Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bratři z NDR si usmysleli, že si postaví Porsche. Dokázali to, existuje dodnes
10.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Chtít za Železnou oponou jezdit v prestižním sporťáku je stejně komické jako bláznivé. Nejvtipnější ale je, že se to s drzostí a buldočí vůlí podařilo.
Po kapitulaci Německa ve 2. světové válce bylo jeho území rozděleno na Spolkovou republiku Německo na západě a Německou demokratickou republiku na východě. Západní Německo se stalo konečnou stanicí bohaté finanční a materiální podpory Marshallova plánu. Na počátku 50. let válkou zdecimovaný průmysl znovu vzkvétal a západní Německo bylo svědkem rychlého hospodářského růstu. Uprostřed toho se objevilo první Porsche - řada 356 bylo po čase prvním respektovaným německým sporťákem.
Zatímco SRN zažívala rozkvět, NDR v zajetí východního bloku kontrolovaném SSSR padala ke dnu. Centrálně plánovaná ekonomika nepřinesla nic dobrého, neschopná komunistická strana se zmohla maximálně na přídělový systém a životní úroveň prudce klesala. Řídit Porsche bylo snem, který se zdánlivě nemohl splnit - jednak na něj skoro nikdo nemohl mít peníze a i kdyby ano, koupit si Porsche v NDR bylo možné podobně dobře jako v tehdejší ČSSR - takové auto prostě nebylo v nabídce.
V této chvíli začal nezapomenutelný příběh dvou dobrodruhů, Knuta a Falka Reimannových. Dvojčata narozená v roce 1932 v Drážďanech vzhlížela k automobilům a oba od malička toužili usednout za volant vlastního sportovního vozu. Jenže poválečná situace v NDR tomuto snu nemohla přát méně. Touha ale byla silnější, proto se jednoho dne rozhodli vrhnout do nelehkého úkolu - postavit si Porsche vlastními silami.
Složitý úkol umocňovala nejen nízká životní úroveň na východě, ale zejména tamní politický systém. Jak se dá postavit podobně schopný automobil v zemi, kde si všichni mají být rovni a na příděl jsou i základní věci potřebné pro život? Zní to skutečně bláznivě odvážní bratři se ale přesto pustili do práce ve své garáži.
Rozebrali staré válečné stroje, které posloužily jako zdroj dílů. Základní komponenty použili z VW Kübelwagen, u nás známý spíše jako Kaďour či Kádík, na ty postavili doma vyrobenou kostru. Trup složili ze starých kusů automobilů, které složitě pasovaly do oblého tvaru dle předlohy. Největší výzvu ale skýtala pohonná jednotka, která měla mít parametry hodné sportovního auta - něco takového staré válečné vozy poskytnout nemohly.
V tomto okamžiku přichází ke slovu zdravá drzost bratrů Reimannových, které nenapadlo nic lepšího, než pořádat automobilku Porsche o díly, které by jim dovolily přestavět motor z Brouku - díla Ferdinanda Porscheho, který měl s motorem modelu 356 leccos společného. Bratři se kvůli tomu osobně vydali do Zuffenhausenu (tehdy to přes západní část Berlína ještě šlo), příliš ale nepochodili - automobilka pochopitelně nechtěla podporovat stavby kopií svých vlastních vozů.
Po skeptickém návratu domů ale obdrželi neskutečný dopis podepsaným samotným Ferrym Porschem. Ten si po vyslechnutí jejich příběhu uvědomil, že jde o fandy, kterým nezbývá než „žadonit” a pro automobilku nepředstavuje jejich aktivita žádné riziko. V dopise doslova stálo: „Pomůžeme vám z vašich nesnází, v následujících dnech vám pošleme sadu použitých pístů a válců, jak jste požadovali. Na oplátku žádáme uhradit přepravní náklady. Přejeme příjemnou jízdu s vaším domácím Porsche.“
Když nadšení kutilové jeli vyzvednout zásilku do západního Berlína, věděli, že riskují. Museli zpět do Drážďan balík propašovat. Napínavá cesta dopadla dobře a původní motory VW Beetle posilnily díly od Porsche. V roce 1954 došlo ke slavnému okamžiku - vůz byl konečně připraven na premiéru. Dvojčata se nedočkavě vydala vstříc dobrodružstvím na jih Evropu se svým domácím Porsche. Dokázali jet rychlostí až 130 km/h. Vůbec jim nevadilo, že nemají platné registrační značky, nával radosti a zadostiučinění byl nepopsatelný.
Později vzniklo pod jménem Lindner Coupé takových replik celkem 13. Tři se dochovaly dodnes a jedna, kterou můžete vidět na hlavním obrázku, byla v tomto stavu nalezena v v první polovině této dekády v Berlíně. Následné renovaci přihlížel sám Falk Reimann a v roce 2016 se dočkal i návratu vozu do dokonalého stavu. O čtyři měsíce po jejím dokončení bohužel zemřel a následoval svého bratra Knuta, který opustil tento svět v roce 2013. Oba však zůstávají v našich srdcích jako dokonalý důkaz toho, že pokud jde o automobilové sny, úsloví „nemožné neexistuje” skutečně platí. Však zítra zkuste někomu říci, že si někdo v NDR v 50. letech postavil vlastní Porsche 356 s díly přímo od Porsche. Bude vás mít za blázna...






Knut and Falk Reimannovi a jejich vlastnoručně postavené auto po vzoru Porsche...
...na jejich popud vzniklo dalších 13 kusů pod názvem Lindner Coupé. Jeden se dočkal dokonalé renovace. Falk Reimann ještě asistoval při obnovení zašlé slávy, bohužel už není mezi námi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
před 4 hodinamiNepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Čínské Porsche za cenu Octavie se začíná stávat obětí svého vlastního úspěchu, zákazníci hrozí žalobou kvůli relativní prkotině
před 2 hodinamiNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
před 3 hodinamiNechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
před 4 hodinamiZnovuzrozená legenda italských sporťáků je balzám na duši staromilců, má V8, manuál a ani jeden digitální displej
před 5 hodinamiVW je nepoučitelný. Ani po fiasku Porsche s elektromobily ho nenapadne nic lepšího než elektrifikovat i auta, pro která se to vůbec nehodí
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva