GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky, i když skrýval kus historie

Automobilové značky se rodí a umírají. V područí velkých koncernů jde to druhé vždy snáz, přesto překvapí, že poslední Oldsmobile už není a nebude v muzeu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky, i když skrýval kus historie

30.4.2019 | Mirek Mazal

GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky, i když skrýval kus historie

/

Automobilové značky se rodí a umírají. V područí velkých koncernů jde to druhé vždy snáz, přesto překvapí, že poslední Oldsmobile už není a nebude v muzeu.

Nejstarší automobilová značka Spojených států a jedna z nejstarších na světě neunesla tíhu nízkých prodejů a musela odkráčet ze scény. To není sci-fi, ale skutečný osud automobilky Oldsmobile, která byla založena 21. srpna 1897 v Michiganu. Později se stala nejstarší značkou koncernu General Motors, dnes už ale v jejím portfoliu nefiguruje - 107 let po jejím zrodu sjelo z výrobní linky v Lansingu poslední vozidlo označené jejím logem.

Ani přechod pod křídla jednoho z největších světových automobilových koncernů tak nezachránil firmu, s jejímiž vynálezy se v autech setkáváme dodnes. Oldsmobile byl kupříkladu první automobilkou světa, která začala do svých aut sériově montovat plně automatickou převodovku. Od roku 1937 konstruktéři pracovali na poloautomatu a v roce 1940 začali do svých modelů hromadně instalovat plně automatické řazení čtyř stupňů nazvané Hydramatic.

Možná nejvíce z celé modelové řady zaujal Oldsmobile Toronado ročník 1966. První velký poválečný automobil byl revoluční svým předním pohonem, který si vystačil s velmi omezeným prostorem. Před spuštěním ostré výroby prototypy najely během testů přes 2 miliony kilometrů, aby si konstruktéři ověřili, že tehdy nezvyklý pohon bude fungovat. Firestone při té příležitosti vyvinul speciální pneumatiky TFD (Toronado Front Drive) s vyztuženými bočnicemi ozdobenými unikátním bílým proužkem.

V 70. letech firma začala nabízet předchůdce dnešních airbagů. Systém air-cushon ze začátku nebyl prodejně úspěšný, ale to bylo jen ticho před bouří, však dnes vnímáme tento prvek pasivní bezpečnosti jako samozřejmost. Sedmdesátá léta přinesla také další úspěch, jakým bylo ocenění za prodej nových vozů. V roce 1977 se stal Oldsmobile teprve třetím americkým výrobcem, který dokázal vyprodukovat milion exemplářů jednoho modelu, oslavencem se stal Oldsmobile Cutlass.

Poslední velký milník automobilky přišel v roce 1995. Poprvé se začal montovat navigační systém Guidestar, využívající navigaci pomocí družice a GPS přijímače. Byl to první systém svého druhu nabízený v sériovém autě.

Následné období ale znamenalo pokles prodejů a celkový úpadek. General Motors v roce 2000 zareagovalo prohlášením o plánovaném ukončení aktivit značky Oldsmobile, ke kterému nakonec došlo v roce 2004.

Ještě před tímto krokem se ale automobilka loučila se všemi svými modely edicemi „Final 500”. Platilo to i o typu Alero, jehož posledních 500 kusů dostalo loga inspirovaná staršími Oldsmobily, tmavě červenou třešňovou barvu a plaketku edice. Tím úplně posledním vyrobeným autem celé éry se stal čtyřválcový sedan Alero GLS, který na důkaz svého významu dostal tu čest být v motorovém prostoru a kufru podepsán úplně všemi pracovníky montážní linky v Lansingu, z nichž někteří nostalgicky přidali i krátký vzkaz. Právě tahle věc při pohledu do nitra vozu vytváří vcelku bizarní scenérie, které zdálky vypadají, jako by se auta zmocnili nějací parazité. Ale při bližším zkoumání je zjevné, že jde o jedno jméno vedle druhého.

Tento poslední mohykán sjel z linky skoro na den přesně před 15 léty, 29. dubna 2004, odkud zamířil přímo do muzea v Lansingu a poté do showroomu pro vozy sbírky GM Heritage Collection. Čekali bychom, že tam zůstane navěky, jedinečný Oldsmobile Alero s památečními podpisy všech svých tvůrců ale ve vlastnictví General Motors překvapivě nezůstal. Jak už tušíte, americká korporace prodala vůz jako nechtěnou skladovku v obyčejné velkoobchodní aukci, v níž jej získal neznámý kupec.

GM neřekl, proč prodal poslední odkaz jedné epochy vlastnoručně podepsaný všemi, kdo se na něm podíleli. A neznámá je i cena, neboť o auto mohli usilovat pouze oficiální dealeři a firma State Line Auto Auction finální nabídku nikdy nezveřejnila. Je pozoruhodné a poněkud smutné, že toto auto i se svým odkazem vůbec zamířilo do světa, navíc tímto způsobem.


GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky, i když skrýval kus historie - 1 - Oldsmobile Alero 2004 posledni vyrobeny prodej dalsi 01GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky, i když skrýval kus historie - 2 - Oldsmobile Alero 2004 posledni z produkce prodej 02GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky, i když skrýval kus historie - 3 - Oldsmobile Alero 2004 posledni z produkce prodej 03GM bez milosti prodal poslední vůz své nejstarší značky, i když skrýval kus historie - 4 - Oldsmobile Alero 2004 posledni z produkce prodej 05
Oldsmobile Alero nebyl úspěšný model, lidé ho nekupovali. Ale jako vzpomínka mohl a měl zůstat součástí expozice muzea GM. Automobilka ho ale prodala v aukci jako kterýkoli jiný přebývající vůz

Zdroj: State Line Auto Auction

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše