Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
„Mr. Bean” má na svědomí dodnes nejdražší pojistnou událost na autě v celé historii
16.8.2020 | Petr Miler
Chce vskutku výjimečnou kombinaci událostí, aby něco takového vůbec bylo možné. Ale v tomto případě se to sešlo a výsledek dodnes dokáže udivit.
Rowan Atkinson je dobrým příkladem toho, že ježděním v Mini se dá propracovat až k jednomu z nejvzácnějších supersportů světa. Jen je tedy nutné, aby v prvním jmenovaném autě jezdila filmová postava typu Mr. Bean, skutečný člověk si skrze něj k McLarenu F1 nepomohl asi nikdy. Právě tento vzácný sporťák je jedním z mnoha výjimečných aut, která slavný britský komik kdy vlastnil a právě původní F1 se mu v srpnu 2011 „podařilo” nabourat.
Nevypadalo na nějakou extrémně těžkou nehodu, sám Atkinson z auta vystoupil jen s pochroumaným ramenem a ani vůz se nezdál být zničený nadobro. Nebyl, jeho uvedení do původního stavu se ale ukázalo být mimořádně komplikovaným. A také nutným skoro za jakoukoli cenu vzhledem k tomu, že běžná pojistná matematika v případě tohoto skvostu nefunguje.
Auto tak skončilo v sídle McLarenu ve Wokingu, kde si s ním hráli celý jeden rok a pojišťovně Rowana Atkinsona vystavili neuvěřitelně tučný účet: 910 000 britských liber, tedy dnešním kursem něco přes 26 milionů Kč a dobovým ještě asi o milion více. Už v té době se o této pojistné události hovořilo jako o absolutně nejdražší v dějinách britského pojišťovnictví. A dnes, o 8 let později, si můžeme říci, že o nic podobného se v případě pojištění aut nepostaral nikdo jiný na celém světě.
Chtělo to totiž nejen výjimečné auto, ale i výjimečného majitele a také výjimečnou shodu okolností. Pojistná matematika totiž podobně drahé opravy obvykle zdaleka nepřipustí. Přístup pojišťoven je čistě racionální - auto má určitou pojistnou hodnotu, která by měla odpovídat skutečné ceně vozu v době nehody. Pak je tu cena opravy, která v případě větších poškození snadno přesáhne aktuální hodnotu auta. A protože pojišťovny nechtějí riskovat, že by za opravu platily více než za nové auto, už v případě odhadu ceny opravy přibližně na polovinu hodnoty vozy raději zaplatí pojistnou hodnotu poníženou o cenu toho, co vám z auta zbylo. Protože oprava se vždy může ukázat komplikovanější, a tedy i dražší, než se na první pohled zdá.
„Pan Bean” dal za McLaren F1 jako za nové auto 640 tisíc liber, tak jak je možné, že bylo o dekádu a půl později opraveno za 910 tisíc liber? Je to prosté, už v roce 2011 byla cena auta enormní, na aukcích se už tehdy pohybovala v řádu milionů dolarů a dnes jde klidně o desítky. Pojišťovna by tedy zjevně musela v případě totální škody Atkinsonovi platit více než kolik „vysolila” za opravu, a tak se zkrátka opravovalo, klidně rok a klidně za 26 milionů. Navíc Atkinson je pan někdo a pojišťovna nemohla riskovat svou pověst jakýmkoli úskokem. Toto se opravdu stane maximálně jednou za deset let, nebo spíše jednou za sto.
Rowan A. se každopádně dočkal svého McLarenu v jeho původní podobě a návrat do něj prý byl stejně příjemný, jako si obléci si oblíbený svetr. Pikantní je, že si jej nechal další čtyři roky a teprve poté jej prodal. Cena? 8 milionů liber, asi 231 milionů Kč - více jak 12násobek původní ceny a skoro 10násobek ceny opravy. Slušná suma na tehdy 18 let starou „bouračku”...



Rowan Atkinson vstoupil do historie i jinak než Mr. Bean, jeho relativně drobná nehoda je dodnes největší automobilovou pojistnou událostí v historii světa. Foto: Drive Tribe
Auto přesto čtyři roky po nehodě prodal tak draho, že na něm vydělal stovky milionů korun. Foto: The Telegraph
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
Volvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 2 hodinamiK mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva