Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Majitel Ferrari za víc jak 10 milionů si na dálnici nevšiml, že píchnul pneumatiku. Jel dál, až se ucho utrhlo
22.10.2023 | Petr Miler
Jestli si toho opravdu upřímně nevšiml, popř. o tom dobře věděl a doufal, že do cíle dojede i tak, nedokážeme říci. Následky pro auto budou každopádně drahé. A stačilo málo, aby to odnesl i někdo z okolí.
Jednou z nemocí moderních aut jsou obrovské disky kol. Takových 20 i 21 palců je dnes docela normální velikost u čehokoli většího nebo více ambiciózního, což je opravdu hrozivé, neboť obvod kompletních kol i s obutými pneumatikami se zase tolik nemění. Výsledkem je použití velmi nízkoprofilových pneumatik, které devastují kvalitu jízdy, ať už se na věc podíváme jakkoli.
Vývoj podvozků pochopitelně pokročil a pohled na zmíněná kola děsí z hlediska očekávání dopadů na poddajnost podvozku mnohem víc zvenčí, než když daný vůz osedláte. Pořád ale stačí poznat zachovalé auto z předminulé dekády, kdy 16 nebo 17 palců bylo skoro extrémem, abyste věděli, že líp už bylo. Poddajnost podvozků s takovým obutím je nesrovnatelná a kvalita jízdy po horším povrchu je násobně lepší, nemluvě o dlouhodobých dopadech na opotřebení podvozkových částí či zranitelnost samotných disků kol. Méně „gumy” znamená méně jakéhosi přirozeného odpružení, takhle jednoduché to je.
Proč se tedy výrobci do takových řešení „nutí”? Důvod je prostý, jde tu o požadavky na moderní auta a z nich vyplývající design. Auta se stala většími a mnohem více „plechovými”, aby byla mj. bezpečná, a tak použití disků kol s menším průměrem vypadá vedle obrovských ploch karoserie neadekvátně. Je to skutečně hlavně hra optických klamů - podívejte se třeba na první generaci Fordu Focus na 17" kolech a budete mít pocit, že jsou neadekvátně velká. Současná generace BMW řady 1 se na ničem menším než 17" kolech neprodává a vypadají zoufale malá. Čím to asi je?
Tento vývoj má ale za následek i to, že obtížně vnímáte tlak v pneumatikách, a to až do té míry, že sotva poznáte, když vám „ujdou”. Moderní auta mají systémy, které tlak sledují, spolehlivé ale zdaleka nejsou. A když o tlak přijdete při rychlejší jízdě, nevšimnete si v přímém směru snadno ničeho. Myslíme to vážně, nízký profil způsobuje relativně malý vliv tlaku na chování pneumatiky a ve vyšší rychlosti se obutí „nafukuje” odstředivou silou.
Bylo tohle důvodem, proč řidič modrého Ferrari SF90, auta za 12 a víc milionů Kč, pokračoval při jízdě po dálnici i s defektem pneu jakoby se nic nestalo, jak ukazuje video níže? Možné to je, také je ale možné, že vědom si výše zmíněného věřil, že s takto poškozenou pneu dojede do cíle. A skoro bychom tomu věřili, neboť poškozená pneu dřela o podběh a toho si snad nejde nevšimnout.
Tak či onak se pneumatika po defektu začala stejnými odstředivými silami a jistě kvůli onomu zahřátí rozpadat, až v jednu chvíli upadla z vozu zcela. Následky budou nevyhnutelně drahé, minimálně 20- nebo 21palcový disk za desítky tisíc je zničený, odnést to ale snad musel i podvozek, který v tu chvíli snadno mohl dřít o silnici. A to raději ani nedomýšlíme, co se mohlo stát, kdyby řidič ve vyšší rychlosti na dálnici ztratil kvůli témuž kontrolu nad vozem a zkřížil cestu někomu jinému. Podívejte se na to sami níže.



Řidič auta na videu níže zřejmě podlehl svodům možnosti pokračovat v jízdě s píchnutou pneumatikou na velkém disku. Technicky to po nějakou chvíli jde, pokud to ale byl úmysl, dotyčný to zaručeně přehnal. Ilustrační foto: Ferrari
Zdroj: Supercar Fails@Instagram
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zpackaný nový Mercedes SL nikdo nechce. Prodeje padají k nule v Evropě i za mořem, u nás už tam skoro jsou
před 8 hodinamiVW to u rekordního Golfu, který nikdo jiný jako rekordní neuznává, trochu přehnal s červenou. Auto vypadá jako rtěnka na kolech
před 9 hodinamiAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 11 hodinamiLada nečekaně inovovala svou novější Nivu, vypadá překvapivě svěže. A další překvapení se skrývá pod kapotou
včeraNové Audi Q3 v úplném základu působí neuvěřitelně uboze. Tohle za 1,1 milionu korun?
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 06.23. 22:37 - rhinos
- Rychlodotazy 06.23. 21:48 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 06.23. 21:43 - Stepan
- Pneu koutek 06.23. 21:38 - Stepan
- Cyklistické vlákno 06.23. 17:08 - HondaMan
- Autopojištění - kalkulace 06.23. 15:01 - Vojta1988
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.23. 12:41 - M.Z.
- Vačka palivového čerpadla 06.23. 10:31 - xodis