Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
9násobný mistr světa si pro zábavu sjel rallye s 18 let starým autem. Vyhrál. A jak
21.3.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nebyla to žádná vesnická GP, ale regulérní podnik mistrovství Francie. Loeb přesto zvítězil nad řadou nových strojů, včetně Fordu Fiesta WRC.
Motoristický sport poznal jen málo takových fenoménů, jakým je Sébastien Loeb. V mistrovství světa v rallye dokázal suverénně uchvátit bezprecedentních 9 titulů v řadě a seriál opustil snad jen proto, že už ho to přestalo bavit. Vlastně nikdy nebyl pořádně poražen a i když dal světu WRC vale, vidět je dál. Zkusil vícero další disciplín, mimo jiné překonal rekord Pikes Peak a vyhrál by i letošní Dakar, kdyby mu vedení nesebralo kontroverzní rozhodnutí komisařů. Účastní se i dalších klání a občas zavítá také na menší podniky v rallye. O uplynulém víkendu si sjel 29. ročník Rallye National de Haute-Provence v domácí Francii a nad tím, co tam předvedl, zůstává rozum stát.
Svou účast v tomto podniku předem označil za „volnočasovou aktivitu”, takže na ni nevyrazil ani s nejlepší technikou, ani se svým obvyklým navigátorem. Pokud se po zhlédnutí fotky výše ptáte, jestli jel sám, pak odpovídáme: „Skoro.” Stejné označení jména na boku vozu patří jeho manželce Severine, protože... když jedete na „výlet”, vezmete rodinu a ne kolegu z práce. Daniel Elena, jakkoli s Loebem dále jezdí mimo jiné i na onom Dakaru, tentokrát zůstal doma.
Za vůz si Loeb vybral stroj, který by se skvěle vyjímal na rallye historiků, ale ne na aktuálním podniku mistrovství Francie - Peugeot 306 Maxi. To byl v polovině devadesátých let nepochybně schopný soutěžák své třídy, ani tehdy ale neměl na světovou špičku. Delecour s ním v roce 1996 dosáhl i pár lepších umístění v mistrovství světa, ale to bylo všechno - však je to předokolka s atmosféricky plněným dvoulitrem, nic jako čtyřkolky třídy WRC se silnějšími turbomotory.
Takže si Loeb sjel, předvedl svou historickou osobnost v historickém autě, diváci zatleskali, udělali si pár fotek...? Houby s octem, chce se říci. Loeb ke své „volnočasové aktivitě” s manželkou na sedadle spolujezdce ve speciálu z roku 1999 přistoupil s vervou sobě vlastní a stroj s výkonem 280 koní na 960 kg dovezl k vítězství. A jakému... Nejbližší konkurenci porazil o 33 sekund.
Teď si asi říkáte, co to bylo za rallye a že na druhém místě muselo jet něco jako Škoda 160 RS jedoucí za STS Chvojkovice-Brod. Jenže není to pravda. Francouzská rallye má vysokou úroveň, nakonec z ní vzešel i sám Loeb a tím druhým v pořadí byl Eric Fanguiaire na moderním Fordu Fiesta RS WRC s pohonem všech kol a 1,6litrovým turbem pod kapotou. Na dalších místech vidíme stroje tříd R5 a S2000, všechno moderní závoďáky s 4x4 a další 306 Maxi v pořadí ztratil na Loeba skoro 5 minut času.
To je ohromující a být kdokoli od druhého místa dále, jdeme se věnovat něčemu jinému - pokud v aktuálním stroji specifikace WRC neporazíte skoro 20 let starou předokolku, špičkový závodník asi nebudete. Můžeme se jen ptát, jak dlouho by Loeb ještě vítězil, kdyby svět WRC neopustil, jeho um je zjevně nadpozemský. Mimochodem, před pár týdny mu bylo 43 let...


































Loeb si s manželkou pro zábavu sjel domácí rallye v 18 let starém speciálu. Že s ním vyhrál o půl minuty, je skoro nepochopitelné
Slabou konkurenci tu rozhodně neměl
Zdroje: Sébastien Loeb Racing, eWRC Results
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Elektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
před 2 hodinamiPřekvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
včeraMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
včeraFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včeraStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
včera