Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Tesla musí zastavit výrobu většiny aut v Německu. Rozjede se až za měsíc, další fabriky mají následovat
12.1.2024 | Petr Miler
Nejen automobilovému světu jako by v posledních letech nebylo dopřáno být chvíli v klidu. Problémy se tentokrát dotkly továrny Tesly u Berlína, ta ale má být jen první z řady automobilových fabrik, které doplatí na eskalaci situace v Rudém moři.
Americkému výrobci elektromobilů nezbude než zastavit výrobu naprosté většiny nových vozů v továrně v Grünheide u Berlína. Agentura Reuters informuje, že zastavení si vyžádaly útoky ze strany jemenských rebelů v Rudém moři, které rejdařské firmy donutily změnit přepravní trasy a dočasně nevyužívat zkratky přes Suezský průplav.
„Kvůli chybějícím komponentům jsme nuceni pozastavit výrobu vozidel v Gigafactory Berlin-Brandenburg s výjimkou několika oblastí mezi 29. lednem a 11. únorem,” uvádí Tesla oficiálně k celé věci. Výroba nebude bude plně obnovena dříve než 12. února, tedy za dlouhý měsíc, byť po část zbývajícího období ještě pojede ze skladových zásob.
„Ozbrojené konflikty v Rudém moři a související přesuny přepravních tras mezi Evropou a Asií přes Mys Dobré naděje ovlivňují také výrobu v Grünheide,” říká dále k věci Tesla, která se tak stala první významnou automobilkou, na kterou tyto události takto dopadly. „Nelze ale věřit tomu, že budou jediní, spíše jsou první, kdo tento problém pocítil,” glosuje tuto událost Sam Fiorani, viceprezident analytické společnosti AutoForecast Solutions.
Podle něj jde o další projev faktické závislosti evropské výroby čehokoli na Asii, zejména pak na Číně, který se tak dříve nebo později projevit musel: „Spoléhání se na tolik klíčových komponentů z Asie, konkrétně z Číny, bylo potenciálním slabým místem v dodavatelském řetězci každé automobilky. Tesla se velmi spoléhá na Čínu, pokud jde o bateriové komponenty, které je třeba přepravovat do Evropy přes Rudé moře,” dodává.
Rejdaři tak místo Suezu volí cestu okolo Mysu dobré naděje, která je citelně delší a zabere asi o 10 dnů více času. Podle aktuálních informací se touto oklikou vydalo víc než 2 000 lodí, a tak lze - jak naznačil Sam Fiorani - čekat problémy nejen v dalších továrnách, ale i v dalších odvětvích, která nepracují se skladovými zásobami, jimiž by bylo možné ztrátu dodávek vykompenzovat.
Dodejme, že Tesla dnes v Grünheide vyrábí okolo 250 tisíc aut za rok, takže dvoutýdenní odstávka způsobí nevyrobení asi 10 tisíc vozů. Cílem firmy ale bylo zvýšit produkci postupně na 500 tisíc a posléze až na 1 milion aut za rok, ztráty tedy mohou být i vyšší. Většinu z 11 500 zaměstnanců továrny čeká neplánované volno.
Továrna Tesly v Německu se prakticky zastaví. Dojdou jí díly, které teď není reálně možné dovážet přes Suezský průplav. Foto: Tesla
Zdroje: Reuters, Tesla
Bleskovky
Nejnovější články
- Bizarní nová Lancia Ypsilon se začala prodávat. Oproti předchůdci má kontroverzní nejen vzhled, ale i ceny
včera - Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
včera - Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
včera - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
včera - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
včera