Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 skvělých starých reklam na auta, které by dnes neprošly: ano, bylo líp
23.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dnešní doba svázaná tolika pravidly, že pro kreativitu nezbývá mnoho prostoru. Nakonec se o tom přesvědčil i Top Gear, ne vždy tomu tak ale bylo.
Pamatujete-li si na pokus o vytvoření reklamy na Volkswagen Scirocco TDI s režiséry Jeremym Clarksonem a Jamesem Mayem v Top Gearu (a pokud ne, připomene vám jej první video níže), jistě si pamatujete i na pravidla, kvůli kterým jejich návrhy u reklamní agentury neprošly. Že nebude přípustná sebevražda, je samozřejmé, ale zobrazení rychlosti u auta, které má být sporťákem, bychom tak nějak očekávali.
Pochopitelně, Clarkson s Mayem si z toho do značné míry dělali legraci, jinak by těžko přišli s nápadem reklamy jako pohřbu, kde je rakev nesena modelkou v bikinách - černých, samozřejmě, jsme přeci na pohřbu - a vstrčena do zádě Scirocca. Samozřejmě se tam nevešla a trčela ven otevřenými třetími dveřmi.
Pravdou ale je, že dnešní reklamy na auta nepatří k tomu nejzáživnějšímu, nejzábavnějšímu a nejchytřejšímu, co člověk může na tomto poli potkat. Občas se objeví špičkování mezi Audi a BMW nebo tak někým na billboardech v USA, ale to je tak všechno. Starší reklamy jsou tedy nezřídka mnohem zajímavější, a to právě proto, že kreativita tvůrců dříve nebyla tak svázána všemožnými pravidly - ať už psanými, nebo nepsanými.
Výše zmiňované „nebezpečné zobrazení rychlosti” je jen tou nejtypičtější věcí, která u automobilových reklam neprojde, zakázané je i cokoli jiného, co by mohlo sebezprostředkovaněji svádět k nebezpečnému chování. Většina zemí dnes nedovoluje ani srovnávací reklamu, která zajímavost umocňuje a zbytek zařídí autocenzura či nekonečná snaha o politickou korektnost - narážky na pohlaví, věk, sociální postavení, rodinný status, s nadsázkou míněná bezohlednost ke komukoli, nic z toho dnes neprojde.
Nakonec známe případy zakázaných reklam z poslední doby a nově můžeme posloužit i jedním velmi kontroverzním případem - na druhém videu níže vidíme reklamu, která byla pro mnohé stížnosti australských diváků málem zakázána právě u protinožců, a to jen proto, že svádí k zanedbávání rodičovských povinností. Sice je tu docela vzrostlé dítě, které už se o sebe umí do značné míry postarat a nikdy není v reklamě viditelně opuštěno, přesto Australany přivádělo k šílenství pro spojitost s případy úmrtí zapomenutých kojenců v autech. VW si nakonec reklamu obhájil výše zmíněným, přesto ji Australané dále nezřídka hodnotí jako „znepokojující”, „urážlivou” či „nevkusnou”. A nám zrovna přijde být z těch vtipnějších.
V minulosti bylo ještě podstatně zajímavějších reklam více a trochu překvapivé může být, že na internetu člověk najde nejvíc vtipných starých reklam na auta značky Volvo. Dnes vnímána jako výrobce aut pro starostlivé (a zároveň nikoliv chudé) rodiče, s důrazem na bezpečnost nade vše, ještě před pár lety uměla značka Volvo zviditelnit hlavně nejsilnější verze svých aut.
Nejsou to však jen její reklamy, které stojí za zhlédnutí. Na pár dalších se můžete podívat níže. V dnešním světě leckdy až přehnané politické korektnosti takovéto spoty budou jen stěží moci vzniknout, protože nesmí tohle a tamto. Podívejte se na ně i s českými překlady klíčových frází - zaujaly by vás takovéto reklamy spíše než to, co je k vidění dnes?
1. Volvo 740 Turbo
„Jak přežít krizi středního věku s důstojností.”

2. Porsche 911 Turbo
„Nad 5 000 otáček je hlasitější, takže neslyšíte pasažéra křičet.”
3. Turbokombíky Volva
„Co dělat, když rodina přeroste Lotus.”
4. Porsche obecně
„Popravdě, snili jste jako děti o Nissanu nebo Mitsubishi?”
5. Turbokombíky Volva podruhé
„Základní myšlenka stojící za turbokombíkem Volva.”
6. Porsche - výsledky Le Mans 1983
„Nikdo není dokonalý.”
7. Volvo GLT
„Konečně iracionální důvod, proč si koupit Volvo.”
8. MGB
„Vaší matce by se nelíbilo.”
9. Saab
„Bourat s Volvem je velmi bezpečné. Pokud sedíte v Saabu.”
10. Citroën 2CV
„Rychlejší než Ferrari.”
„Při jízdě maximální rychlostí 71,5 mph (111 km/h) Citroën 2CV předjede Ferrari Mondial, které jede 65 mph (105 km/h).”
„Stejné množství kol jako Rolls-Royce.”
„Kolik kol má rolls-royce Silver Spirit? Čtyři. Kolik kol má Citroën 2CV? Přesně stejný počet.”
„Více místa než v Porsche.”
„S až 30 kubickými stopami (850 litry) pro náklad uvnitř není potřeba plastových nosičů na zádi.”
Takhle dopadl Top Gear s jedním ze svých nápadů
A toto je nová reklama VW, která byla pro mnohé stížnosti Australanů málem zakázána. Co je na ni problematického, pochopíte stěží.
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Policie vytáhla z řeky BMW, které pod vodou strávilo nejmíň 35 let. Podívejte se, co z něj zbylo
před 10 hodinamiNěco je hodně špatně, když 843koňový hybrid dokola prohrává souboje s o 220 koní slabším spalovacím „primitivem”
včeraBugatti předvádělo svůj úchvatný nový model bez jakékoli natahovací střechy, pak ale začalo pršet
3.6.2023
Nejnovější články
Zákazníci Tesly zuří, firma jim nově začala dodávat auta s téměř vybitými bateriemi
před 3 hodinami59metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč
před 4 hodinamiV zemi zaslíbené elektromobilům se lidé stále více vrací k ojetým dieselům, je to smutný obraz doby
před 6 hodinamiStellantis už připouští, že na nová auta lidé nebudou mít, otevírá si zadní vrátka k jinému řešení
před 7 hodinamiElektromobily trápí další přehlížený problém, „upíří vysávání” dramaticky devastuje jejich efektivitu
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva