Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Rusové namontovali průhlednou hlavu na čtyřválec z Moskviče
6.1.2022 | Petr Miler
Spalovací motor je přes veškerou ostrakizaci posledních let fascinující ústrojí, které dokáže relativně složitý proces dokola opakovat s pozoruhodnou kadencí i spolehlivostí. Chtěli jste někdy vidět do jeho nitra, když běží? Zapomeňte na počítačové ilustrace, toto je realita.
Takové motory dnes už v nových autech nenajdete, podobně jednoduchá řešení se stala neprůchozími z hlediska moderních norem týkajících se emisí a spotřeby. Zejména v zemích EU je prakticky nemožné dostat do prodeje agregát, který by neměl přímé vstřikování paliva, s ním už neodmyslitelně spojený filtr pevných částic a asi milion senzorů a dalších prostředků vedoucích k maximalizaci provozní efektivity a minimalizaci emitovaných škodlivin.
Nic proti tomu, kutil si ale snáze vyhraje s jednoduchými řešeními, kterým stačí k chodu trocha poctivého železa a karburátor. Přesně to splňuje motor starého Moskviče, kterého se chopili nadšenci z ruské Garage 54 a po renovaci jej osadili průhlednou hlavou válců, aby ukázali, co se děje v jeho nitru za chodu. V hlavě válců jsou tak jen díry na zapalovací svíčky, to je všechno, zbytek už jen uzavírá spalovací komoru tak, abychom se i za chodu mohli dívat dovnitř.
Je to něco podobného jako pohled kamerou zevnitř motoru, ale tentokrát standardní kamerou a zvenčí, což ukáže víc, ke všemu u čtyřech válců současně. Je patrné, jak rychle se v motoru všechno odehrává už na volnoběh, natož pak při vyšších otáčkách. Zážehy jsou patrné velmi zřetelně a jasné vám po zhlédnutí videa bude i to, že plexisklo není ideální materiál pro hlavu válců.
Pokud tak trvá jen chvíli, než se plexisklo začne zakalovat a pak zřejmě i deformovat, což pokusu učiní utrum. Přesto jde o fascinující možnost nahlédnout relativně velkému motoru „do kuchyně”. Uvážíme-li, že existují motory silničních vozů, které točí 8 i 9 tisíc otáček za minutu a přesto jsou schopny najet statisíce kilometrů bez generálky, jde o vskutku pozoruhodně spolehlivá řešení. Však i poněkud méně „talentovaný” motor na videu níže vám to ukáže v plné parádě.



Toto je pohled do tříválcového motoru 1,0 TSI Škody, ovšem jen na místě. Za chodu můžete dokonce do čtyřválcové jednotky (ovšem z mnohem staršího Moskviče) nahlédnout na videu níže. Ilustrační foto: Pavel Janda, Autoforum.cz
Zdroj: GArage54@YouTube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Garáž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 2 hodinamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včera