Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky

V době všeobjímajícího downsizingu si nedokážeme představit ani čtyřválec o objemu 2,84 litru, natož pak ještě desetkrát větší. Takový vznikl před 108 léty s jediným účelem, teď se prohání v Goodwoodu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky

5.7.2019 | Petr Miler

Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V době všeobjímajícího downsizingu si nedokážeme představit ani čtyřválec o objemu 2,84 litru, natož pak ještě desetkrát větší. Takový vznikl před 108 léty s jediným účelem, teď se prohání v Goodwoodu.

Letošní Festival rychlosti v Goodwoodu je v plném proudu a mezi spoustou zajímavých účastníků má i jednoho velmi neobvyklého účastníka - Fiat S76, nazvaný Turínská bestie. Tento vůz vznikl v roce 1911 za jediným účelem - sebrat rekord nejrychlejšího auta světa německému vozu Blitzen-Benz. Povedlo se, a to hlavně díky čtyřválci o objemu 28,4 litru, který na zadní kola řetězovým pohonem posílá asi 300 koní.

Auto je v podstatě jen velký motor na kolech a je obdivuhodné, že se s ním v roce 1911 někdo rozjel až na 187 km/h, což tedy stačilo na světové prvenství. Nebyl to konec evoluce, o dva roky později bylo vozu naměřeno nové maximum dokonce 213 km/h v belgickém Ostende. I to by tehdy stačilo na rekord, technická závada ale nedovolila vozu absolvovat druhou jízdu opačným směrem, a tak tento výkon v historických tabulkách nenajdete.

Sám motor je to na svou dobu - vznikl před první světovou válkou - vskutku moderní, je čtyřdobý, s vačkovou hřídelí v hlavě válců (rozvod OHC) a s dvěma svíčkami na válec. Není to apríl - tento vůz se u nás už objevil v souvislosti s prvním nastartování po zhruba 100 letech, které proběhlo koncem roku 2014. Předcházela mu 10 let trvající renovace, při které z pouhých dvou kusů S76 na světě vznikl tento jediný funkční.

Vůz se měl na Festivalu rychlosti ukázat už v roce 2014, ale z důvodu mechanického problému se nepovedlo nahodit motor. Na videu, na které se můžete podívat níže, se Bestie na tomtéž místě předvádí už v plné parádě a rovnou se vydala i na trať goodwoodského závodu do vrchu, kde ji její řidič a majitel v jedné osobě - Duncan Pittaway - příliš nešetří. V zájmu zachování dobrého spaní doufáme, že se letošního Goodwoodu neúčastní nikdo z bruselských úředníků - motor bez turba o objemu 28,4 litru by pro něj mohl být v dnešní době pořádnou noční můrou...


Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 1 - 1910 fiat s76 01Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 2 - 1910 fiat s76 02Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 3 - 1910 fiat s76 03Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 4 - fiat s76 jizda goodwood 01Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 5 - fiat s76 jizda goodwood 01aBrutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 6 - fiat s76 jizda goodwood 02Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 7 - fiat s76 jizda goodwood 03Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 8 - fiat s76 jizda goodwood 04Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 9 - fiat s76 jizda goodwood 05Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 10 - fiat s76 jizda goodwood 06Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky - 11 - fiat s76 jizda goodwood 07
Turínská Bestie se po kompletní renovaci ukázala v akci už dříve, teď řádí v Goodwoodu

Zdroj: Motor1

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše