Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Rusové namontovali průhlednou hlavu na čtyřválec z Moskviče

Spalovací motor je přes veškerou ostrakizaci posledních let fascinující ústrojí, které dokáže relativně složitý proces dokola opakovat s pozoruhodnou kadencí i spolehlivostí. Chtěli jste někdy vidět do jeho nitra, když běží? Zapomeňte na počítačové ilustrace, toto je realita.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Rusové namontovali průhlednou hlavu na čtyřválec z Moskviče

6.1.2022 | Petr Miler

Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Rusové namontovali průhlednou hlavu na čtyřválec z Moskviče

/

Foto: Pavel Janda, Autoforum.cz

Spalovací motor je přes veškerou ostrakizaci posledních let fascinující ústrojí, které dokáže relativně složitý proces dokola opakovat s pozoruhodnou kadencí i spolehlivostí. Chtěli jste někdy vidět do jeho nitra, když běží? Zapomeňte na počítačové ilustrace, toto je realita.

Takové motory dnes už v nových autech nenajdete, podobně jednoduchá řešení se stala neprůchozími z hlediska moderních norem týkajících se emisí a spotřeby. Zejména v zemích EU je prakticky nemožné dostat do prodeje agregát, který by neměl přímé vstřikování paliva, s ním už neodmyslitelně spojený filtr pevných částic a asi milion senzorů a dalších prostředků vedoucích k maximalizaci provozní efektivity a minimalizaci emitovaných škodlivin.

Nic proti tomu, kutil si ale snáze vyhraje s jednoduchými řešeními, kterým stačí k chodu trocha poctivého železa a karburátor. Přesně to splňuje motor starého Moskviče, kterého se chopili nadšenci z ruské Garage 54 a po renovaci jej osadili průhlednou hlavou válců, aby ukázali, co se děje v jeho nitru za chodu. V hlavě válců jsou tak jen díry na zapalovací svíčky, to je všechno, zbytek už jen uzavírá spalovací komoru tak, abychom se i za chodu mohli dívat dovnitř.

Je to něco podobného jako pohled kamerou zevnitř motoru, ale tentokrát standardní kamerou a zvenčí, což ukáže víc, ke všemu u čtyřech válců současně. Je patrné, jak rychle se v motoru všechno odehrává už na volnoběh, natož pak při vyšších otáčkách. Zážehy jsou patrné velmi zřetelně a jasné vám po zhlédnutí videa bude i to, že plexisklo není ideální materiál pro hlavu válců.

Pokud tak trvá jen chvíli, než se plexisklo začne zakalovat a pak zřejmě i deformovat, což pokusu učiní utrum. Přesto jde o fascinující možnost nahlédnout relativně velkému motoru „do kuchyně”. Uvážíme-li, že existují motory silničních vozů, které točí 8 i 9 tisíc otáček za minutu a přesto jsou schopny najet statisíce kilometrů bez generálky, jde o vskutku pozoruhodně spolehlivá řešení. Však i poněkud méně „talentovaný” motor na videu níže vám to ukáže v plné parádě.


Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Rusové namontovali průhlednou hlavu na čtyřválec z Moskviče - 1 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 57Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Rusové namontovali průhlednou hlavu na čtyřválec z Moskviče - 2 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 59Jak to vypadá uvnitř motoru za běhu? Rusové namontovali průhlednou hlavu na čtyřválec z Moskviče - 3 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 61
Toto je pohled do tříválcového motoru 1,0 TSI Škody, ovšem jen na místě. Za chodu můžete dokonce do čtyřválcové jednotky (ovšem z mnohem staršího Moskviče) nahlédnout na videu níže. Ilustrační foto: Pavel Janda, Autoforum.cz

Zdroj: GArage54@YouTube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše