Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW Isetta Whatta Drag 8,2 V8 Supercharged: jen pro tvé krásné křídlo
30.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Za dva týdny jde do dražby patrně nejvýkonnější Isetta na světě. Zakázkový stroj z muzea miniautomobilů disponuje výkonem 740 koní.
V roce 1998 představila společnost Hot Wheels miniaturu automobilu nazvanou Whatta Drag, postavenou podle návrhu designéra Phila Riehlmana. Hračka byla zmenšenou tříkolkou BMW Isetta, která ale místo jednoválce měla za kabinou osmiválcový big block Chevroletu a tvářila se jako drsný dragster. Úspěch mezi sběrateli i těm nejmenšími „motoristy“ byl tak velký, že Whatta Drag byl součástí sedmi samostatných sérií aut od Hot Wheels a vyráběl se přes deset let.
Ačkoli model auta vypadal spíše jako komiksová karikatura než cosi, co by mohlo skutečně jezdit, v roce 2005 si Bruce Weiner z amerického muzea miniautomobilů „Weiner Microcar Museum“ ve státě Georgia, které má ve své expozici také spoustu těchto italsko-německých vozítek, umínil, že musí vzniknout skutečný funkční stroj. Jeho výrobou pověřil Johna Eversleyho ze společnosti Evermoor LTD.
Výsledkem byla konverze Isetty z roku 1959 v unikátní tříkolku, která vyměnila svůj původní čtyřtaktní jednoválec o objemu 300 centimetrů krychlových a výkonu 13 koní za pořádný kus železa. Do patřičně prodloužené zadní části se nastěhoval big-block V8 od Chevroletu o objemu 502 krychlových palců, tedy 8 226 cm3, doplněný dvojitými karburátory Holley 750 CFM a navíc přeplňovaný mechanicky poháněným kompresorem BDS. Podle tvůrců má tato motorová hračka s jedním zadním, přes dvoustupňovou manuální převodovku poháněným kolem, výkon 740 koní.
Přestože se příliš nepočítalo s tím, že by tento unikát mohl kdy závodit a dokonce i jeho současní majitelé upozorňují, že to není zrovna nejrozumnější nápad, konstruktéři se navzdory tomu snažili dodat tříkolce stabilitu použitím přední nápravy z BMW M3 a krotit ji brzdovým systémem firmy AP Racing.
A proč právě teď píšeme o relativně starším konceptu dragsteru? Protože jde 16. února do dražby přes původně kanadskou, dnes již nadnárodní dražební společnost RM Auctions, která patří ve svém oboru k nejužší špičce a prodává ty nejdražší automobily z celého světa. Whatta Drag rekord asi nepřekoná, ale očekávaná cena v rozmezí 75 až 100 tisíc amerických dolarů také není z nejmenších. Přihodíte si?























Přední kola jsou nazuta do pneumatik B.F. Goodrich G-Force, zadní osmnáctka zase Sumitomo HTRZ II
Zdroj: Worldcarfans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Ford po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
před hodinouZ „Ferrari pro chudé” se stal sen skutečných majitelů Ferrari, na nejlepší kusy dnes ani oni nemají
před 3 hodinamiKolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
před 4 hodinamiLuxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
včeraZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 07:47 - Snowman000
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon