Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ceny aut v ČR v roce 1998. Kolik tehdy stály Škody? A co takový VW Passat?
15.11.2018 | Petr Miler
Bylo to 9 let po revoluci a 5 let po rozdělení Československa. Škodovka dále ještě nabízela Felicii a Octavie se teprve stávala slavnou. Ceny tomu odpovídaly, lépe než dnes ale stejně nebylo.
Lidé mají tendenci říkat, že bývalo lépe. Někteří jsou schopni i hodiny vyprávět o tom, jak všechno bylo skvělé a dnes už to nestojí za nic. Obvykle to není pravda, podobné vnímání reality je ale do značné míry přirozené - naše podvědomí tíhne k tomu si dobré věci pamatovat a ty špatné zapomínat. Je to skoro nutná podmínka k přežití, neboť kdyby to tak nebylo, většina z nás by se psychicky zhroutila asi ve čtyřech letech poté, co třikrát vyklopíme zmrzlinu na zem a dvakrát si šlápneme na nové autíčko.
Naštěstí ale ještě máme rozum, který by nás měl upozornit na to, že ta dovolená na Lipně v roce 1978 nebyla tak krásná, když o pár kilometrů jižněji stříleli po lidech, co chtěli na dovolenou do Itálie. Třeba jen to a víc nic, přesto nemohli. Dnes se ale v minulosti vrátíme do doby o 20 let pozdější, kdy u nás panovaly o poznání uvolněnější poměry. Bylo 9 let po Sametové revoluci, po ekonomické stránce jsme za tu dobu ušli obrovský kus vpřed, a tak už si i obyčejní lidé mohli koupit kde co „západního”.
Leckdo bude na tuto dobu vzpomínat pozitivně i proto, že nominální ceny aut byly relativně nízké. Platilo to zejména o Škodách, které stále ještě platily za dostupná auta a nemohly si tolik vyskakovat. Jedním z nejlevnějších vozů té doby byla (čerstvé modernizovaná) Škoda Felicia, kterou bylo možné koupit ve verzi LX s motorem 1,3 o výkonu 40 kW od 229 900 Kč. Za 10 kW navíc „stejného” motoru se připlácelo 14 tisíc, za motor 1,6i 55 tisíc, za naftový 1,9D 60 tisíc.
Felicie dnes není dokonale srovnatelná s ničím, bylo to auto mimo obvyklá měřítka - relativně jednoduché, ale na svou cenu také neobvykle prostorné. Za necelých 230 tisíc tak šlo koupit opravdu velmi univerzální auto, se kterým je dnešní Fabia stěží srovnatelná. Takový Rapid k němu ale nemá daleko a přijde v základu s motorem 1,0 TSI na 299 900 Kč. Takže bylo líp?
Jednoduchým pohledem ano, jenže průměrný plat v roce 1998 byl 11 705 Kč, vážně tak málo. Letos dává statistika ČSÚ v tomtéž případě cifru 31 851 Kč, tedy více jak 2,5krát tolik. Že na ni většina lidí nedosáhne? To je pravda, ale to v roce 1998 nebylo jiné, je to prostě průměr. A touto optikou je dnes i Rapid 1,0 TSI dostupnější nesrovnatelně více - na základní „feldu” bylo v roce 1998 třeba 19,64 průměrného platu, dnes na základní Rapid stačí necelých 10 platů. A troufneme si říci, že dostanete v naprosté většině ohledů lepší vůz.
To samé platí o Octavii, ještě mnohem lepším autě, které stálo od 349 900 Kč s tehdy slušným motorem 1,6 MPI. Takhle málo dnes Octavie nestojí ani zdaleka a už v druhé nejhorší výbavě přijde ze základním tříválcem 1,0 TSI na 473 900 Kč. Ale znovu - přepočteno na naše příjmy je dnes i ve špičkovém provedení dostupná nanejvýš stejně, v základu o mnoho snáze.
Jedna věc ale přece jen příjemněji působila - rozptyl ceny nových vozů v závislosti na verzích byl tehdy nesrovnatelně menší než dnes. Ona Felicia začínala na 229 900 Kč za LX 1,3i a končila na 321 900 Kč za GLX 1,9 D. Více už kdy stála akorát verze Laurin&Klement, která ve verzi Combi atakovala hranici 400 000 Kč. Dnes může Octavie ve špičkovém provedení se všemi příplatky stát skoro trojnásobek základní ceny.
A jinde to nebylo jiné - Passat 1,6 začínal na 602 tisících, ale jako 2,8 V6 4x4 vyšel na 845 tisíc. Dnes začíná na 679 900 Kč za verzi 1,4 TSI, verze 2,0 TSI 4x4 ale stojí 1 089 900 Kč. Je vidět, že automobilky tlačí (relativně) ceny aut stále níže, pokud si ale „vyhodíte z kopýtka”, připlatíte si citelně více. V roce 1998 se rozdíl mezi cenou základu a vrcholu pohyboval v relativně nízkých desítkách procent, dnes snadno překonáme i dvojnásobek, jak jsme nedávno probírali.
Zajímavá je ještě jedna věc - ceny BMW. Ty jsou dnes stejné nebo nižší i nominálně, model 520i dnes koupíte za prakticky stejnou cenu, o základu řady 1 ani nemluvě, ta je coby nástupce trojkového Compactu mnohem levnější. Tady ale posun není dán ani tak tím, kam jsme se od té doby posunuli my, ale píše mnichovská značka - tehdy to byla o poznání prestižnější auta pro náročnější klientelu, dnes se na pomyslném žebříčku úrovně automobilových značek pohybuje o poznání níže a bojuje o masovější klientelu. Ceny tomu odpovídají.
Podívejte se ale sami, co tehdy oblíbené vozy stále v tabulce níže a srovnejte si je případně s dnešními ekvivalenty. A pro lepší ponoření do tehdejší reality přidáváme i dobový katalog Škody Felicia i s kompletním ceníkem, což je také zajímavá podívaná. Třeba už kvůli tomu „sportovnímu výfuku” a vůbec pozoruhodné nabídce příslušenství...
Ceny vybraných nových aut v ČR v roce 1998

Ceník a katalogy Škody Felicia z roku 1998
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
včeraČínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ivan „Hrozibus” dojezdil. Legendární antarktický stroj dokončil poslední cestu, teď všichni doufají, že neskončí ve šrotu
před 8 hodinamiDojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné
před 10 hodinamiMazda konečně dostala do prodeje slibovaný sedan s pohonem zadních kol, srdce lidí si jím ale asi nezíská
před 11 hodinamiAuto z dob lidových sporťáků s řízením zadních kol v dokonale originálním stavu po 1. majiteli je dnes v prodeji naprostou raritou
dnesMercedes po sérii požárů svolal do servisů desítky tisíc aut dvou typů, lidem vrací podstatně horší vozy
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva