Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Brutální čtyřválec o objemu 28,4 litru i po sto letech dál děsí bruselské úředníky
5.7.2019 | Petr Miler
V době všeobjímajícího downsizingu si nedokážeme představit ani čtyřválec o objemu 2,84 litru, natož pak ještě desetkrát větší. Takový vznikl před 108 léty s jediným účelem, teď se prohání v Goodwoodu.
Letošní Festival rychlosti v Goodwoodu je v plném proudu a mezi spoustou zajímavých účastníků má i jednoho velmi neobvyklého účastníka - Fiat S76, nazvaný Turínská bestie. Tento vůz vznikl v roce 1911 za jediným účelem - sebrat rekord nejrychlejšího auta světa německému vozu Blitzen-Benz. Povedlo se, a to hlavně díky čtyřválci o objemu 28,4 litru, který na zadní kola řetězovým pohonem posílá asi 300 koní.
Auto je v podstatě jen velký motor na kolech a je obdivuhodné, že se s ním v roce 1911 někdo rozjel až na 187 km/h, což tedy stačilo na světové prvenství. Nebyl to konec evoluce, o dva roky později bylo vozu naměřeno nové maximum dokonce 213 km/h v belgickém Ostende. I to by tehdy stačilo na rekord, technická závada ale nedovolila vozu absolvovat druhou jízdu opačným směrem, a tak tento výkon v historických tabulkách nenajdete.
Sám motor je to na svou dobu - vznikl před první světovou válkou - vskutku moderní, je čtyřdobý, s vačkovou hřídelí v hlavě válců (rozvod OHC) a s dvěma svíčkami na válec. Není to apríl - tento vůz se u nás už objevil v souvislosti s prvním nastartování po zhruba 100 letech, které proběhlo koncem roku 2014. Předcházela mu 10 let trvající renovace, při které z pouhých dvou kusů S76 na světě vznikl tento jediný funkční.
Vůz se měl na Festivalu rychlosti ukázat už v roce 2014, ale z důvodu mechanického problému se nepovedlo nahodit motor. Na videu, na které se můžete podívat níže, se Bestie na tomtéž místě předvádí už v plné parádě a rovnou se vydala i na trať goodwoodského závodu do vrchu, kde ji její řidič a majitel v jedné osobě - Duncan Pittaway - příliš nešetří. V zájmu zachování dobrého spaní doufáme, že se letošního Goodwoodu neúčastní nikdo z bruselských úředníků - motor bez turba o objemu 28,4 litru by pro něj mohl být v dnešní době pořádnou noční můrou...
Turínská Bestie se po kompletní renovaci ukázala v akci už dříve, teď řádí v Goodwoodu
Zdroj: Motor1
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 3 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova