Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Prodeje Fiatu jdou ke dnu, v Itálii jsou nejhorší za posledních 20 let
23.10.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Skupina Fiat zažívá v Evropě těžké časy. Přichází o zákazníky, tržní podíl i o peníze a minimální pro příští rok zlepšení neočekává.
Šéf skupiny Fiat Sergio Marchionne v rozhovoru pro agenturu Reuters přiznal, že jím řízená firma „v Evropě čelí velkým problémům”, když se její odbyt na starém kontinentu za prvních devět měsíců ve srovnání se stejným obdobím loňského roku snížil o 12 procent a podíl na trhu poklesl z 8,2 na 7,3 procenta. V září dokonce činil jen 6,6 procenta, což je - považte - jen o 0,3 procenta více než v případě BMW. Fiatu se navíc nedaří prakticky nikde, když ztrácí i na tradičně silném domácím trhu. Jeho prodeje se letos i Itálii propadly na nejnižší úroveň za posledních 20 let.
Provoz všech pěti italských továren firmy je v tuto chvíli ztrátový a vedení Fiatu proto touží po flexibilnější pracovní době a z ní pramenící vyšší produktivitě práce. Jenže ani zavedení podobné změny snadné - odbory jsou zásadně proti a v pátek dokonce na odpor vůči navrhovaným změnám uspořádaly stávku.
Fiat navíc nechystá žádný zlomový nový model a Marchionne proto nečeká, že by se situace v nejbližší době mohla změnit. „Rok 2012 nebude pro evropský trh dobrý,” řekl šéf Fiatu s tím, že nevěří ani spáse ze strany italských zákazníků. „Od roku 2008 se prodeje v Itálii snížily o 700 tisíc aut ročně přičemž Fiat přišel o 210 tisíc zákazníků. Nemá smysl vyvíjet nové modely,” dodal Marchionne.
Mnozí analytici s ním ale v tomto směru nesouhlasí, neboť konkurenti spíše přidávají jeden model za druhým a třeba tržní podíl takového Volkswagenu meziročně stoupl z 20,7 na 23,1 procenta. A ten si s novými modely rozhodně hlavu nedělá.
Fiatu jistě nehraje do karet ani to, že prošvihl expanzi asijských trhů, kde nehraje významnou roli. Jakožto koncern jej nad vodou drží hlavně odbyt v Brazílii a úspěchy Chrysleru s USA, které kompenzují ztráty na starém kontinentu. I přes pokles hodnoty akcií o 30 procent v letošním roce tak Marchionne není úplně zoufalý: „Dobrou zprávou je, že část našeho podnikání je v dobrém stavu a vytváří zisk. Evropa je v tuto chvíli zdrojem obav,” konstatoval šéf Fiatu.
Uvidíme, jak se automobilce povede nadále. Je každopádně paradoxem, že firma, která ještě nedávno zachraňovala Chrysler, je nyní sama Chryslerem zachraňována. Snad se situace nevyvine tím směrem, že někdo třetí bude muset zachraňovat Fiat s Chryslerem dohromady...



Provoz evropských továren je v tuto chvíli pro Fiat ztrátovou záležitostí. Změnám v organizaci práce brání firmě odbory.
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 2 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 7 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 33 minutamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 2 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 3 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 5 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha