Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Vlastnictví legendárního McLarenu F1 ruinuje i milionáře, jen výměna čelního skla stojí přes 740 tisíc Kč
18.11.2023 | Petr Miler
Představa, že koupí slavného auta s neustále rostoucí hodnotou nutně vyděláte majlant, se zas jednou rozplývá. Pokud takový vůz necháte nehnutě stát v garáži, pak možná, ale jakmile s ním začnete jezdit, můžou vás čekat velmi nepříjemná překvapení.
Pohybuji se prakticky celý život v komunitě velkých automobilových nadšenců - bohatých i chudých, tlustých i štíhlých, subtilních i vzrostlých. Je to zkrátka nadšení, které překonává jindy podstatné rozdíly mezi lidmi, a tak se stýkám i s velmi dobře situovanými jedinci, kteří dali dohromady více či méně úctyhodné sbírky aut. K jejich smůle jsou to ale obvykle takoví, co si nemohou pomoci a s těmito auty jezdí.
Smůle, ptáte se? Jak se to vezme, bavíme-li se ale o ekonomických aspektech, pak je to zkrátka tak. I když neustále slyšíme o tom, jak rychle rostou ceny starších cenných aut a jak moc se na nich dalo či dá vydělat, málokdo vám řekne o tom, kolik ho to či ono auto v mezičase stálo. Pokud někdo vůz v roce 2005 koupil, zavřel ho do garáže, odpojil baterku a po 18 letech se na něj přišel podívat a nanejvýš investoval do základního servisu, bylo to terno. Ale kdo to reálně dělá? A pokud ano, co z toho má krom vydělaných peněz? A zaslouží si úctu tvrdého jádra automobilových fandů? Odpovíte si patrně sami.
Nedávno jsem byl v kontaktu s jedním známým, který je velkým fanouškem BMW M. Má jich spoustu, nepořídil si je ale na leštění v obýváku, jezdí s nimi, se všemi. Je to na jednu stranu krásné, sám ale říká, že i když při počtu aut, která vlastní, a příležitostech, kdy s nimi může vyrazit, vlastně s žádným neujede moc, držet všechny vozy v akceschopném stavu je velmi drahé. Už formální věci typu pojištění různého rozsahu lezou do peněz, pokud navíc chcete vůz typu BMW M řídit jako BMW M, pak musíte počítat s tím, že udržovat jej permanentně fit není zdaleka zadarmo. I když tedy hodnota jeho kolekce papírové roste závratným tempem, celková bilance může být snadno negativní či nanejvýš neutrální.
Něco podobného zjevně může platit i o ještě výjimečnějších vozech. Neznám nikoho, kdo by vlastnil ikonický McLaren F1, jak ale informují kolegové z Motor1, ani život s tímto vozem nejsou jen krásné chvíle plné dobrých pocitů z bezvadné investice. A je to v principu stejný příběh - auto stojící v garáži bude terno, ale dokážete vůbec mít v garáži takový skvost a pak jezdit s Passatem TDI? Bude to těžké.
Že na tomto autě stojí spoustu peněz kdeco, každý hloupý servis, jsme zmiňovali nejednou, nyní tu máme jednu novou informaci. Poté, co hned dvěma ježděným exemplářům po vyjížďce na americké Sonoma Raceway v Kalifornii prasklo čelní sklo, se dozvídáme o tom, že výměna každého z nich stála majitele - podržte se - 33 tisíc dolarů, tedy přes 740 tisíc Kč. Originálních skel už existuje jen pár, nová se nevyrábí, a tak vám McLaren jedno prodá za 25 000 USD, zbytek sebere práce. 8 tisíc USD, tedy asi 180 tisíc Kč, jen za výměnu skla? Asi jsem se měl vyučit mechanikem...
Tak jako tak je to drahé a je to jen třešinka na dortu všech výdajů s vlastnictvím tohoto auta spojených. A neutěšujte se pojištěním, to bude tak drahé, že raději dáte čas od času 740 tisíc za sklo. I tak se při růstu jeho hodnoty může vyplatit jej vlastnit, nic to ale nemění na tom, že musíte dál vydělávat miliony a miliony ročně jen za to, abyste jej udrželi fit. Tedy pokud s ním chcete aspoň občas jezdit...






McLaren F1 je fascinující auto, nepochybně životní dílo Gordona Murrayho a jeden z nejlepších silničních vozů všech dob. I proto jeho hodnota neustále roste, jenže majitelé, kteří jej používají, se musí připravit na stratosférické provozní náklady. Foto: McLaren
Zdroj: Motor1
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Věříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 2 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB