Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bugatti Chiron při měření výkonu málem strhlo brzdu, výsledky jsou i s obyčejným benzinem famózní
7.12.2021 | Mirek Mazal
Jedno z nejvýkonnějších, nejrychlejších a nejdražších aut planety se prodává už pěkných pár let, přesto jsme jej dosud nemohli vidět na „motorové brzdě”. Teď konečně máme příležitost.
Měření výkonu motoru s pomocí válcové zkušebny je docela normální věc a ukazovali jsme vám už spoustu aut, kterak se takto snaží předvést, co v nich vězí. Stále poslední generaci francouzsko-německého hypersportu jsme ale takové situaci nikdy neviděli. Ostatně, o výkonu Bugatti běžně nemá nikdo důvod pochybovat, do jeho ladění se pustí málokdo a i kdyby některý z majitelů to či ono podstoupil, pořád to neznamená, že dá někomu příležitost to zachytit na video. Tentokrát se to ale stalo.
Jak byste u Bugatti čekali, nešlo to jen tak, a to ze dvou důvodů. Jednak je Chiron velmi nízkým autem s kompletně zakrytovaným spodkem, který by se při umístění vozu na válce mohl odřít. Nejprve tedy bylo nutné jej odmontovat, což je samo o sobě odvážnou operací - pár škrábanců může způsobit škodu za miliony. Dalším problémem je pak auto samo, dá-li se to tak nazvat.
Sériové provedení původního Chironu má z továrny disponovat výkonem až 1 103 kW (1 500 koní) a točivým momentem nejvíce 1 600 Nm na klice osmilitrového šestnáctiválce. To jsou hodnoty, které spousta zkušeben vůbec není s to změřit a i pro tu použitou to byla zkouška ohněm - má zvládnout změřit motor o výkonu maximálně 2 000 koní, ale je to jen teoretická, dříve neověřená hodnota. Vážně tedy hrozilo, že bude nad její možnosti. Nakonec ale před Bugatti obstála a z provedených měření vyplynuly naměřené hodnoty 1 007 kW (1 369 koní) a 1 577 Nm na kolech.
Může se to zdát jako zklamání, ale opak je pravdou - jde o vynikající výsledky nad rámec očekávání. Chiron používá automat a pohon 4x4, u nějž se běžně počítá s 20% ztrátami výkonu na cestě od motoru ke kolům. Přepočtem na kliku hodnoty vychází skvěle - černo-modrá bestie může disponovat odměřeným výkonem až 1 208 kW (1 642 koní) a točivým momentem 1 892 Nm. To jsou famózní výsledky a i kdybychom počítali s menšími ztrátami (méně než 15 % to ale snad nemůže být nikdy), budou bezpečně překonávat tovární hodnoty.
Je navíc třeba dodat, že v nádrži byl natankován 93oktanový „americký” benzin, který přibližně odpovídá našemu Naturalu 95. Uvážíme-li, že oktanů snadno mohlo být víc, jsou výsledky vozu skutečně ohromující. Se zmíněným limitem zkušebny nebylo daleko dorovnání jejich maximálních možností. Podívejte se na to sami, test shrnují hned dvě videa níže.






Bugatti Chiron bylo odměřeno s předpokládaným maximálním výkonem 1 642 koní na klikové hřídeli, s pouhým 93oktanovým benzinem dle amerických norem. Ilustrační foto: Bugatti
Zdroj: Motor1
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva