Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich

Jasně, em-trojky se nezrodily pro sprinterská klání, jejich přednosti jsou jinde a dynamika v přímce není to hlavní. I tak ale leccos napoví, když i dekády staré typy trápí své následovníky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich

9.4.2023 | Petr Miler

Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich

/

Foto: BMW

Jasně, em-trojky se nezrodily pro sprinterská klání, jejich přednosti jsou jinde a dynamika v přímce není to hlavní. I tak ale leccos napoví, když i dekády staré typy trápí své následovníky.

Je těžké nerespektovat BMW M3. Nemusíte tahle auta milovat, pokud ale nespíte ve slipech s čtyřmi kruhy na přední i zadní části, je těžké je nenávidět. Ne každá generace em-trojky byla synonymem řidičské nirvány, přesto se v každé z nich skrývá pořádný kus oddaností řidičské vášni a dobové technické vytříbenosti. A jistě i díky tomu se snad o každé z nich dá říci, že se s odstupem času jeví lépe než době svého vzniku. Ale co když je všechny postavíte jednu vedle druhé?

Přesně to udělal Mat Watson z Carwow a na letišti dal dohromady všech šest iterací jistě největší bavorské ikony sportovních silničních aut. Představovat každou z nich do detailu by dalo na knihu, a tak to vezměme telegraficky - vedle sebe stanuly legendární, vlastně poslední přímo s motoristickým sportem spojená E30 ještě se čtyřválci o objemech mezi 2,3 a 2,5 litru, vedle ní o hodně méně obdivovaná E36, která už dostala šestiválce 3,0 až 3,2. Pak je tu jedna z největších moderních klasik, tedy E46 s motorem 3,2 R6, dále opět o dost méně respektovaná E90 s největším motorem em-trojek v historii, tedy 4,0 V8, který byl zároveň posledním dělaným ručně jen pro tento model. Pak přichází moderní F80 a G80 vždy s motorem 3,0 R6 biturbo už odvozeným od agregátů běžných silničních. Pohon kol u všech srovnávaných aut je zadní, převodovky... Ty jsou takové, jak to zrovna vyšlo.

Jak si tahle auta vedou bok po boku? Fandové BMW říkají, že dobré generace em-trojek jsou ty liché, nepovedené ty sudé. A toto klání to v podstatě potvrzuje. Ano, nejuctívanější E30, která je dnes autem za miliony v jakkoli lepším stavu, nemá se svou technikou na šesti- a osmiválcové nástupce šanci, jejím rajónem jsou klikaté okresky. Ale jinak? E36 nepředvádí vzhledem k parametrům srovnatelným s E46 v podstatě nic, E90 nestačí ani na E46 a F80? Ta je navzdory skoro 10 létům na krku prakticky stejně rychlá jako současná G80, protože je o hodně lehčí a ne zase o tolik slabší.

Ale podívejte se na to sami. S M3 si více užijete jinde než na letišti, nicméně fakt, že - vyjma slabé E30 - v tomto klání dalece zastiňují své předchůdce resp. vyrovnávají či překonávají své následníky právě liché generace (v tomto případě ta třetí a pátá) leccos naznačuje. Z této šestice naše srdce nejvíce hoří právě pro E46 a nakonec i F80 jako nejlepší moderní interpretaci myšlenky M3. Nová G80 už je příliš všední, komfortní, odtažitá, těžká, „elektronická”...


Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 1 - BMW M3 a M4 vsechny generace 09Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 2 - BMW M3 a M4 vsechny generace 10Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 3 - BMW M3 a M4 vsechny generace 11Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 4 - BMW M3 a M4 vsechny generace 15Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 5 - BMW M3 a M4 vsechny generace 16Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 6 - BMW M3 a M4 vsechny generace 17Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 7 - BMW M3 a M4 vsechny generace 18Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 8 - BMW M3 a M4 vsechny generace 19Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 9 - BMW M3 a M4 vsechny generace 20Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 10 - BMW M3 a M4 vsechny generace 21Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 11 - BMW M3 a M4 vsechny generace 22Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 12 - BMW M3 a M4 vsechny generace 23Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 13 - BMW M3 a M4 vsechny generace 24Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 14 - BMW M3 a M4 vsechny generace 25Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 15 - BMW M3 a M4 vsechny generace 26Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 16 - BMW M3 a M4 vsechny generace 27Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 17 - BMW M3 a M4 vsechny generace 28Souboj všech generací BMW M3 ve sprintu ukázal oprávněnost uctívání i zavrhování některých z nich - 18 - BMW M3 a M4 vsechny generace 29
Kdo si chce pořádně prohlédnout všechny generace M3 ze stejné perspektivy, španělské zastoupení BMW je pro nás svého času přesně takto nafotilo. Foto: BMW

Zdroj: Carwow@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.