčovému Capturu jen facelift ve chvíli, kdy měl vyhlížet novou generaci
5.4.2024