Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M3 E30 s 3,2 R6 kompresor a 576 k: pro puristy nic, pro ostatní víc
16.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pokud jste puristé a zbožňujete M3 E30, tenhle finský stroj vám přivodí horké chvilky. I tak má něco do sebe.
Máte-li auto, které je v podstatě sběratelským artiklem, dost možná si ho ceníte právě pro jeho originální stav. Ze stejného důvodu si ho budou cenit i ostatní, což je dobrý základ, pokud ho někdy budete chtít prodat. BMW M3 E30 je jedním z aut, jejichž ceny v poslední době rostou - a rostou nejvíce u těch kousků, které jsou v originálním stavu.
Matti Jussila z Finska se rozhodl si v roce 2012 také jednu M3 E30 pořídit. V originálním stavu ji však nechat nechtěl; auto si kupuje pro sebe, takže by právě jemu mělo vyhovovat nejvíc. Postupně své auto rozebral, aby zjistil, co všechno bude potřeba opravit nebo rovnou vyměnit. Jenže ne všechno bylo vyměněno za nové originální díly.
Jak prozrazují fotografie, největší změnou bylo přidání dvou válců pod kapotu. Na místo čtyřválce S14 se nastěhoval řadový šestiválec S54B32, tedy motor z M3 E46, oslavovaný pro svůj vysoký výkon, návykový charakter a bleskové reakce na plyn. V sérii má samozřejmě atmosférické plnění, Mattimu však 343 koní v 7 900 otáčkách nestačilo.
Namontoval tedy kompresor Vortec V-3 s mezichladičem a také přemapovanou řídící jednotku z E46 M3. Tlak kompresoru je 0,7 baru. Je tu i nový zakázkový výfukový systém od svodů až po koncovku, který také trochu výkonu přidává. Výsledek je velmi působivý - tahle M3 má 567 koní v bláznivých 8 100 ot./min a 550 Nm. Výkon je přenášen přes spojku Sachs a manuální šestikvalt z M3 E46 dále na sériový diferenciál M3 E30.
Na podvozku tak masivní vylepšení nehledejme, jsou tu nové nastavitelné tlumiče a pružiny K-Sport, brzdy a ramena náprav však jsou sériové. Co sériové není, jsou kola; mají průměr 17 palců a jsou na nich doslova nataženy gumy o šíři 215 mm vpředu a 225 mm vzadu. Právě tahle úprava, natahování malých pneumatik na větší kola, se u nás s uznáním rozhodně nesetká, ale proti gustu...
Vzhled celkově byl také pro Mattiho podstatnou věcí. Oproti sérii tu toho není zas tolik odlišného, pomineme-li snížený podvozek a již zmíněná kola. Ta jsou značky Hartge a mají design údajně vytvořený firmou OZ Racing v 80. letech. Silueta vozu je jinak nezměněná, je tu i stejné křídlo; trochu upraveny jsou jen nárazníky a i zde přibyly v podstatě sériové díly - z M3 E30 Evolution III.
Ovšem, lak není originální; perleťová červená Rocket Red přispívá dost výrazně k tomu, že má člověk pocit, že se dívá na silně upravené auto. Kdyby tahle M3 zůstala stříbrná, bílá nebo černá, jistě by působila úplně jinak. A také je dost výrazná černě flokovaná kapota, tj. pokrytá materiálem připomínajícím semiš. Tahle úprava je diskutabilní podobně jako natažené pneumatiky, ale údajně si získává široké uznání ostatních petrolheadů, kteří Mattiho M3 potkají.
Za zmínku stojí také interiér, ale ne kvůli nějakým ohromným úpravám, jako spíš proto, že zůstal téměř sériový. Dokonce nebyly vymontovány ani zadní sedačky, třebaže prostor pro lidi vzadu vyplňuje vyjímatelný ochranný rám. Přední sedačky pocházejí od Recara a nejsou originální, ale vznikly ve stejné době jako M3 E30, takže jako pěst na oko nepůsobí. A je tu i sériový volant.
Z toho, kolik prostoru vidíme mezi předním spoilerem a asfaltem, by se dalo soudit, že se tohle auto vozí na přívěsu a jezdí jen pomalu po plochách srazů. Na srazy Matti jezdí, pochopitelně, ale po vlastní ose. Vůz dokončil teprve letos a stihl pár srazů nejen ve Finsku, ale také v Norsku, Švédsku a dokonce v Německu, kde mezi 9 tisíci dalšími BMW vyhrál cenu za nejlepší auto srazu.
Jeho stroj je rychlý, zajímavý a unikátní, třebaže originality na něm příliš nezbývá. Svému majiteli ale působí radost a to je to hlavní - a důležitější než to, aby bylo auto za několik let prodáno co nejdráže...




































Tahle M3 E30 není sériová ani zdaleka, vzhledově ale hodně dělá lak a kola
Zdroj: Speed Hunters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025Návrat uměle zaříznutých osmiválců ukazuje sílu trhu, auta jimi vybavená dostanou nový znak jako symbol vzdoru
7.6.2025Šéf čínského gigantu říká, že tamní „elektrická revoluce” je nafouknutá bublina. Automobilky bez marží žijí na hranici krachu jen díky státu
7.6.2025Zájem Američanů o elektrická auta spadl nejníž za mnoho let, prodeje elektrických Fordů a Kií klesly až o 98 procent
8.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva