Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte

(+ videa) Řidičských rájů není málo, snad žádný z nich se ale tak moc nepodobá Nordschleife. Na Hakone Turnpike se psala historie driftu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte

1.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Řidičských rájů není málo, snad žádný z nich se ale tak moc nepodobá Nordschleife. Na Hakone Turnpike se psala historie driftu.

Často píšeme o nejlepších tratích světa, na kterých se odehrávají bitvy závodních týmů i jednotlivých automobilek, kde jsou životy řidičů zhodnocovány a zároveň i „znehodnocovány“. Všem zmíněným asfaltovým rájům v mnohém dominuje německá Severní smyčka slavného Nürburgringu, jejíchž služeb využívají ve volném čase nadšenci i samotní výrobci, kteří zde pilují formu jejich budoucích i stávajících modelů. Ti se tam snaží mnohdy o dosažení nejlepšího času, i coby módního marketingového nástroje.

Nemusíme se ovšem neustále bavit jen o „Zeleném pekle“. Škoda by to byla už jen z toho důvodu, že existuje řada dalších, méně známých asfaltových rájů, o nichž jste možná nikdy ani neslyšeli. Při hledání podobných silnic jsme narazili na japonskou senzaci, která se jmenuje Hakone Turnpike. Pro japonské nadšené řidiče je podle všeho v současnosti podobně svatým místem, jako Nürburgring pro nás Evropany. Navíc se mu v mnohém docela zajímavě podobá - tedy až na rychlost, kterou na něm upravují klasické dopravní značky.

Tento sopečný průsmyk ležící 80 kilometrů (hodinu jízdy) jihozápadně od Tokia je z obou konců ohraničen mýtnými branami, není to tedy klasický okruh, spíše něco na způsob Großglockner Hochalpenstraße. Jednosměrná vstupenka přitom vychází s ohledem na japonské ceny na příjemných 700 jenů (pouhých 132 českých korun, pro ilustraci, za půllitr točeného piva dáte v Japonsku obvykle 600 jenů). Po jejich uhrazení se každému řidiči nabízí možnost projet se po zhruba 16 kilometrů dlouhém asfaltovém koberci plném parádních, ale i zákeřně utažených zatáček a nádherných výhledů na okolní krajinu, v níž lze za příznivých povětrnostních podmínek zahlédnout i horu Fuji.

Zapálené řidiče pravděpodobně bude zajímat něco jiného - technická trať s kilometrovým převýšením zakončeným na místě s nadmořskou výškou 1 011 metrů. Ta nabídne více než třicet úchvatných oblouků různé obtížnosti s horším i lepším výhledem na to, co vás čeká, to vše za asistence půvabné scenérie, neustále se měnícího počasí a množství vyhlídek s odpočívadly, na nichž lze zastavit a třeba se kochat krásami přírody či projíždějících aut, popřípadě nafotit vlastního plechového miláčka.

Možná si říkáte, cože je to vlastně za novinku, ale předesíláme, že Hakone Turnpike vzniklo už v roce 1962, kdy měli japonští výrobci aut choutky postavit náročnější trať v odlehlých horských průsmycích, kde by uši obyvatel neobtěžovalo pískání pneumatik. Dokonce se proslýchá, že ve zdejších serpentinách s několika horizonty a brutálně utaženými zatáčkami sváděli motivovaní závodníci souboje ve driftování doslova od úsvitu do noci, zcela bez přítomnosti orgánů policie a jakéhokoliv negativního tlaku dalších lokálních autorit.

Tehdy se údajně začaly psát dějiny driftování a tato komunikace se následně také dostala do mnoha počítačových her. V běžném provozu tam lze dodnes potkávat podstatně rychleji jedoucí posádky, které zkoušejí možnosti svých automobilů, čemuž budiž důkazem přiložená videa. Občas se tam také konají nejrůznější „měřená šplhání“ (hill-climby), kdy je silnice pro veřejnost zcela uzavřena. Při nich se průměrná rychlost na celém úseku pohybuje zhruba mezi 150 a 160 km/h, což přibližně odpovídá Nürburgringu. Tak závratných rychlostí jako na německém protějšku zde ale běžně nikdo dosahovat nebude, neboť rovinky jsou zde podstatně kratší.

V normálních dnech, kdy silnice funguje jako každá jiná pozemní komunikace, si zde lze za poplatek zapůjčit například Toyotu GT 86 nebo Mazdu RX-7, popřípadě Nissan GT-R. Musíte však dávat pozor na úseky, kde je v jednom směru pouze jeden jízdní pruh, protože tam je silnice podle mnohých velice úzká. Kde se dá driftovat, lze vypozorovat podle míst, kde je asfalt pokryt výraznou vrstvou pryže.

V současnosti patří tento dokonale udržovaný úsek Mazdě, ale ještě donedávna měla s původním vlastníkem této soukromé zpoplatněné silnice uzavřeno partnerství společnost Toyo vyrábějící pneumatiky. Na ně dodnes poukazují reklamní plochy kolem silnice a na vrcholu úseku pak vyhlídkový salonek s občerstvením, jenž nabízí panoramatický výhled na celou okolní krajinu se zálivem Sagami, poloostrovem Boso, ostrovy Izu a horou Fuji. Pokud tedy budete někdy v okolí, návštěvu tohoto svatostánku vám rozhodně doporučujeme. Sami se můžete podívat, jak moc si na něm lze užívat.


Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 1 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 01Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 2 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 02Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 3 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 03Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 4 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 04Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 5 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 05Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 6 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 06Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 7 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 07Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 8 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 08Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 9 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 09Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 10 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 10Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 11 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 11Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 12 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 12Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 13 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 13Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 14 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 14Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 15 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 15Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 16 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 16Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 17 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 17Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 18 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 18Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 19 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 19Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 20 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 20Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 21 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 21Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 22 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 22Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 23 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 23Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 24 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 24Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 25 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 25Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 26 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 26Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 27 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 27Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 28 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 28Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 29 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 29Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 30 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 30Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 31 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 31Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 32 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 32Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 33 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 33Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 34 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 34Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 35 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 35Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 36 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 36Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 37 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 37Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 38 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 38Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 39 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 39Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 40 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 40Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 41 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 41Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 42 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 42Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte - 43 - Hakone Turnpike 2014 predstaveni 43
Silnice známá jako Hakone Turnpike pro nás byla dodnes zcela neznámým pojmem, ale jak se zdá, její historie sahá ještě mnohem dál než jsme si dokázali představit

Jízda v Hondě NSX v běžném provozu

Pohled na trať z perspektivy různých závodníků

Jízda driftem v upraveném GT-R

Prohlídka Hakone Turnpike vyhlídkovým tempem

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.